2016-03-08, 12:36
Medlem
sephines avatar
Upptäckte det här med Tradera för några månader sedan. Tycker det verkar vara rätt många potenteilla köpare man når ut till.

Jag är sjukskriven i en sjukdom som har lett till att jag inte längre har fysik som en normal människa.
Tar lite bilder och lägger ut bl.a. handverktyg som numer bara ligger och samlar damm. Får sålt ungefär 8 av 10 saker. Har hjälp av vänner och bekanta som lämnar in till fraktombudet då jag är för dålig för att klara av det.

I min sits är jag glad att Tradera finns. Får in några hundringar extra i månaden. Samt att man får något att göra. Har även köpt några äldre mynt och sedlar. Ena gången tog det över två veckor innan jag fick det jag köpt. Fick ligga på säljaren som kom med en ursäkt som var godtagbar fast det kan ha varit en nödlögn.

Hur gör man om man vill frakta ett fiskespö till vettigt pris? Bussgods tar ju ut hiskeliga priser och de andra tre alternativen tar inte emot långt gods enligt kalkylerna man finner på Tradera. Alternativet är ju att gå ned flera hundra under spöets värde för att köparen ska finna det värt affär.
Citera
2016-03-08, 17:39
Medlem
shouldbetrusteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sephine
Hur gör man om man vill frakta ett fiskespö till vettigt pris? Bussgods tar ju ut hiskeliga priser och de andra tre alternativen tar inte emot långt gods enligt kalkylerna man finner på Tradera. Alternativet är ju att gå ned flera hundra under spöets värde för att köparen ska finna det värt affär.

Hur långt skulle det bli? Kan man demontera det i 2-3 delar utöver fiskerullen?
Du kan t ex skicka en papprulle på 70cm lång och 10 cm i diameter och max 2 kg för 98kr hos posten
Citera
2016-03-09, 01:38
Medlem
sephines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shouldbetrusted
Hur långt skulle det bli? Kan man demontera det i 2-3 delar utöver fiskerullen?
Du kan t ex skicka en papprulle på 70cm lång och 10 cm i diameter och max 2 kg för 98kr hos posten

Tack, den visste jag inte om. Ska kolla och mäta ifall det går in. Hoppas.
Citera
2016-03-09, 01:44
Medlem
apelsinhimlens avatar
Citat:
Upptäckte det här med Tradera för några månader sedan. Tycker det verkar vara rätt många potenteilla köpare man når ut till.

Jag är sjukskriven i en sjukdom som har lett till att jag inte längre har fysik som en normal människa.
Tar lite bilder och lägger ut bl.a. handverktyg som numer bara ligger och samlar damm. Får sålt ungefär 8 av 10 saker. Har hjälp av vänner och bekanta som lämnar in till fraktombudet då jag är för dålig för att klara av det.

I min sits är jag glad att Tradera finns. Får in några hundringar extra i månaden. Samt att man får något att göra. Har även köpt några äldre mynt och sedlar. Ena gången tog det över två veckor innan jag fick det jag köpt. Fick ligga på säljaren som kom med en ursäkt som var godtagbar fast det kan ha varit en nödlögn.

Långa föremål är knepigt och ofta tokdyrt att skicka. Möjligheten är att köra endast avhämtning som fraktsätt, men samtidigt begränsas antal potentiella kunder om man gör så.
Citera
2016-03-09, 02:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bjebbosten
Köpte ett par headset med gratis frakt, fick senare ett meddelande att varan skickades men däremot med dyrare post metod. Är det något jag kan behöva betala extra för?.
Har du betalt redan så bör du inte betala mer. Säljarens fel att han skicka för dyrt.
Citera
2016-03-09, 21:00
Medlem
shouldbetrusteds avatar
Citat:
Tack, den visste jag inte om. Ska kolla och mäta ifall det går in. Hoppas.

Du klickar bara i rutan "skicka rulle" bredvid där du skulle skriva in måtten på lådan.
Du kan t o m ha 80 cm långt rör om du har en maxdiameter på 10cm. Max 2 kg
Citera
2016-03-10, 01:19
Medlem
_RHCP_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMD FB
Jag kom på att man måste väl betala tullavgifter om det sammanlagda värdet i paketet uppgår till över 1500kr? I just det avseendet blir det väl tom dyrare förutsatt att varje enskild vara är värd mindre än 1500 och att man inte räknar med frakten.

Ja, tullavgiften är ju för det mesta inte så hög men det kan ju bli nån hundralapp där med. Du får uppskatta om det är värt det, jag bet kulan för att mina varor endast fanns i USA.
Citera
2016-03-10, 10:33
Medlem
sephines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apelsinhimlen
Långa föremål är knepigt och ofta tokdyrt att skicka. Möjligheten är att köra endast avhämtning som fraktsätt, men samtidigt begränsas antal potentiella kunder om man gör så.

Har sålt några tavlor där kunden avhämtat hemma hos mig. Tradera är ju skönt på så vis att man faktiskt inte får någon annonseringskostnad om ingen är intresserad och köper en utannonserade objekt. Blocket tar förvisso bara 30 kr. för att lägga ut en tavla men då får man endast använda en bild i annonsen. Vill man ha fler bilder till sin annons kostar det +50kr. Iofs inga stora summor men är det billig konst som man hellre vill att någon annan får glädje över än att slänga bort dem så är det skönt att Tradera finns.
Ska även tillägga att en del saker som känns svåra att sälja skänker jag till en loppis i kyrkans regi.

Citat:
Ursprungligen postat av shouldbetrusted
Du klickar bara i rutan "skicka rulle" bredvid där du skulle skriva in måtten på lådan.
Du kan t o m ha 80 cm långt rör om du har en maxdiameter på 10cm. Max 2 kg

Tack, detta ska has i åtanke. Om någon ligger inne med fler prisvärda alternativ för att skicka långa saker mottages detta tacksamt.

En rolig anekdot kan jag bjuda på. Jag bor c:a 4 mil utanför Stockholm city. Hade en tavla ute som jag fick ett privat meddelande om att en person var intresserad av men han undrade om jag kunde sänka priset en aning. Snäll som jag är så gick jag med på det. Han bodde inne i Stockholm city och på kvällen när han kom för att hämta tavlan så kom han i taxi. Han åkte således taxi för en större summa än tavlan kostade. Hade lite koll på tavlans värde så jag vet att han inte gjorde ett superklipp men antagligen var han en hängiven samlare av konstnären bakom verket.
Citera
2016-03-10, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cruisingdown
Har du betalt redan så bör du inte betala mer. Säljarens fel att han skicka för dyrt.

Okej låter bra!.

Är det bara för mig spårning av varor har stannar?. Har flera ordrar och i princip alla har inte uppdaterats på flera dagar.
Citera
2016-03-11, 16:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bjebbosten
Okej låter bra!.

Är det bara för mig spårning av varor har stannar?. Har flera ordrar och i princip alla har inte uppdaterats på flera dagar.

Ibland har posten problem men just nu så ska de fungera. Vad händer när du söker på NR?
Citera
2016-03-12, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cruisingdown
Ibland har posten problem men just nu så ska de fungera. Vad händer när du söker på NR?

Nu handlar det om ebay, alla ordrar från Kina.
Citera
2016-03-12, 13:06
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alioth
Jag kan inte välja Paypal eller Klarna som betalsätt på en auktion, nån som har koll på varför?

Säljaren kanske inte har någon av dessa tjänster? Du tänkte inte på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in