Flashback bygger pepparkakshus!
  • 7
  • 8
Igår, 22:43
Medlem
calvinclowns avatar
Vi måste ha flygande robotar och massövervakning om allt ska vara självutcheckat. Det är för kostsamt att köra helt självutcheckat pga svinn. Vi är inte där än.
Citera
Igår, 22:49
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TompaO
Hur tänkte du nu? Nu kan en person expediera 4-10 personer samtidigt istället för en i taget.

Blir alltid fascinerad när självscanningen är ledig och folk väljer att frivilligt stå i kö 5-10 minuter. Aldrig förstått vilka dumma får det är som står i den vanliga kassan, det verkar korrelera med teknikfientlighet och någon form av tyst protest.

Jag skulle nog vilja påstå att det faktiskt varierar beroende på vilken butik det är, men exempelvis då Biltema och även Ikea har hopplöst dumma system där man måste trycka sig igenom menyer och detta tar tid för en del. En kassör jobbar effektivt. En kund som bara har några varor tar inte längre tid att expediera än vad kunden skulle ta att själv göra det i en snabbkassa. Och för de som har många varor så går det MYCKET snabbare för en kassör.
Men som snabbkassor för de som bara handlar några varor och är vana så funkar snabbkassorna dugligt och man slipper kön, jag håller med om detta.
Anledningen till att jag själv undviker dem är egentligen mest eländet med kontroller som man får titt som tätt. Och så får man stå och vänta på att nån kassörska ska hinna springa dit och blippa ens tre varor.

Ett system som jag tror hade varit bättre hade varit att man scannade sitt kort i entrén och fick en korg eller vagn, sen la man varorna i dessa och de scannades automatiskt. Sen gick man bara ut när man var klar och varorna debiterades till ens kort. Ingen kassa, inga grindar, inget skit.
Citera
Igår, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Folk i sverige är ju ofta väldigt kortsiktigt tänkande och egocentrerade.

De bryr sig inte ett skit om att grannen också ska ha jobb=gynnar en själv i slutändan med mer konsumtion och mindre skatt+mindre kriminalitet osv.

Bara lättlurade idioter som betalar med self checkout och kort/swish.

En del av personalen har ju inte stort iq heller när de försöker lura en till självincheckningen.
De verkar inte ens fatta att de kommer bli av med jobbet så småningom.

Lika idiotiska som bankpersonalen som lurade folk att göra hela bankens jobb hemma på datorn och betala med kort så att deras arbete blev överflödigt och de stängde alla bankkontor och har minimalt med personal och minimala öppettider på kvarvarande kontor.

Förut fanns det fullt med kassapersonal och de öppnade ny kassa såfort det blev för lång kö.
Nu är det många butiker som med flit har extra lite personal så att idioter ska tänka att de använder självutcheckningen istället.

Vi får betala alla dessa förlorade jobb och konsumtion genom skattsedeln istället.

I vissa länder ännu värre där de bytt ut all kassapersonal i stora butiker.

1 eller 2 bemannade kassor med helvetisk kö och 10 eller 15 self checkout maskiner med 1 person som hjälper till vid problem.

HAr tillex 1000 butiker i sverige 3000 kassor mindre och lurar folk till att göra butikens jobb så är det cirka 6000 heltidstjänster som försvinner för svenskar .

Denna besparing brukar gå i fickan på ica handlaren,ikea osv.

Räknar vi på det enkelt och säger att varje anställd får minst 30 tusen i lön innan skatt(med ob tillägg,helgtillägg )

så är det minst 1500 miljoner kronor som försvinner ur vanlig konsumtion varje år och dessa pengar skapar heller inte sen kringjobb för andra anställda när de skulle konsumerats.

Istället får staten betala mer bidrag och får in mindre arbetsgivaravgifter och andra skatter.

Helt onödigt.

Wow, imponerande inlägg!

Att du tänkt så mycket på detta gör mig nyfiken - vad jobbar du med?
Jag driver flera stora bolag och har inte tänkt alls på det där.
Citera
Igår, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Saknar du tiden när man stod i kö på banken med räkningar, uttagsblanketter och sånt också, istället för att fixa med datorn eller telefonen?
Eller när man var tvungen att handla över disk på bolaget?
Kanske tillbaka till den gamla goda tiden när man köpte all mat över disk, innan det fanns ’snabbköp’?

Såklart det finns olika grader av helvetet. Vissa saker är ju gynnsamma att de är mer "självständigt " , andra grejer blir till överdrift tycker jag.

Men om man ska se framåt 10-15 år . Säg att all butiks/servicepersonal försvinner. Då kommer även tusentals jobb försvinna. Visst kanske blir mer vanligt att folk blir "influencers" och andra "hittepåyrken" .

