Citat:
Ursprungligen postat av
TompaO
Hur tänkte du nu? Nu kan en person expediera 4-10 personer samtidigt istället för en i taget.
Blir alltid fascinerad när självscanningen är ledig och folk väljer att frivilligt stå i kö 5-10 minuter. Aldrig förstått vilka dumma får det är som står i den vanliga kassan, det verkar korrelera med teknikfientlighet och någon form av tyst protest.
Jag skulle nog vilja påstå att det faktiskt varierar beroende på vilken butik det är, men exempelvis då Biltema och även Ikea har hopplöst dumma system där man måste trycka sig igenom menyer och detta tar tid för en del. En kassör jobbar effektivt. En kund som bara har några varor tar inte längre tid att expediera än vad kunden skulle ta att själv göra det i en snabbkassa. Och för de som har många varor så går det MYCKET snabbare för en kassör.
Men som snabbkassor för de som bara handlar några varor och är vana så funkar snabbkassorna dugligt och man slipper kön, jag håller med om detta.
Anledningen till att jag själv undviker dem är egentligen mest eländet med kontroller som man får titt som tätt. Och så får man stå och vänta på att nån kassörska ska hinna springa dit och blippa ens tre varor.
Ett system som jag tror hade varit bättre hade varit att man scannade sitt kort i entrén och fick en korg eller vagn, sen la man varorna i dessa och de scannades automatiskt. Sen gick man bara ut när man var klar och varorna debiterades till ens kort. Ingen kassa, inga grindar, inget skit.