2013-10-23, 09:27
Medlem
zoombos avatar
Jag börjar på att bli allmänt trött på Tradera och ebay (och även Blocket) och hittar ingen bättre tråd att skicka detta till.

Jag kan inte annat än erkänna att man byggt upp ett snyggt koncept genom att först driva en gratistjänst under flera år och på så vis locka till sig och skapa ett kundunderlag och därefter börja ta betalt för sina tjänster. Men det är inte det jag hakar upp mig på, det kostar pengar att administrera och driva dessa typer av tjänster så självklart så ska dom kunna ta betalt. Men nu börjar det bli löjligt dyrt och det ser ut som om att strategin är att öka med 1% i provision för varje år.
I fjol var det 8% och nu är man uppe i 9%. Hur långt tänker man gå, till auktionsverkens 25%? Tror det i början var 3% på saker som kostade över 100,-.
Tänk då på att det här - till skillnad mot ett auktionsverk - är säljaren som gör allt jobb; skriver, fotograferar, lägger upp annonsen, bevakar, kommunicerar, skickar ut betalningsanmodan, emballerar och skickar varan, bevakar betalningen och slutligen lämnar betyg. Tradera tillhandahåller websidan och har en helpdesk som hjälper användare i förekommande fall samt kollar och agerar på misstänkta överträdelser från deras regler. Punkt. Samt marknadsför sig som företag. Tror knappast ens dom sköter sin egen fakturering mot användarna. Sajten är rätt självadministrerande och kräver lite övervakning och handpåläggning för att fungera. Smart.

Om man tillför bättre funktionalitet och på nåt sätt förändrar modellen på ett sätt som medför högre kostnader för företaget så kan det i vissa fall finnas skäl till att höja priserna, men att bara göra det för att man kan och vill tjäna mer pengar är inte speciellt kundvänligt. Man har fått en sån monopolställning att man kan vara kaxig och göra lite som man vill eftersom man "vet" att säljarna inte har något alternativ. Tråkigt. Störst är inte alltid bäst (Tradera ägs som bekant numera av ebay). Aktieägarna kräver högra avkastning och pekar med hela handen att man ska höja avgifterna - trots att man redan gör riktigt goda vinster.
Mycket ska ha mer.

Ta en sån sak som reservationspris. Det kostar 40,- att välja detta (när jag började tradera 2003 så var avgiften 8,-). Betyder det då att det har blivit dyrare på nåt sätt för Tradera att det motiverar en femdubbling av denna avgift? Icke. Det belastar inte systemen på nåt sätt och inga fördyringar uppstår för att man sätter ett reservationspris. Ändå har man gjort på detta sätt.
Med mera.
Det finns massor med exempel på hur man förändrat sina tariffer och stuvat om i prislistan (uppåt) och detta utan att egentligen införa några som helst förbättringar för säljare och köpare. Dom som bedriver webbutiker via Tradera säger att deras prismodell blivit så omöjlig numera att det knappt blir några pengar kvar.

Visst, den fria konkurrensen möjliggör för vem som helst att sätta upp egna auktionssajter. Så var det också, QXL var ett fullgott alternativ - som tyvärr försvann. Även Budera har gått i graven. Och Bidlet. Kvar finns några mindre aktörer av hobbykaraktär, ettbud.se och alltinget.com m fl.

Exakt samma sak händer på Blocket, priserna höjs för varje år och alla bara skakar på huvudet - men annonserar. Det har visserligen dykt upp alternativ; eniro gjorde ett allvarligt försök men har lagt igen (blev gulans.se) och det finns diverse mindre sajter som citiboard.se, annonser.se och inte minst alla köp- & säljgrupper som bubblat upp på Facebook där man kan annonsera mer eller mindre gratis men tyvärr utan samma genomslagskraft som Tradera eller Blocket. Det är för splittrat. Och det vet dom.

Dom har helt enkelt blivit för stora och ALLA skulle vinna på att det dök upp konkurrerande aktörer.
Senast redigerad av zoombo 2013-10-23 kl. 09:54.
Citera
2013-10-30, 10:19
Bannlyst
Köpa produkter på ebay?

Hej, har tänkt köpa en produkt på ebay men vet inte om det är Säkert att man får det man lagt bud på, aldrig handlat på ebay eller tradera. Pengar genomförs via paypal vad jag förstått. Och betalar man tull också?
Citera
2013-10-30, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zvennen
Köpa produkter på ebay?

Hej, har tänkt köpa en produkt på ebay men vet inte om det är Säkert att man får det man lagt bud på, aldrig handlat på ebay eller tradera. Pengar genomförs via paypal vad jag förstått. Och betalar man tull också?
Paypal har en garanti, så att du får pengarna tillbaka om du inte får varan.

Tull är väl olika, jag har aldrig behövt betala tull men det är nog säkrast att räkna med det om man köper stora eller dyra prylar från USA.
Citera
2013-11-01, 17:28
Medlem
hudmothuds avatar
Tja!

Vann en aktion på ett par byxor härom dagen, 49 spänn plus frakt. Vann även en blus av samma säljare och fick samfrakt.

Dan efter jag fört över pengarna mejlar hon och säger att hon har skickat blusen men tyvärr inte byxorna eftersom hon hittat ett hål i dom. Jag blir genast skeptisk, varför skulle hon helt plötsligt upptäckt att dom var trasiga? Jag svarar att eftersom hon inte upptäckte hålet förrän nu så är det säkert inte så stort och jag kan sy ihop det. Då mejlar hon igen och säger att det var en stor frätskada och att hon redan har slängt byxorna. Say what? Jag säger att hennes historia saknar trovärdighet, hon blir ledsen för att jag misstror henne och vill föra över pengar till mig. Jag svarar okej, men vilka människor har frätande ämnen hemma? Och bland sina kläder? Och hur kan hon inte ha upptäckt det förrän nu? Då säger hon att hon tog fotot för länge sedan och sen har byxorna fått en frätskada av sb12, alltså det där munsköljet! Vad säger ni? Ett munskölj man har i munnen kan väl inte fräta hål på ett par byxor?

