Flashback bygger pepparkakshus!
  • 9
  • 10
Idag, 07:51
Medlem
DieselnDusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvinnopiraten
Det är nog olika på olika mammor men exet är sjukskriven pga grav psykisk sjukdom och har ingen utbildning. Flera gånger har hon visat att hon inre "orkar" ta hand om barnet lika mkt som han och lastat över ansvar på hobom, TROTS att han jobbar heltid med ett intensivt jobb.
Fast det där går ju inte riktigt ihop med tanke på att du har skrivit att hon inte ville ha barn men han ville och till slut blev hon gravid.

Varför väljer man att skaffa barn medvetet med en som har grov psykisk sjukdom och dessutom är påstridig att vederbörande ska bli gravid?? Då kan man liksom inte skuldbelägga exet att hon inte orkade ta hand om ungen och lastade över ansvaret helt på honom.
Citera
Idag, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DieselnDust
Fast det där går ju inte riktigt ihop med tanke på att du har skrivit att hon inte ville ha barn men han ville och till slut blev hon gravid.

Varför väljer man att skaffa barn medvetet med en som har grov psykisk sjukdom och dessutom är påstridig att vederbörande ska bli gravid?? Då kan man liksom inte skuldbelägga exet att hon inte orkade ta hand om ungen och lastade över ansvaret helt på honom.

Han tvingade såklart inte henne men hon var tveksam i början men landade till slut i att hon också ville, vet inte mer detaljer än så.

Det hela är ett stort mysterium för mig. Han kanske var förblindad av barnlängtan och kände att han var 40 och för gammal för att leta nytt? Nu verkar upplägget funka bättre än under småbarnåren men kvinnan är fortfarande en hemmasittare. All roddning kring förskola/skola osv verkar han sköta vilket jag är irriterad på, hon gör ju inget vettigt om dagarna medan han jobbar och förtåndshandikappad är hon inte.
Citera
Idag, 08:38
Medlem
DieselnDusts avatar
Citat:
Han tvingade såklart inte henne men hon var tveksam i början men landade till slut i att hon också ville, vet inte mer detaljer än så.

Det hela är ett stort mysterium för mig. Han kanske var förblindad av barnlängtan och kände att han var 40 och för gammal för att leta nytt? Nu verkar upplägget funka bättre än under småbarnåren men kvinnan är fortfarande en hemmasittare. All roddning kring förskola/skola osv verkar han sköta vilket jag är irriterad på, hon gör ju inget vettigt om dagarna medan han jobbar och förtåndshandikappad är hon inte.
Har inte sagt att han tvingade heller. Bara konstigt att han var påstridig när han visste att hon var psykisk sjuk. Eller blev hon det under graviditeten eller efter förlossningen kanske.

Jag tror det är bäst att du slutar ondar dig över henne och istället ifrågasätta dig själv varför du så innerligt vill ha barn med en person som är dålig på att göra riskbedömning (om hon nu var psykisk sjuk innan graviditeten).
Citera
Idag, 09:39
Medlem
Citat:
Ja du har en poäng. Kanske behöver vi mer tid. Relationen är ju ganska ny och att skaffa barn kräver ju en mer etablerad relation. Han kör med svbrutet samlag och jag hoppas alltid att det ska misslyckas. Känslor vs förnuft osv. Jag har inga tvivel på att en graviditet på sikt skulle glädja honom. Han har rädslor men även en vilja innerst inne.

Ja, om du stressar honom så brukar effekten bli den motsatta. Bättre att bara finnas där och ge honom kärlek. Män avskyr krav som ställs i början av en relation. Det får de att lägga benen på ryggen.
Sen är det viktigt att ER relation är stark, att NI gör saker tillsammans så att det finns en tvåsamhet innan det kommer in en tredje i relationen.
Citera
Idag, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmilyMayen
Ja, om du stressar honom så brukar effekten bli den motsatta. Bättre att bara finnas där och ge honom kärlek. Män avskyr krav som ställs i början av en relation. Det får de att lägga benen på ryggen.
Sen är det viktigt att ER relation är stark, att NI gör saker tillsammans så att det finns en tvåsamhet innan det kommer in en tredje i relationen.
Ja det är ett väldigt bra råd. Försöker tänka så när ångesten tar över.
Citera
Idag, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DieselnDust
Har inte sagt att han tvingade heller. Bara konstigt att han var påstridig när han visste att hon var psykisk sjuk. Eller blev hon det under graviditeten eller efter förlossningen kanske.

Jag tror det är bäst att du slutar ondar dig över henne och istället ifrågasätta dig själv varför du så innerligt vill ha barn med en person som är dålig på att göra riskbedömning (om hon nu var psykisk sjuk innan graviditeten).
Jag har ju inte hela sanningen. Kanske gjorde han en dålig riskbedömning, men han verkar vettig och ansvarsfull. Det som äter upp mig är tankar som "men jag är ju bättre än henne, satsa med mig"
Citera
Idag, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LittleBabyNothing
Inte för att vara en hobbypsykolog men detta tankesätt låter lite borderline.
Jag tycker absolut du ska söka hjälp för din mentala hälsa. Jag tror inte ett barn med honom är lösningen utan plötsligt kan något nytt komma som du obsessar över. Steg 1 är att du slutar jämföra dig med hans ex.
Kanske har jag drag av borderline. Jag tror det är lite tvångsmässighet också. Kan inte sluta tänka på alla år en annan kvinna fick och de åren kommer jag aldrig att få. Det ger mig också tankar på självmord ibland.
Citera
Idag, 17:46
Medlem
DieselnDusts avatar
Citat:
Jag har ju inte hela sanningen. Kanske gjorde han en dålig riskbedömning, men han verkar vettig och ansvarsfull. Det som äter upp mig är tankar som "men jag är ju bättre än henne, satsa med mig"
Det fetade.. Så är det garanterat 🙂

Har skrivit det förut och skriver det igen.. Du kan och bör inte jämföra dig med henne! Speciellt när du inte vet hela sanningen.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in