Är ingen 65 åring pensionär , är mellan 30-40. Men föredrar ändå att handla i en bemannad kassa, än att själv dra medlemskort/slå in personnr scanna alla varor själv osv . Är ju mer bekvämt att "bara" lägga varorna /lägga varorna " till kassapersonalen än att göra allt själv.
Citera
Igår, 23:05
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoologen
I min närmaste ICA-butik är det det, men det kan tydligen variera.

Har inte heller sett det på självutcheckning, bara på snabbkassor.
Citera
Igår, 23:07
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag undviker dessa självskanningskassor så mycket det bara är möjligt. Dessa fungerar aldrig ordentligt, såvida inte man bara ska ha en vara. Annars skriker systemet ut att det blir fel, trots att man gör det rätt. Dessa kassor hade varit snabbare om de faktiskt fungerade som det är tänkt. Jag går alltid till en bemannad kassa, för det går fortare och att jag värnar om jobben.
Citera
Igår, 23:07
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Jag skulle nog vilja påstå att det faktiskt varierar beroende på vilken butik det är, men exempelvis då Biltema och även Ikea har hopplöst dumma system där man måste trycka sig igenom menyer och detta tar tid för en del. En kassör jobbar effektivt. En kund som bara har några varor tar inte längre tid att expediera än vad kunden skulle ta att själv göra det i en snabbkassa. Och för de som har många varor så går det MYCKET snabbare för en kassör.
Men som snabbkassor för de som bara handlar några varor och är vana så funkar snabbkassorna dugligt och man slipper kön, jag håller med om detta.
Anledningen till att jag själv undviker dem är egentligen mest eländet med kontroller som man får titt som tätt. Och så får man stå och vänta på att nån kassörska ska hinna springa dit och blippa ens tre varor.

Ett system som jag tror hade varit bättre hade varit att man scannade sitt kort i entrén och fick en korg eller vagn, sen la man varorna i dessa och de scannades automatiskt. Sen gick man bara ut när man var klar och varorna debiterades till ens kort. Ingen kassa, inga grindar, inget skit.

Snabbkassor är nånting annat än självutcheckning dock...
Citera
Igår, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av americandadfan
Såklart det finns olika grader av helvetet. Vissa saker är ju gynnsamma att de är mer "självständigt " , andra grejer blir till överdrift tycker jag.

Men om man ska se framåt 10-15 år . Säg att all butiks/servicepersonal försvinner. Då kommer även tusentals jobb försvinna. Visst kanske blir mer vanligt att folk blir "influencers" och andra "hittepåyrken" .

Är ingen 65 åring pensionär , är mellan 30-40. Men föredrar ändå att handla i en bemannad kassa, än att själv dra medlemskort/slå in personnr scanna alla varor själv osv . Är ju mer bekvämt att "bara" lägga varorna /lägga varorna " till kassapersonalen än att göra allt själv.

Men så har det ju alltid varit, lät nog likadant ifrån din förfader när skördetröskor kom och ersatte 10 drängar med lie.

En anledning att vi kan jobba 40h arbetsvecka är ju för att tekniken hjälper oss, och ju mer som kan skötas med färre personal gör att vi snart kanske kan gå ner på 30h arbetsvecka istället.

Vad för system kräver personnummer föresten? Jag scannar koden i appen, smtar en scanner och scannar prylar eftergand jag lägger dem i påsen, scannar sen koden igen i appen, betalt och tar påsen och går ut.

Väldigt smidigt och enkelt.
Citera
Igår, 23:23
Medlem
Man undrar ju verkligen hur det känns för karriäristerna i kassan som sitter dät med digra studielån för en karriär inom ett yrke som är på dekis. Här hade dom tänkt att nå kassörskans nirvana att efter en lång och strävsam karriär kunna kröna yrkesbanan med att bli kassörska på bolaget. Herregud vad besvikna dom måste vara.
Citera
Igår, 23:39
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Folk i sverige är ju ofta väldigt kortsiktigt tänkande och egocentrerade.

De bryr sig inte ett skit om att grannen också ska ha jobb=gynnar en själv i slutändan med mer konsumtion och mindre skatt+mindre kriminalitet osv.

Bara lättlurade idioter som betalar med self checkout och kort/swish.

Du säger detta själv men har inte IQ nog att förstå att det är sådana saker som i längden gör ALLA rikare. Du klarar uppenbarligen inte av att tänka långsiktigt, utan snyftar bara om "stackare som förlorar sitt jobb" i nuet.
Citera
Igår, 23:45
Medlem
Crabbofixs avatar
det är det samhälle folk vill ha.

det ska vara mobiler och robotar överallt.

sitta vid matbordet och alla har varsin skärm att titta på samtidigt som maten precis blivit leverad av en drönare.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in