Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Du är facit för resten av den religiösa mänskligheten?
Definitivt inte när jag försöker förstå religion. Då tar jag av mig min tro-hatt och blir mer analytisk.
Citat:
Varför frågar du ens efter något exakt?
För att demonstrera ett vanligt tankefel.
Sannolikt håller de flesta med om att tro och vetenskap inte är samma sak, men sedan händer något märkligt när man går in i en filosofisk debatt. Alla glömmer det plötsligt när ämnet diskuteras. Exemplet med brödet och vinet som jag gav visar t ex hur du betraktar en rituell utsaga som vore det en fysikfråga.
När vi analyserar ett trossystem rör vi oss på
metanivå relativt det system vi diskuterar. Den som är troende gör
inte det. Den troende är
användare av systemet och systemets
unika symbolspråk.
Om vi rör oss mellan två system så rör vi oss alltså mellan två olika språk.
Och uppmärksammar vi inte det så leder det till
översättningsproblem och logiska felslut.
Exempel:
Om du frågar en random person om den har en fri vilja så kommer den kanske att svara ja.
Tar du det som en vetenskaplig beskrivning av verkligheten så kommer du förr eller senare att stöta på problem och paradoxer. Inte för att vi inte har en "fri vilja", men för att du rör dig mellan två system med två olika språk. ”Fri vilja” betyder inget alls på metanivå innan det översätts till en
beskrivning.
Jag är medveten om att de flesta inte tänkt i dessa banor, men just därför är det en dålig idé att ställa en direkt fråga till en troende. Och detta gäller tro i dess vidaste bemärkelse som du ser. Det gäller tron på den fria viljan, tron på våra sinnen eller tron på en ideologi eller religion.
Du kan ignorera detta nu om du vill, men du kommer aldrig vidare i din förståelse av trosföreställningar och kommer att fortsätta dina evighetsdiskussioner på den första nivån.
Om det är din kopp te, så lycka till.
Citat:
Det här var bland de märkligaste argumenten hittills. Så man får inte diskutera någons religion utifrån dennes beskrivning eftersom denne inte ger någon exakt beskrivning och religiösa ger olika beskrivningar? Har jag förstått dig rätt?
Självklart ska du fråga troende om deras tro om du själv funderar på att ansluta dig.
Men om du har en diskussion om tron på metanivå så kan du inte förlita dig på information som så att säga kommer
innifrån det system du vill analysera.