Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-03-27, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nume
Sorry, det blev rörigt. Blev lite triggad bara av ditt faktamässiga sätt att skriva när det fick mig tänka på hur fyrkantig svensk vård ibland är.

Du säger att denna "psykologiska effekt" eller "känna av det" när det kommer till t.ex. diazepam eller vanliga dexamfetamintabletter relaterar till högre missbrukspotential. Vi vet att vården försöker undvika detta - t.ex. genom att i första hand skriva ut concerta eller elvanse. Samtidigt säger du att det är mer rimligt/önskvärt att få denna "känna av det" effekt om man bara behöver "ritalin när jag pluggar, brusch" eller någonting sånt. Eller när man har panikångest och tar en snabbverkande bensodiazepin då och då. Och detta är accepterat av vården som en strategi. Fine, allt rimligt så långt.

Problemet: Det finns massvis med andra situationer än panikångest och plugga Harry Potter på universitet med 75 IQ där det kan finnas fördelar med att låta folk känna av sin medicin så som dom vill eller såsom kommer hända om patienten får sin vilja igenom, och ha en viss medicin som inte på pappret är det mest optimala på förhand. Det känns ganska byråkratiskt, fattigt och slumpmässigt att i ett fåtal situationer se det som rimligt att känna sig tydligt påverkad av sin narkotiska medicin, medans man i andra fall säger stopp.

Trenden verkar vara att det blir ännu fattigare och mer byråkratiskt i svensk sjukvård. Spec. gällande saker såsom förskrivning av narkotika där inte bara politiska krav sätter stopp men bristande resurser leder till sämre patientkännedom och därmed än sämre förutsättningar till förskrivning, så jag tror att Klonazepam kan ryka ifrån Svenska apotek tids nog, och Serbiska ligor (som smugglar och säljer benso) får de facto sköta mer och mer av medicineringen i Sverige.

Det blir bara rörigt eftersom du tillskriver mig en massa värderingar och drar vilda slutsatser.
Citera
2020-03-27, 17:16
Medlem
Numes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drainerx
Det blir bara rörigt eftersom du tillskriver mig en massa värderingar och drar vilda slutsatser.
Försöker inte argumentera emot dig, och vad för värderingar du har som jag delar eller inte delar är inte nödvändigtvis relevant för det jag försökt säga. Inte menat att vara riktat mot dig, nödvändigtvis.

Vad gäller just Iktorivil har jag fått uppfattningen att det inte är speciellt vanligt att ha det på recept för ångest, och numer finns väl många andra preparat för kramplösning. Samtidigt som det definitivt är klart och tydligt att bensodiazepiner är något bl.a. socialstyrelsen vill minska ner på förskrivandet av och konkreta åtgärder har vidtagits för att minska siffrorna generellt. Finns flertalet andra bensodiazepiner som man har svårt att numer hitta på svenska apotek. Finns ett preparat inte på den svenska marknaden blir det också svårt att förskriva det, oavsett vad någon läkare tycker.
Senast redigerad av Nume 2020-03-27 kl. 17:30.
Citera
2020-03-27, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nume
Försöker inte argumentera emot dig, och vad för värderingar du har som jag delar eller inte delar är inte nödvändigtvis relevant för det jag försökt säga. Inte menat att vara riktat mot dig, nödvändigtvis.

Vad gäller just Iktorivil har jag fått uppfattningen att det inte är speciellt vanligt att ha det på recept för ångest, och numer finns väl många andra preparat för kramplösning. Samtidigt som det definitivt är klart och tydligt att bensodiazepiner är något bl.a. socialstyrelsen vill minska ner på förskrivandet av och konkreta åtgärder har vidtagits för att minska siffrorna generellt. Finns flertalet andra bensodiazepiner som man har svårt att numer hitta på svenska apotek. Finns ett preparat inte på den svenska marknaden blir det också svårt att förskriva det, oavsett vad någon läkare tycker.

