Citat:
Ursprungligen postat av
Don-Karleone
Ja, det har du nog rätt i. Också rätt i att droger fungerar på samma sätt. Jag gissar att man måste spela det biologiska spelet för att kunna må bra, det räcker inte att enbart tänka sig till lycka. Även om ens tankebanor också är viktiga såklart.
Kom faktiskt fram till något nytt när jag grubblade på den här frågan igår. Jag kom fram till att frågan egentligen kanske inte betyder något och därför är det lönlöst att försöka svara på den, iallafall med den syn på verkligheten som jag har.
Jag tänker att mening som begrepp bara är ett påfund av våra nyckfulla hjärnor. För vad betyder ens mening? Hur definierar man det? En person som tror på gud kan möjligen svara på frågan: gud är meningen. Men för en ateist eller agnostiker (och även religiösa som säger att det finns en mening med allt) blir frågan svårare att svara på, eller omöjlig.
För att något ska ha en mening så måste det finnas något som är meningslöst - och vice versa. I en värld där alla är snälla så skulle ordet snäll helt tappa sin innebörd. Det skulle inte betyda något då det inte finns några som är elaka. Dessa begrepp är beroende av varandra, på samma sätt som lång och kort, tjock och smal.
Så om ALLT är meningslöst i universum så innebär det också att inget är meningslöst. För ordet betyder ingenting. En person (som för fram detta argument) måste alltså kunna peka på något som har en mening för att kunna säga att livet är meningslöst. Kan denne inte det så är påståendet att livet är meningslöst intetsägande. Det betyder absolut ingenting. Det är många som brukar säga: ”inget spelar någon roll för du är ändå död om 100 år”. Så vad finns det för något som spelar någon roll? Något måste det finnas, för annars betyder den meningen ingenting.
Så de som menar på att livet är meningslöst måste alltså tycka att det finns något som är meningsfullt - om det är getter, stora gasmoln 70 000 ljusår bort ifrån oss eller soffor är egentligen helt oväsentligt för min del. Jag själv ser ingen mening i det, alltså förstår jag inte begreppet ”mening” överhuvudtaget. Det existerar bara i mitt dumma huvud, ett snedsteg i evolutionen.
Så den som säger att allt är meningslöst har egentligen lika fel som den som säger emot, är min uppfattning. Då är frågan, om jag kan se på en sak på två olika sätt, som båda är lika irrationella och lika fel, vilket sätt väljer jag? Det sätt som får mig att må bra eller det sätt som får mig att må dåligt? Det blir lätt att svara på den frågan.
I den bästa utav världar så hade jag levt utan idén av en mening och meningslöshet, då det bara är irrationellt. Men kan man verkligen leva på det sättet, är det mänskligt? Kan denna tanke verkligen göra avtryck i hela ens medvetande och kropp (i brist på bättre ord). Jag kan nog aldrig leva på det sättet fullt ut, men jag kan fortfarande gå med denna tanke i bakhuvudet - och den kan nog göra ett visst avtryck, även om den aldrig helt kan slå ut idén om mening och meningslöshet som verkar vara inprogrammerad i oss. Jag får acceptera det som en begränsning i människan.
Vet inte, jag tycker det var ett intressant sätt att se på saken. Det kändes rätt när det kom till mig och jag kan ändå känna en tillfredsställelse i den förklaringen. Raderar man mening ur livet så ska man också radera meningslöshet ur livet. Att göra annat vore irrationellt och dessutom ett onödigt självplågande (kanske inte självplågande för alla men det förblir irrationellt iallafall).
Tror man på en mening så slipper man denna fråga helt och hållet. Allra värst måste det vara för dem som tycker att gasmolnen 70 000 ljusår bort är meningsfulla men att livet är meningslöst. Då blir livet inte särskilt mycket värt. Men dessa är nog i en kraftig minoritet.
Känns ändå bättre än på länge (fortfarande inte bra men bättre). Detta känns som något jag kan bygga vidare på. Är ju en helt ny tanke för mig men gissar på att jag inte är den första som har tänkt den. Ska låta den bearbetas lite, men hittills har jag inte kunnat hitta några fel i denna verklighetsuppfattning.
Jag är ju nyfiken på hur allt detta låter i era öron? Är det en sinnessjuk mans flummerier eller låter det rimligt att tänka så här?
Jag tycker det låter som du inte tänkt så noggrant.
T.ex. påstår du att det skulle vara svårt som ateist att svara på vad meningen är. Det är enkelt. Mening är handlingars/aktiviteters syfte/mål.
T.ex. skrev du att du skulle vilja levt utan idén av mening. Det går inte, så länge du behöver äta, sova, tjäna pengar, osv. Utan mening hade du levt impulsivt. T.ex. går du och lägger dig i tid, för att ha energi nästa dag.
Mening existerar för att vi har kontroll. Vi kan antingen skapa ett helvete för oss själva och andra genom att stjäla och mörda, eller så kan vi skapa en himmel på jorden genom att hjälpas åt och visa varandra kärlek. Detta tycker religiösa är en onaturlig kraft som de kallar Gud eller karma, ateister tycker den är naturlig så de kallar det för
konsekvenser.
Fokuserar du på det du inte kan påverka så finns det inte heller mening, men fokuserar du på det du kan påverka så finns det mening. Ett meningslöst liv är ett liv där man saknar kontroll, ett liv där man bara ångra det man gör hela tiden.
Din kropp har investerat massa energi för att du ska kontrollera kroppen och göra att den mår bra. Det kanske är meningsfullt för så många andra, men inom ditt ca 85åriga liv så har det betydelse för dig. Man borstar tänderna för att det har en mening, inte för att det är roligt.
Det bästa för dig är att du lever ett liv där du gör meningsfulla saker. Det är tack vare evolutionen som du söker mening, men du behöver fokusera på rätt saker.
Vi må vara biologiska robotar, men eftersom vi har vilja och kontroll så är inte allt hopplöst för oss.