2013-07-31, 15:37
Medlem
Hur r det igentligen med dom plastbytttorna man ft med beginers box frn elefanten hur sterilisera?

samt man ska ju stlla mycelklumpen p ett pappper som man hllet liye fuktigt, mste man sterilisera den ocks eller hur g tillvga nr man inte kper sterilt pappaer?
Citera
2013-07-31, 15:53
Medlem
redbullcolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inclouds
Hur r det igentligen med dom plastbytttorna man ft med beginers box frn elefanten hur sterilisera?

samt man ska ju stlla mycelklumpen p ett pappper som man hllet liye fuktigt, mste man sterilisera den ocks eller hur g tillvga nr man inte kper sterilt pappaer?

Sjlva plastboxarna brukade jag aldrig gra ngonting med, se bara till att ALDRIG hantera ngot utan att ha sterila handskar p dig. Jag anvnde oftast en stor serveringsbricka dr jag la bakpltspapper p och lite vanligt hushllspapper precis under boxen. Rr ej heller detta utan handskar.

Kanske lter verdrivet men skter man sakerna sterilt s blir resultatet bst
Citera
2013-07-31, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redbullcola
Sjlva plastboxarna brukade jag aldrig gra ngonting med, se bara till att ALDRIG hantera ngot utan att ha sterila handskar p dig. Jag anvnde oftast en stor serveringsbricka dr jag la bakpltspapper p och lite vanligt hushllspapper precis under boxen. Rr ej heller detta utan handskar.

Kanske lter verdrivet men skter man sakerna sterilt s blir resultatet bst

Ska det inte vara lite papper under mycelkakan ocks som man fuktar ibland eller ska den vara under plastbunken?

Tack fr svar, gillar din bild btw
Citera
2013-07-31, 19:52
Medlem
redbullcolas avatar
Citat:
Ska det inte vara lite papper under mycelkakan ocks som man fuktar ibland eller ska den vara under plastbunken?

Tack fr svar, gillar din bild btw

Vet att en del folk brukar gra s men personligen har jag aldrig brytt mig om det och har ftt fina resultat med oftast 4 hyffsat stora skrdningar per box.
Citera
2013-07-31, 20:32
Medlem
RubensKubs avatar
Fick hem min growbox idag,det r lnga vita smala svampliknande grejer som redan vxer, samt lite grna flckar under och p sidorna.. Vad har hnt? Min analys r att svampen har p ngot stt brjat vxa. Men hur fan kan det gtt till? Knner ngon igen det hr?
t
Citera
2013-07-31, 23:45
Medlem
redbullcolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RubensKub
Fick hem min growbox idag,det r lnga vita smala svampliknande grejer som redan vxer, samt lite grna flckar under och p sidorna.. Vad har hnt? Min analys r att svampen har p ngot stt brjat vxa. Men hur fan kan det gtt till? Knner ngon igen det hr?
t

Den har blivit utsatt fr fukt..... Tag kontakt med dom du kpte ifrn s skickar dom skert en ny... Bara att slnga den du har, fast ta lite bilder p den ifall dom vill se.
Citera
2013-08-01, 09:45
Medlem
Citat:
Tyvrr r det bara att hiva ALLT det r mgel ja:/

Citat:
Ursprungligen postat av redbullcola
Trkigt att du fick mgel Men nu vet du till nsta gng att du ska anvnda sterila handskar frn brjan till slut nr du odlar, sprita hnder o handskar och andas inte ens i riktning mot odlingen s ska du f se p fina resultat.
Har odlat mycket svamp frr i tiden och har varit med om samma som dig, inte kul.
Lycka till nsta gng
r en aning frvirrad nu... Jag bestmde mig fr att inte slnga allting o tog kontakt med dom jag kpte kitet ifrn o de sger s hr : Nope, not infected. The caps were probably rested again the bag and got a small amount of pigment or it's some slight bruising.
Either way nothing to worry about!
Skrev ven p www.shroomery.org och ett par andra hemsidor o de sger att mina shrooms inte r infekterade
Plus jag testade det dom sa (vet inte om legit) men jag tog en tops o bltte ner de i vatten sen gnugga jag de p svamparna och inget gick av elr s. ahh frvirrad som fan nu...
Citera
2013-08-01, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Infinity069
r en aning frvirrad nu... Jag bestmde mig fr att inte slnga allting o tog kontakt med dom jag kpte kitet ifrn o de sger s hr : Nope, not infected. The caps were probably rested again the bag and got a small amount of pigment or it's some slight bruising.
Either way nothing to worry about!
Skrev ven p www.shroomery.org och ett par andra hemsidor o de sger att mina shrooms inte r infekterade
Plus jag testade det dom sa (vet inte om legit) men jag tog en tops o bltte ner de i vatten sen gnugga jag de p svamparna och inget gick av elr s. ahh frvirrad som fan nu...

Jag har aldrig odlat med growkit men jag r 99% sker att det r mgel, dina sm svampar har inte varit i nrheten av plasten, kolla hur ludna som r ser ut som stammarnabbrjat ruttna och dragit ihop sig.

Har du postat dina bilder p shrommery?
Citera
2013-08-01, 11:40
Medlem
Citat:
Jag har aldrig odlat med growkit men jag r 99% sker att det r mgel, dina sm svampar har inte varit i nrheten av plasten, kolla hur ludna som r ser ut som stammarnabbrjat ruttna och dragit ihop sig.

Edit: efter att kollat p bilderna igen s jo dom r definitivt mgliga r kontaminerade p ngot stt.
Citera
2013-08-01, 12:09
Medlem
Citat:

Citat:
Edit: efter att kollat p bilderna igen s jo dom r definitivt mgliga r kontaminerade p ngot stt.
aa postade exakt samma bilder, hmm dom ser ju inte s friska ut ne... Vntar p ett sista svar av dom jag kpte kitet ifrn, kommer de inte med ngt bra svar s blir de att slnga allt.
Tackar fr svar!
Citera
2013-08-01, 14:36
Medlem
Citat:
detta skrev dem till mig nu : The small ones look less great, on these new photos it's a bit easier to tell, sorry we didn't catch that earlier. It seems the mycelium grew pretty far up the mushrooms stems, so it's likely the air was too moist inside the bag. If you throw away the small ones that look a little frail and black, you still have a decent harvest. To be clear, it's not an infection (because then you'd see green spots on large portions of the substrate itself as well) just underdeveloped growth due to high humidity. It's safe to consume.
Det kan ju stmma eftersom jag la vatten p botten, va tycker du? ska man lita p dom elr
Citera
2013-08-01, 15:30
Medlem
redbullcolas avatar
Jag skulle inte ta mgel iaf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in