Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-11-27, 07:14
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Märkligt höga krav du har på den historiska utvecklingen.
Utveckling tar tid, och allt sker inte över en dag. Det sker i små steg, ett i taget. Det ena leder till det andra. Kristendomen har sin roll. Tror du att upplysningen och humanismen plötsligt uppstod ur ett vakuum?
Upplysningen och humanismen har bara varit skadliga för kristendomen. Du har fel i sak och är i avsaknad av vederhäfitiga kunskaper.
Citera
2024-11-27, 09:29
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Bibelns skapelsemyt verkar passa in på något helt annat än skapelsen av den fysiska världen, nämligen det mänskliga medvetandets utveckling. Människan "skapas" när vårt medvetande kommer online så att säga. Gud är (bland annat) en del av den mänskliga psykologin. Vad skulle människorna som introspektivt funderade kring detta för tusentals år sedan använda för terminologi när de ville sätta ord på denna mystiska aspekt av verkligheten som tycktes leva sida vid sida med den fysiska världen?

Är det inte lite konstigt att alla gudar har mänskliga egenskaper och avbildas som människor?
I de allra flesta fallen i alla fall. Det finns ju ormgudar och apgudar etc i hinduismen tex.
Gudarna kan bli arga eller nöjda beroende på vad människor gör. Tänk att ha kraften och intelligensen att skapa hela universum och sedan bli störd för att människor inte gör som man vill?
Ena dagen skapar man Andromedagalaxen och nästa dag surnar man till för att någon bär kläder av lin och ull samtidigt.
Gudarna är tänkta förlängningar av oss själva, vi ger dem de krafter de behöver ha för att styra upp världen. Gud fixar skörden, gud är med oss i krig, gud tar hand om oss när vi dör osv.

Du har rätt i vad du säger annars. Såg nyss ett inslag på youtube som hette nåt i stil med "hardwired for spirituality" och visst, den gemensamma berättelsen är kanske inbyggd i oss.
Men det betyder inte att den är sann eller att det finns anledning att tro på den. Ingen tror på Oden idag.
Min inställning är att söka sanninngen, inte anamma helt okontrollerbara myter som ligger utanför min erfarenhet eller uppfattningsförmåga.
Citera
2024-11-27, 10:23
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Och nu pratar du om faktiska fenomen som vi inte förstår?
Medan ateister när de pratar om "övernaturligt" menar något i stil med meningslösa påhitt.

Jag skulle säga att vi menar något som påstås utan evidens som förblir obevisat trots en intensiv önskan att kunna göra det från de troende och rigorösa försök och mental gymnastik över årtusenden. Det tycker åtminstone jag demonstrerar att om man ännu inte lyckats så är det game over för er. Det är meningslösa påhitt.
Citera
2024-11-27, 10:23
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
Att kalla Gud en "övernaturlig varelse" beskriver inte honom fullständigt. Gud är inte bara en mäktig varelse över naturen. Han är alltings Skapare, han är källan till all existens och han är helt oberoende av skapelsen.Vi beskriver sådant som vi inte förstår som övernaturligt, men det beskriver inte Gud på rätt sätt.

Fenomen som vi inte förstår beskrivs som övernaturliga, men alla fenomen är skapade av Gud. En Gud, en skapelse, alltså. Övernaturliga fenomen är en del av skapelsen.

Till skillnad från skapade ting existerar Gud av sin egen natur. Så långt liknar detta även ett par andra religioner. Men i Judendomen, När Gud säger "JAG ÄR" i Bibeln (2 Mos 3:14), visar han att han är evig och oföränderlig. Han är inte bara en avlägsen kraft, eller övernaturligt väsen, utan en personlig, kärleksfull Fader som önskar en relation med oss. Det är här den stora skillnaden ligger mellan ateism, vetenskap och andra religioner.

Det som skiljer den Kristna tron från Judendomen blir Jesus. Genom Jesus uppenbarade Gud sig själv som både allsmäktig och djupt kopplad till sin skapelse, långt bortom vad "övernaturligt väsen" innebär. En människa som vi.

Det är här som Gud uppenbarar sig själv som en kärleksfull Fader (genom Jesus), genom att visa sin djupa omsorg, sin uppoffring och önskan om en personlig relation med mänskligheten. Genom att skicka sin Son visade Gud sin kärlek (genom att tillgodose mänsklighetens största behov, vilket var försoning med honom) Genom Jesus liv, undervisning, död och uppståndelse skapade Gud en väg för förlåtelse och evigt liv, något som bara en kärleksfull Fader skulle göra. Alltså, återigen inget övernaturligt väsen. Ingen metafor, utan på riktigt. En riktig räddning, inte en metaforisk... Jesus kallade Gud "Abba" (Fader) och lärde sina lärjungar att göra detsamma, och visade att Gud inte är avlägsen eller opersonlig, övernaturlig, inte en kvantmekanisk reaktion, inte en evolution, inte en slump, utan intimt involverad i våra liv.

