2024-12-31, 16:42
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
D r det vl polisens jobb att bevisa att det r sabotage och inte slarv eller misstag... Vad du sger kvittar i denna frga!
Vet inte om skillnaden i detta fall mellan skarv och sabotage r s viktig egentligen, viktigast r att de hgre beflen fr lnga straff men med mjlighet till kraftig frkortning om de berttar vem som betalade dem fr att sabotera. Om det nd r slarv s kan de grna sitta lnge
Citera
2024-12-31, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Ja, jag hller med om att det r konstigt. Det lter som finska myndigheterna hindrar kommunikationen mellan advokaten och besttningen men det vore ju konstigt om beflhavaren frhindrats tala med sin frsvarsadvokat om sjlva brottsmisstanken.

Tror det r fr att dom helt enkelt inte har tydliga bevis fr just sabotage som dom pstr.. dom vill inte att den informationen ska komma ut i media. Stor sannolikhet kommer olika medier kontakta advokaten fr information och det vill inte Finland! Det r i alla fall min magknsla.. ngot mrkas.
Citera
2024-12-31, 16:55
Medlem
Grenkomp GRKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Sna misstag grs helt enkelt inte. Tro mig. Att slppa ett ankare sker i flera steg och dckspersonalen str i kontakt med bryggan via com-radio.

Jag anser att man f ha vilka sikter som helst d Sverige r ett frhllandevis fritt land. Jag har jag frskt att bist med fakta och det skulle vare nice om du ville komma med en analys av mina och andras inlgg och argument istllet fr att bara pst att vi har fel. Med resonemang, reflekioner och argument blir diskussionen mer givande.
Gott nytt 2025 iaf.

Det kan han inte, hans uppdrag r att ljligfrklara.
Citera
2024-12-31, 17:00
Medlem
Medvetenommycketxxs avatar
Kan tillgga att just dessa 7 besttningsmn som ftt resefrbud r misstnkta fr sabotaget av kablarna, antalet misstnkta kan komma att ndras under pgende frunderskning.
Citera
2024-12-31, 17:07
Medlem
Frn Poliisi fi,

Myndigheterna har idag inlett undervattensunderskningarna p nytt efter ett litet avbrott p grund av bland annat dliga vderfrhllanden.

https://poliisi.fi/sv/-/undervattens...n-pa-ostersjon
Citera
2024-12-31, 17:13
Medlem
Okej, lyssna nu r det bara jag som tycker att det hr "kabelbrottet" luktar finsk konspiration lng vg? Har vi gtt och blivit statister i Finlands nya action-thriller dr de spelar hjlten i stersjn? Kom igen, hur mycket ska vi svlja innan vi brjar skratta t det hela?

Hr r min (helt rimliga) teori:

"Hjlp, vi behver Nato-muskler!"
Finland r nykomlingen i Nato-klubben och mste sklart visa att de har en roll att spela. Vad r bttre n att ltsas att de blivit hackade av en "mystisk fiende"? Det r som att barnen p lekplatsen ropar: "Titta p mig, jag r ocks viktig!" Samtidigt gr det att casha in p nya militrleksaker.

Interna problem? Vad, vilka problem?
Har Finland ngot trubbel p hemmaplan? Klart de har! Men istllet fr att prata om ekonomin eller politiken s kr de en klassisk "Look! Over there!"-manver. Funkar alltid.

"Skyll p Ryssland fr det funkar alltid!"
Vi vet att Finland och Ryssland har beef. S varfr inte kasta nnu lite mer skit? Ryssland fr nd alltid skulden fr allt frn internetlagg till dligt vder. Hela vrlden applderar, och Finland framstr som en oskyldig hjlte. Smart drag.

"Vi r stersjns centrum, deal with it!"
Alla vill vara stjrnan i sin egen show, och nu verkar Finland vilja stta stersjn i rampljuset. De frsker gra det hr till en internationell thriller dr de r mittpunkten. Kom igen, vi ser vad ni gr.

Medierna lskar det hr!
Lgg till lite drama, ngra svra ord om "infrastruktur" och kanske en mrk bild av en trasig kabel, s har du kvllens toppnyhet. Det r rena clickbait-festen.

Men hall, tror ni verkligen att vi kper det hr?
Ska vi verkligen tro att det hr kabelbrottet r en "seris incident"? Frmodligen inte. Och om Finland bluffar, d hoppas jag att de tminstone gr det med stil. Typ slnger in ngra explosioner och hemliga ubtar nsta gng.

