2024-08-05, 16:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jymdjaket
För att det är ideologiskt laddat.

Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
För att alla delar inte radikalfeministers uppfattning om när könstillhörighet är och inte är viktigt. Jag har helt enkelt aldrig hört någon använda "hen" på ett sätt där jag tycker det fyller en funktion.
Njae. Jag använder det men enbart när jag inte vet könet på en person, helt enkelt för att det är kortare än "han eller hon.

Exempelvis om jag ska beskriva en bilförares uppträdande kan jag skriva: "Hen blinkade höger men svängde vänster" om jag inte vet vilket kön föraren har.

Jag tycker det är praktisk.

Men visst om man vill politisera det, go for it. Jag gör det inte och kommer att fortsätta använda det.

Men så har jag ingen könsneuros heller.
Citera
2024-08-05, 16:51
Medlem
Språket bestäms inte av makten. Nu är normkritikerna vid makten och de önskar att omskapa det svenska språket. När någon skriver ordet hen, så slutar jag att läsa texten. Det är inte husbondens röst, men svenskarnas språk jag vill höra.
Citera
2024-08-05, 16:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
finns många ord man kan använda även om man inte vill politisera.

du kan t ex fortsätta skriva NEGER om du tycker det är praktiskt.
Ja jag skriver ofta neger. Gör inte du?

OnT: Vilka ord tänker du på som beskriver samma sak som hen?
Citera
2024-08-05, 16:57
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spherical
Om man pratar om människan i allmänhet så har man alltid använt ”hon”. Det är av gammal hävd.

I andra fall kan man säga ”personen”, eller bara ”den”. Till exempel ”den som vill får bada”. Inte ”hen som vill får bada”.

Det är slappt med ”hen”. Ordet behövdes inte. Det som skaver är att det används av samma sorts feminister som säger ”en” inställer för ”man”.
Jag tycker ordet är handy. Det är många gånger som någon refererar till en kollega, eller person, där kön är okänt och när jag då ska svara tillbaka använder jag hen.

Lika så om man ska prata om en fikitiv individ. T ex då kan ni anställa en vaktmästare så kan hen sköta fastigheten.

Praktiskt ord. Den går att använda i många fall, det håller jag med om men i vissa fall blir det nästan förolämpande eftersom den oftast används för saker/djur.
Citera
2024-08-05, 16:59
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Kan vara av vikt att nämna i tråden att många, många HBTQI+, icke binära och dito individer också hyser ett motstånd mot ordet ”hen” då dessa anser det vara kidnappat av CIS-personer.

Det uttryck som bör användas är ”Dem” och detta bör alltså endast användas för de individer jag nämner ovan, medan ”hen” är till blott och bart för de situationer där det saknas kunskap om personen är en hon, han eller icke-binär (etc).

Det gör utrycker ”hen” helt meningslöst eftersom vi redan har ett adekvat ord för detta, nämligen ”man”.

Som i ”ombudsman” eller i uttrycket ”Slåss till sista man” där man givetvis inte syftar på något visst enskilt kön.
Men nu ska vi ju slåss till siste hen enligt bögmakten, f-låt försvarsmakten.
Citera
2024-08-05, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Jag tycker ordet är handy. Det är många gånger som någon refererar till en kollega, eller person, där kön är okänt och när jag då ska svara tillbaka använder jag hen.

Lika så om man ska prata om en fikitiv individ. T ex då kan ni anställa en vaktmästare så kan hen sköta fastigheten.

Praktiskt ord. Den går att använda i många fall, det håller jag med om men i vissa fall blir det nästan förolämpande eftersom den oftast används för saker/djur.

Jag tycker att det är onödigt. Man kan lika gärna eller ännu hellre säga: Då kan ni anställa en vaktmästare som tar hand om fastigheten.
Citera
2024-08-05, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew

Så du kunde inte svenska innan ordet höna?
Citera
2024-08-05, 17:03
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRANE
När han eller hon, dvs en persons könstillhörighet, är oviktigt i ett sammanhang så passar med all logik ordet hen bättre eller tom bäst av de alternativ som finns.

Varför finns det ett folkligt motstånd mot ordet hen i Sverige? Vad är den egentliga orsaken till att ni känner att hen bestämt inte ska användas?

Det finns inte något folkligt motstånd mot det. Till och med högerextremisterna använder det numera, om än som invektiv.
Citera
2024-08-05, 17:05
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Njae. Jag använder det men enbart när jag inte vet könet på en person, helt enkelt för att det är kortare än "han eller hon.

Exempelvis om jag ska beskriva en bilförares uppträdande kan jag skriva: "Hen blinkade höger men svängde vänster" om jag inte vet vilket kön föraren har.

Jag tycker det är praktisk.

Men visst om man vill politisera det, go for it. Jag gör det inte och kommer att fortsätta använda det.

Men så har jag ingen könsneuros heller.
Men då signalerar du att föraren inte har ett kön, vilket inte var uttryckets avsikt, utan det var något trafikrelaterat.
Kan du verkligen inte se det?

Om du istället säger förare, bilist, fartdåren eller något annat icke-könsrelaterat, ser du inte att språket blir bättre?
Citera
2024-08-05, 17:07
Medlem
VoldemortZelenskyjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRANE
Varför finns det ett folkligt motstånd mot ordet hen i Sverige? Vad är den egentliga orsaken till att ni känner att hen bestämt inte ska användas?

1. *Hen är en politisk språkreform från ovan
2. Funktionen är redundant, då "han" i grundform är könsneutralt, likväl som "en"
3. Svenskan har redan alldeles för många pronomina i tredje person: han, hon, den, det, en
4. Svenskan befinner sig sedan länge i riktning mot lägre morfologisk komplexitet, och denna reform går emot denna riktning – bättre vore i så fall att avskaffa det könsspecifika "hon"
5. Man stöjder sig på att finskan minsann har "hän", men det är då den enda formen i tredje person singular
6. Ingen som använder ickeordet vet hur det ska böjas, utan det skrivs statiskt som *hen även i objektsform: han gav den till *hen istället för han gav den till *henom/*henna
7. Förespråkarna kan inte skilja på grammatiskt genus och sexus, och uppdelningen i "han", "hon" och eventuellt ett eller två fall av "neutrum" är helt godtycklig – i swahili har man inte tre utan hela arton substantivklasser, varav inte ett enda har med kön att göra
Citera
2024-08-05, 17:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Men då signalerar du att föraren inte har ett kön, vilket inte var uttryckets avsikt, utan det var något trafikrelaterat.
Kan du verkligen inte se det?

Om du istället säger förare, bilist, fartdåren eller något annat icke-könsrelaterat, ser du inte att språket blir bättre?
Jaha. Tycker du det?

Jag signalerar bara att jag inte vet vilket kön personen hade.
Citera
2024-08-05, 17:08
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Det finns inte något folkligt motstånd mot det. Till och med högerextremisterna använder det numera, om än som invektiv.
Då kan det väl uppfattas som det, när även du använder det om andra. Eller är det så även du använder det?
Citera
hen

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in