Så tror jag.

Och det är sant att till slut leder alla vägar till sanningen, och Jesus är sanningen.

Cool fanfiction. Trist att det inte leder någonstans.
Citera
2024-11-27, 10:25
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det är ett stråmansargument att håna vad någon tror genom att felaktigt framställa det som något de faktiskt inte tror: övernaturligt väsen, spagetti monster, en gammel gubbe på ett moln....

De beskriver inte riktigt vad kristna menar när kristna talar om Gud.

Vi delar inte era presuppositioner som är kontexten ur vilken ni skapar er gud. Därav er föreställning att vi sysslar med halmgubbar. Enda grejen är att vi baserar bara vad vi skriver på vad ni säger och ni producerar inte mer än ovanstående som du är så kritisk över. Det är en spegelbild och bara för att du inte tycker om den så innebär det inte att vi gör något fel.
Citera
2024-11-27, 10:26
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det är min erfarenhet också. När man ifrågasätter ateisters halmgubbar så skyller de sin fultolkning på de troende. Tråkigt men logiskt, om ateister är beroende av sina halmgubbar för att upprätthålla sin världsbild.
Nej, vi är beroende på era vittnesmål och beskrivningar, som inte är speciellt övertygande och liknar nidbilderna ni inte tycker om. Gör bättre om ni inte gillar er reflektion.
Citera
2024-11-27, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Är det inte lite konstigt att alla gudar har mänskliga egenskaper och avbildas som människor?... Tänk att ha kraften och intelligensen att skapa hela universum och sedan bli störd för att människor inte gör som man vill?
Inte så konstigt om Gud har mänskliga egenskaper eftersom det är från en av oss han kommer.

Att han blev en av oss och att vi kan få evigt liv av honom ger honom rätt att avgöra villkoren för den gåvan och de villkoren är inte tunga, tro på honom och lyd buden bara.

Gud som du tänker dig, eller tron att Gud inte finns, ger tron att vi saknar objektivt värde och vårat liv är i objektivt sett meningslöst, vi är obetydliga myror som kommer och går i ett ofantligt kosmos bara. När vi är borta finns vi inte mer och vad vi har gjort, ont eller gott, spelar ingen roll.

Så den tron ger alltså att det är upp till oss om vi tycker att det är mer gynnsamt för oss att göra det goda eller att göra det onda och vi förväntar oss inte att bli dömda för någon ond handling.

Inse att detta ses som ett avskyvärt sinnelag inför den som har nycklarna till det eviga livet och som kan ge det till vem han vill.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2024-11-27 kl. 11:33.
Citera
2024-11-27, 11:47
Medlem
ProfessorAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
ok.
Inte jag heller för
en del paranormalt finns (men även bluffmakare)
medan gud finns inte...
Som 6-7åring var jag INTE på en 6-7 åringsnivå...
Bl a iaktog jag redan då jag började skolan det som forskare först nu 65 år senare har kommit på är en trolig orsak till ADHD ( = dagis)
då jag var 7 år blev jag coach för ett fotbollslag
och då jag var 10 pratade jag som en advokat

Eftersom jag som 6-7 åring kom på att det inte kan vara som kyrkan säger, hade jag ju redan då BÄTTRE förmåga än vad vuxna kristna har
Tror bara ettan. Vad har det med saken att göra?

Varför slutade du med det?
Citera
2024-11-27, 13:13
Medlem
Citat:
Jag lovar, du hade inte din "peak" som 6 eller 7 åring, du har mer att lära. Använd små grå, läs biblen, kom tillbaka efter, det blir mycket mer givande för oss båda!
Såklart var det inte MIN peak,
men den var bevisligen högre än vuxnas kristnas...