S vad tycker ni? r det hr finskt drama p hgsta niv. Dela era tankar
Senast redigerad av 190401 2024-12-31 kl. 17:15.
Citera
2024-12-31, 17:27
Medlem
P tal om ubtar, just nu har vi en rysk ubt med fljande rysk bogserbt p vg genom Stora Blt, norr ver. Men kollar man historiken bakt fr bogserbten s har jag lyckats spra den till utanfr Bornholm

Citat:

En russisk ubd er tirsdag formiddag p vej igennem Storeblt p vej mod nord.*

Det bekrfter Forsvarets Operationscenters vagtchef, Lars Wulff.

https://www.berlingske.dk/indland/ru...erne-sejle-der

Vad har den ryska ubten varit ute p fr tur tro???
Citera
2024-12-31, 17:35
Medlem
Att hitta ankaret p 10 ton borde vl inte vara s jvla svrt.
Dom fr leta dr slpspren slutar helt enkelt..
Hur svrt kan det vara...
Citera
2024-12-31, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
P tal om ubtar, just nu har vi en rysk ubt med fljande rysk bogserbt p vg genom Stora Blt, norr ver. Men kollar man historiken bakt fr bogserbten s har jag lyckats spra den till utanfr Bornholm

Citat:

En russisk ubd er tirsdag formiddag p vej igennem Storeblt p vej mod nord.*

Det bekrfter Forsvarets Operationscenters vagtchef, Lars Wulff.

https://www.berlingske.dk/indland/ru...erne-sejle-der

Vad har den ryska ubten varit ute p fr tur tro???
Enligt aftonbladet
En rysk ubt ker under tisdagen genom det danska sundet Stora blt p vg norrut, skriver Berlingske.

Vi r medvetna om den, men det hnder med jmna mellanrum, och den fr grna segla dr, sger Lars Wulff, vakthavande chef vid det danska frsvarets operationscenter, till tidningen.
---------------------------------------------------------------------------------------------------- -
ingen fara fr liv och hlsa med andra ord
Citera
2024-12-31, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Att hitta ankaret p 10 ton borde vl inte vara s jvla svrt.
Dom fr leta dr slpspren slutar helt enkelt..
Hur svrt kan det vara...
Bara lugn, dom hller p fr fullt nu o ska.
Du vet vl om att vderfrhllanden kan variera kraftigt ute till havs, s frst idag kunde dom teruppta skningarna.
Citera
2024-12-31, 17:58
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 190401
Okej, lyssna nu r det bara jag som tycker att det hr "kabelbrottet" luktar finsk konspiration lng vg? Har vi gtt och blivit statister i Finlands nya action-thriller dr de spelar hjlten i stersjn? Kom igen, hur mycket ska vi svlja innan vi brjar skratta t det hela?

Hr r min (helt rimliga) teori:

"Hjlp, vi behver Nato-muskler!"
Finland r nykomlingen i Nato-klubben och mste sklart visa att de har en roll att spela. Vad r bttre n att ltsas att de blivit hackade av en "mystisk fiende"? Det r som att barnen p lekplatsen ropar: "Titta p mig, jag r ocks viktig!" Samtidigt gr det att casha in p nya militrleksaker.

Interna problem? Vad, vilka problem?
Har Finland ngot trubbel p hemmaplan? Klart de har! Men istllet fr att prata om ekonomin eller politiken s kr de en klassisk "Look! Over there!"-manver. Funkar alltid.

"Skyll p Ryssland fr det funkar alltid!"
Vi vet att Finland och Ryssland har beef. S varfr inte kasta nnu lite mer skit? Ryssland fr nd alltid skulden fr allt frn internetlagg till dligt vder. Hela vrlden applderar, och Finland framstr som en oskyldig hjlte. Smart drag.

"Vi r stersjns centrum, deal with it!"
Alla vill vara stjrnan i sin egen show, och nu verkar Finland vilja stta stersjn i rampljuset. De frsker gra det hr till en internationell thriller dr de r mittpunkten. Kom igen, vi ser vad ni gr.

Medierna lskar det hr!
Lgg till lite drama, ngra svra ord om "infrastruktur" och kanske en mrk bild av en trasig kabel, s har du kvllens toppnyhet. Det r rena clickbait-festen.

Men hall, tror ni verkligen att vi kper det hr?
Ska vi verkligen tro att det hr kabelbrottet r en "seris incident"? Frmodligen inte. Och om Finland bluffar, d hoppas jag att de tminstone gr det med stil. Typ slnger in ngra explosioner och hemliga ubtar nsta gng.

S vad tycker ni? r det hr finskt drama p hgsta niv. Dela era tankar
Det r bara du och nn enstaka "neutral" proryzz.
Citera
2024-12-31, 21:38
Medlem
S, 15 oktober 2024 grs det ett kaptensbyte i Skagen, ytterligare 5 andra personer gr ombord p Eagle_s i Skagen, nationalitet Indiska. ( utlser jag av deras namn )

14 december 2024 gr ytterligare 4 personer ombord p Eagle_s frn hamnstaden Ust-Luga i Ryssland. ( inte hunnit kolla upp personerna nnu )

Enligt hamndokumenten frn Ust-Luga var Eagle_s p vg till Aliaga i Turkiet, men i Marine Traffic str det Port Said Egypten.

Dokumenten och artikeln hittar ni i denna lnk

https://istories.media/en/news/2024/12/26/eagle-s/

Tror dom har bevismaterial fr sabotaget mot Estlink2 till 99,99%. Mer o mer kommer fram nu.

Ja och s vad dom 26 i besttningen nr dom lmnade Skagen, men helt pltsligt blev det bara 25 kvar nr dom lmnade Ust-Luga fr att sabotera Estlink2, plus andra kablar.
Senast redigerad av Medvetenommycketxx 2024-12-31 kl. 22:01. Anledning: Tillgg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in