2011-02-14, 16:05
Medlem
Bockstensmannens avatar
Ah, tack racken perfekt
det frvnar mig att bara tv sna dr taniga lngskankar r 1g, d fr man nd mycket ur en box!
Med tndarn bredvid skulle jag tippa p att de dr r 10-11cm lnga typ
Citera
2011-02-14, 16:37
Medlem
Rackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bockstensmannen
Ah, tack racken perfekt
det frvnar mig att bara tv sna dr taniga lngskankar r 1g, d fr man nd mycket ur en box!
Med tndarn bredvid skulle jag tippa p att de dr r 10-11cm lnga typ

Jo jag fick iaf ut jvligt mnga p frsta skrden. Vissa har blivit monster svampar och varit ca 30 cm hga, men det stmmer tndaren r ca 10 cm.
Citera
2011-02-16, 02:16
Medlem
2dopes avatar
Kan tullen sno svamp ldorna fr en nu eller hur ligger det till egentligen?
Citera
2011-02-19, 13:03
Medlem
Bockstensmannens avatar
Ska man plocka samtliga smsvampar innan man kr andra flushen? S ldan r tom p svamp s att sga?

Ska man vnta ngon tid mellan gngerna eller flushar man direkt efter man skrdat?

Och r det samma procedur som gller som frsta gngen, dvs fylla med vatten, vnta 12 timmar, hlla ut?
Citera
2011-02-19, 13:19
Medlem
Sjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bockstensmannen
Ska man plocka samtliga smsvampar innan man kr andra flushen? S ldan r tom p svamp s att sga?

Ska man vnta ngon tid mellan gngerna eller flushar man direkt efter man skrdat?

Och r det samma procedur som gller som frsta gngen, dvs fylla med vatten, vnta 12 timmar, hlla ut?
Ldan ska rensas p all svamp om mjligt. Om det finns svamp som du mste grva efter s r det bst att lta dessa vara d risken fr kontamination kar om du pillar p jorden.

Det r samma procedur som gller andra och kommande gnger, det r bara bltlgga 12h direkt efter skrd.
Citera
2011-02-23, 17:45
Medlem
Skulle det funka och lgga in dom i garderoben i totalt mrker eller mste dom ha ljus?

Kan ha den ute ca 3 timmar per dag hgst
Citera
2011-02-23, 17:53
Medlem
Stungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buddler
Skulle det funka och lgga in dom i garderoben i totalt mrker eller mste dom ha ljus?

Kan ha den ute ca 3 timmar per dag hgst

Det ska nog g hur bra som helst! Ljuset r bara till fr att svamparna ska vxa uppt och inte t alla mjliga konstiga hll.
Citera
2011-02-23, 19:23
Medlem
Bockstensmannens avatar
Krde igng flush #2 i lrdags och det verkar vara krt. Har inte kommit ngot nytt och ngra underjordiska jvlar som fanns kvar frn frsta verkar ha brjat mgla... aja s kan det g antar jag. Fick en fin frsta skrd iaf
Citera
2011-02-23, 21:23
Medlem
Hur mycket fick du torkat d?
Citera
2011-02-23, 22:54
Medlem
Bockstensmannens avatar
har tyvrr ingen vg s jag vet inte
Citera
2011-02-24, 22:49
Medlem
Jag fick ca 13 gram torkad av frsta flushen, satte igng den andra fr fem dagar sedan. Kan sga att det antagligen blir runt 25 gram, hur mycket svamp som helst.

Det jag har lagt mrke till r temperaturen, mer vrme mer tillvxt. Hade runt 20 grader innan och har hjt till runt 23-24 vxer s det knakar.
Nr det gller ljus s fr dem ytterst lite, verkar inte gra ngot.

Grymt bra svamp blev det, dock verdoserade jag... men det r drag i dem
Citera
2011-02-25, 12:14
Medlem
Punkish_87s avatar
Jag r osker p hur mkt mer man ska vnta.. jag har en thai growbox med gott om svamp i men dom r nnu inte s stora och hattarna har inte brett ut sig och blivit "vida".
Men ett par av svamparna har hatten slappt ifrn stammen p och har nu iaf en fristende hatt.
r det dags fr mig att skrda? Nr man kollar bilder p thai svamparna s r dom inte alltid med vid hatt utan har en mer kompakt form..

Just before the mushrooms start to open their caps, it is time to harvest!
Gently hold them at the root and carefully twist and lift them to pull the magic mushroom out.
(av denna iformation att dmma borde det vara dags fr skrd men vill inte ta upp dom fr tidigt)

En annan frga r om man kan anvnda sig av billiga engngs handskar som informerar p packetet inte tl kemikalier och fett.. Eller mste man ha "dyra" fina engngshandskar ifrn tex apoteket?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in