Det var ju p g a jag använt mina små grå som jag redan som 6-7 åring kom fram till att det inte kan vara som kyrkan säger och gud kan inte finnas...
Så SÅKLART tänker jag inte slösa tid på att läsa bibeln (utom kanske små delar).
Citat:
(Om Gladiator II )
Jag såg tvåan häromdan. Thumbs up.
Skulle du kunna diskutera vad du tyckte om den om du inte har sett den?
Om du tänkte försöka dra paralleller till gud, säger jag bara - Logik
Citat:
Märkligt höga krav du har på den historiska utvecklingen.
Utveckling tar tid, och allt sker inte över en dag. Det sker i små steg, ett i taget. Det ena leder till det andra. Kristendomen har sin roll. Tror du att upplysningen och humanismen plötsligt uppstod ur ett vakuum?
Upplysningen uppstod TROTS det stora MOTARBETANDET från kristendomen. Den gjorde att kunskap, som fanns på romartiden FÖRSVANN, för vetenskapsmän och läkare inte visste att kunskapen fanns eller inte vågade använda den p g a kyrkan...
Citat:
Ursprungligen postat av Redivivus
Upplysningen och humanismen har bara varit skadliga för kristendomen.
Ja, genom att upplysningen gjorde att folk började fatta att kristendomen har fel.
Men innan det var det kristendomen, som var mycket skadlig för upplysning, och även då upplysningen försökte starta för vetenskapsmän, som hade rätt, fick stora problem från kyrkan t ex om att jorden inte var centrum...
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorA
(pratade som en advokat som 10-åring)
Varför slutade du med det?
En till korkad komentar från dig.
SÅKLART pratar/skriver jag som en advokat då jag t ex vinner mål åt klienter i domstol eller kommunicerar med Skatteverket.
(Bl a har jag gjort så en klient fått nästan en halv miljon från Skatteverket, och har 100 % segrar i domstol åt klienter i de mål det inte varit mot myndigheter, ca 50 % mot myndigheter. Vann bl a mot en Stockholmsadvokatbyrå.)
Jag får inte kalla mig "advokat" eftersom jag har studerat för mig själv, brydde mig inte om att gå på universitet, så ingen examen, men jag får vara "juridiskt ombud".
Citera
2024-11-27, 13:18
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Du menar alltså att trots att kristendomen under 1000 år inte gjorde något för att förändra livsvillkoren så skulle man tacka kristendomen för humanismens uppkomst?

Jesu läror kan ses som föregångare till många av de värderingar som är centrala för humanismen, ja.

Jag köper inte anakronistiska projektioner.
Citera
2024-11-27, 13:35
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Du är facit för resten av den religiösa mänskligheten?

Definitivt inte när jag försöker förstå religion. Då tar jag av mig min tro-hatt och blir mer analytisk.

Citat:
Varför frågar du ens efter något exakt?

För att demonstrera ett vanligt tankefel.
Sannolikt håller de flesta med om att tro och vetenskap inte är samma sak, men sedan händer något märkligt när man går in i en filosofisk debatt. Alla glömmer det plötsligt när ämnet diskuteras. Exemplet med brödet och vinet som jag gav visar t ex hur du betraktar en rituell utsaga som vore det en fysikfråga.

När vi analyserar ett trossystem rör vi oss på metanivå relativt det system vi diskuterar. Den som är troende gör inte det. Den troende är användare av systemet och systemets unika symbolspråk.
Om vi rör oss mellan två system så rör vi oss alltså mellan två olika språk.
Och uppmärksammar vi inte det så leder det till översättningsproblem och logiska felslut.

Exempel:
Om du frågar en random person om den har en fri vilja så kommer den kanske att svara ja.
Tar du det som en vetenskaplig beskrivning av verkligheten så kommer du förr eller senare att stöta på problem och paradoxer. Inte för att vi inte har en "fri vilja", men för att du rör dig mellan två system med två olika språk. ”Fri vilja” betyder inget alls på metanivå innan det översätts till en beskrivning.
Jag är medveten om att de flesta inte tänkt i dessa banor, men just därför är det en dålig idé att ställa en direkt fråga till en troende. Och detta gäller tro i dess vidaste bemärkelse som du ser. Det gäller tron på den fria viljan, tron på våra sinnen eller tron på en ideologi eller religion.
Du kan ignorera detta nu om du vill, men du kommer aldrig vidare i din förståelse av trosföreställningar och kommer att fortsätta dina evighetsdiskussioner på den första nivån.
Om det är din kopp te, så lycka till.

Citat:
Det här var bland de märkligaste argumenten hittills. Så man får inte diskutera någons religion utifrån dennes beskrivning eftersom denne inte ger någon exakt beskrivning och religiösa ger olika beskrivningar? Har jag förstått dig rätt?

Självklart ska du fråga troende om deras tro om du själv funderar på att ansluta dig.
Men om du har en diskussion om tron på metanivå så kan du inte förlita dig på information som så att säga kommer innifrån det system du vill analysera.
Citera
2024-11-27, 13:45
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redivivus
Upplysningen och humanismen har bara varit skadliga för kristendomen. Du har fel i sak och är i avsaknad av vederhäfitiga kunskaper.

Jag håller med om att upplysningen åtminstone delvis har varit skadlig för kristendomen och västcivilisationen.
Min huvudsakliga kritik mot upplysningen är det materialistiska och individcentrerade tänkandet.
Utveckla gärna var du tycker att jag har fel i sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in