Jag misstänker ju att hon antingen är missnöjd med priset, har sålt den till nån annan, har tappat bort den eller vill behålla den själv.

Vad skulle ni ha gjort?
Citera
2013-11-01, 18:17
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hudmothud
Tja!

Vann en aktion på ett par byxor härom dagen, 49 spänn plus frakt. Vann även en blus av samma säljare och fick samfrakt.

Dan efter jag fört över pengarna mejlar hon och säger att hon har skickat blusen men tyvärr inte byxorna eftersom hon hittat ett hål i dom. Jag blir genast skeptisk, varför skulle hon helt plötsligt upptäckt att dom var trasiga? Jag svarar att eftersom hon inte upptäckte hålet förrän nu så är det säkert inte så stort och jag kan sy ihop det. Då mejlar hon igen och säger att det var en stor frätskada och att hon redan har slängt byxorna. Say what? Jag säger att hennes historia saknar trovärdighet, hon blir ledsen för att jag misstror henne och vill föra över pengar till mig. Jag svarar okej, men vilka människor har frätande ämnen hemma? Och bland sina kläder? Och hur kan hon inte ha upptäckt det förrän nu? Då säger hon att hon tog fotot för länge sedan och sen har byxorna fått en frätskada av sb12, alltså det där munsköljet! Vad säger ni? Ett munskölj man har i munnen kan väl inte fräta hål på ett par byxor?

Jag misstänker ju att hon antingen är missnöjd med priset, har sålt den till nån annan, har tappat bort den eller vill behålla den själv.

Vad skulle ni ha gjort?

Lämna negativt omdöme kan du göra om det är tradera du handlat från men då lär du få ett själv på köpet, enklast är att glömma det och inte köpa av henne igen framöver.

Vill du driva det vidare får du anmäla henne till tradera även om det inte kommer leda någonstans såvida hon inte redan har mängder med negativa omdömen. Håll koll på hennes auktioner framöver så ser du ifall byxorna dyker upp igen om så är fallet bevisar det bara att hon inte ville sälja dem p.g.a. för lågt pris.
Citera
2013-11-11, 13:16
Medlem
NightWalker1s avatar
jag beställde en grej på ebay som inte har kommit ännu. jag skulle ha fått den senast tisdag förra veckan. för att få hjälp så skulle jag regga mig på paypal och gå till deras hjälpcenter.
när man reggar sig så ska man fylla i kvitto-id på produkten man köpte. jag fyllde i det id som står på kvittot jag fick till min mail men det står att det är ogiltigt. vad gör jag?
Citera
2013-11-11, 19:04
Medlem
miikoss avatar
Försökte sälja på Ebay ifrån Sverige. Men det verkar inte gå bra. registrerade mig på ebay.com, som ebay.se pekar till.

Men när man ska välja transportvillkor till annonsen, så finns enbart USP, USPS, samt Fedex att välja på om man vill ha frakt beroende av avstånd.

Väljer man istället fast fraktpris, så måste man enligt reglerna erbjuda frakt till USA för max $4.00 (Detta då de säger sig tappa kunder annars, för att frakten är då dyr).

Ganska värdelöst för små säljare då. Det är inte mycket man kan skicka över atlanten för ca 30 kr.

Hur ska man göra? Finns det sätt att välja andra fraktalternativ. Eller får man helt enkelt ta ut högre säljpris för att kunna lägga mer av det på frakten?

Registrerade jag mig på rätt sida? Eller blir det annat om man gör det på ebay.co.uk eller ebay.de?

Eller ska man välja Tradera istället?
Citera
2013-11-15, 06:47
Medlem
Supranoos avatar
Har de senaste dagarna försökt gå in på Ebay Sverige men jag blir bara skickat till den amerikanska .com sidan. Har de lagt ner .se?
Citera
2013-11-15, 09:02
Moderator
Arne.Ankas avatar
När jag försöker logga in på engelska(co.uk) ebay så får jag upp felmeddelande, är precis som om mitt konto hade raderats, användarnamnet existerar inte, när jag går in via google kommer detta upp.

The user ID you entered wasn't found. Please check the user ID and try again.

Är det nån som vet vad fan som pågår?
Citera
2013-11-15, 16:20
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supranoo
Har de senaste dagarna försökt gå in på Ebay Sverige men jag blir bara skickat till den amerikanska .com sidan. Har de lagt ner .se?

Ja, de vill samla all verksamhet i Sverige på Tradera. Och inte ha två olika webbplatser.
Citera
2013-11-17, 13:04
Medlem
Pasiphaes avatar
Jag hatar Tradera.

1. De har blivit så jääääävla dyra.

2. Man kan bara lägga upp max tre auktioner i kategorin TV-spel varje månad.

3. De tvingar säljaren att använda Paypal vid vissa auktioner. Varför? Helt idiotiskt.

Det måste finnas någon ny, bättre aktör som man kan använda istället?
Citera
2013-11-17, 20:07
Medlem
speedcolas avatar
Jag har noterat ett väldigt märkligt mönster på Tradera-auktioner. Ponera att en auktion har utgångspris på 1kr. Då sitter det alltid folk och trissar upp priset redan samma dag som auktionen publicerats (när det är 5 dagar kvar t.ex)

Detta fortgår fram till auktionsslut och varan slutar på typ 599kr när butikspris ligger på 600. Hur tänker man? Det är ju knappast lönsamt att köpa prylar på detta sätt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in