Nej, det är rätt ovanligt med Iktorivil mot ångest, det är få som har sådan kronisk och svår ångest att insättande av den är proportionerlig. Det händer ändå att man använder den för det, om än den i första hand är indicerad som antiepileptika NÄR allt annat misslyckas. Den kommer att finnas kvar av just denna anledning. Läkemedelsverket kastar inte bort läkemedel som uppenbarligen har en unik och absolut nödvändig funktion vid allvarliga sjukdomstillstånd.

I de flesta fall när saker inte finns på apoteken så har det med produktionsproblem att göra. Det finns flertalet olika läkemedel som kostar tiotusentals kronor per behandlingstillfälle av den anledningen att Läkemedelsverket förhandlar med läkemedelsbolag om fortsatt produktion av ett läkemedel som är nödvändigt men nästan aldrig förskrivs.

Mål är bara något man strävar mot, förut var det barbiturater (de finns f.ö. fortfarande kvar) och nu är det bensodiazepiner. Anledningen till varför man vill minska på dessa är rätt uppenbara. För du vet, abstinensen kan döda en.

Licensläkemedel är en grej.

Men vilka bensodiazepiner eller andra läkemedel är omöjliga att få tag i genom vården i Sverige som inte har en motsvarighet? Vilka dör för att socialstyrelsen ogillar ett läkemedel? Att inte underhålla missbrukare genom obegränsad förskrivning räknas inte.
Citera
2020-03-27, 21:43
Medlem
Numes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drainerx
[...]I de flesta fall när saker inte finns på apoteken så har det med produktionsproblem att göra. Det finns flertalet olika läkemedel som kostar tiotusentals kronor per behandlingstillfälle av den anledningen att Läkemedelsverket förhandlar med läkemedelsbolag om fortsatt produktion av ett läkemedel som är nödvändigt men nästan aldrig förskrivs.
Vad klassas som produktionsproblem? vilka är faktorerna som leder till det? Det är rimligtvis inte isolerat ifrån efterfrågan och vad som är möjligt vad gäller prissättning, eller för den delen lands-specifika krav på produkter.

Finns det en större efterfrågan och större möjlighet till vinst, så gynnar det rimligen infrastrukturen som behövs för att producera, följa regelverk och sedan marknadsföra ett preparat. Bör också finnas ett förhållande mellan möjlig prissättning/vinst och hur pass livsnödvändigt eller unikt ett preparat är.

Kan mycket väl tänka mig att läkemedelsverket anstränger sig hårt för att få just dom mest nödvändiga mediciner tillgängliga. Jag säger inte att det vore rimligt att prioritera lika hårt tillhandahållandet av mediciner som inte lika tydligt är absolut nödvändiga.

Citat:
Men vilka bensodiazepiner eller andra läkemedel är omöjliga att få tag i genom vården i Sverige som inte har en motsvarighet? Vilka dör för att socialstyrelsen ogillar ett läkemedel? Att inte underhålla missbrukare genom obegränsad förskrivning räknas inte.
Ja, det blir ju mycket mer svårt att säga för ett preparat som inte är alldeles unikt men behandlar ett tillstånd såsom ångest och inte heller är ett botemedel.

Fördelarna jag tänker mig med ett stort utbud av t.ex. benso, handlar om något mer subtilt eller om unika situationer där det kan göra enorm skillnad. Unika reaktioner mot en viss medicin - däribland räknat att vissa personer har starka åsikter om saker och ting och det är inte alls rimligt att alltid kunna övertala en person att ta emot en viss specifik medicin.

Det är inte alls rimligt att personer med svår ångest och massor av andra medicinska problem skall kunna vara resonliga. En liknelse är när man jobbar inom äldrevården så erbjuder man dom äldre sötsaker och kakor om så krävs (eller vad man nu råkar hitta som dom accepterar), för att dom skall få i sig något så dom orkar leva och röra på sig ett tag till.

Men visst, största problemen består nog inte i brist på utbud av benso, men snarast brist på läkartider och svårigheter att komma till vården m.m. Dessa problem lär extra mycket drabba dom som behöver benso, då man ju måste dit på så många besök innan man hittar dit, samt man rimligen har svårare att gå till vården om man har så svåra problem att man behöver benso.

Citat:
Mål är bara något man strävar mot, förut var det barbiturater (de finns f.ö. fortfarande kvar) och nu är det bensodiazepiner. Anledningen till varför man vill minska på dessa är rätt uppenbara. För du vet, abstinensen kan döda en.
Ja. Jag har själv fått svåra kognitiva svårigheter efter självmedicinering med bl.a. iktorivil o därefter nedtrappning med diazepam. Kunde inte prata i 3 månader efter jag slutade med benso efter ~1 års bruk. Så för mig var det totalt värdelöst annat än för stunden klara av tillvaron. Samtidigt har jag kännt folk som har lyckats (på recept) käka bensodiazepiner i årtionden och såvitt jag kan säga behövt det för att inte göra massa mycket mer hälsovådliga saker o kunna fungera hyffsat i vardagen.
Senast redigerad av Nume 2020-03-27 kl. 22:05.
Citera
2020-04-02, 15:13
Medlem
shinzous avatar
Vad har man att förvänta sig på 45mg oxascand och 2 st 1mg iktorivil? Är det en "safe" dos att ta för att bara få bort ångest, eller kommer jag bli väck? Har hyfsad tolerans mot båda.
Citera
2020-04-02, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shinzou
Vad har man att förvänta sig på 45mg oxascand och 2 st 1mg iktorivil? Är det en "safe" dos att ta för att bara få bort ångest, eller kommer jag bli väck? Har hyfsad tolerans mot båda.
Nej väck borde du inte bli, skulle nog själv bli lite sömnig dock!
Citera
2020-04-02, 16:53
Medlem
Tog en 2mg vid klockan 11, de ska ju sitta ett tag. Nu ringde en polare och frågade och vi skulle ta ett par öl ikväll. Vågar man? Inte hinka, försiktighet - vill inte göra några dumheter. Kanske kombinera med lite energidryck(?)
Citera
2020-04-02, 21:27
Medlem
Var beroende av en kortidsverkande benso (bretazenil). Har medicinerat med ca 12-15 mg ikto under tre dygn. Inte känt mig särskilt fluddrig men ändå skön. Påverkar den kortidsverkande benson att jag inte blir lika bäng på ikton? Har blivit av med abstinensen och mår bra på ikton. Det är inte för mycket med 5 mg så att det riskerar andningsdepp om man är icke-tolerant. Har ju ätit mycket mer när jag varit tolerant. Kan man ta 0.5 mg sub 24 timmar efter 15 mg intag av klona under tre dygn utan att vara orolig?
Citera
2020-04-02, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Tog en 2mg vid klockan 11, de ska ju sitta ett tag. Nu ringde en polare och frågade och vi skulle ta ett par öl ikväll. Vågar man? Inte hinka, försiktighet - vill inte göra några dumheter. Kanske kombinera med lite energidryck(?)

Ingen fara efter 5 öl.
Citera
2020-04-07, 22:26
Medlem
Citat:
Med tolerans blir du nog inte väck men påverkad lär du ju bli
Citera
2020-04-08, 17:46
Bannlyst
Citat:
Oxascand gör öht ingenting för mig i rationella doser. Tog 250 mg en gång och blev lite trött och seg, men ångesten var fortfarande kvar i stort sett i samma grad. Går inte att bli skön på tror jag. Om du har hyfsad tolerans kan 2 mg Iktorivil vara för lite. Skippa Oxascanden och ta 3-4 mg Iktorivil istället.
Citera
2020-04-09, 22:09
Medlem
Flusons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unbalanced
Jag har märkt att många blir aggresiva utav Iktorivil + Alkohol, bänk alkoholisterna här i staden brukar eller brukade jämt ha ikto. på sig .
Har provat combon ett par gånger, dom tog hårt på mig under alkohol rus iaf, krävdes inte många får att få mig snurr !
Jo, jag är en utav dom. Även utan alkohol inblandat. Får jävligt kort stubin på klonazepam.
Tar jag en ikto och är irriterad innan så blir jag garanterat arg.

Men är jag uppe i varv eller har endast oro/ångest så lugnar den bra faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in