Citat:
Ursprungligen postat av
Thatsnotmyname
Nja, jag menade snarare att det vore märkligt att ett ord vars användningsområde är helt godtyckligt, (både ur deskriptiv och preskriptiv synpunkt) ens har existensberättigande? Jag är inte så bevandrad i språkhistoria, om hur nya ord dyker upp,men om jag förstått saken rätt så kommer det komma riktlinjer för hur hen bör tillämpas i svenska språket.
Jag postade ju en länk till Språkrådet ovan. Det är inga "riktlinjer" men väl rekommendationer från Sveriges officiella språkvårdsorgan. (Jag vet inte hur man direktlänkar, men sök på
hen och titta sedan framför allt på svaret på frågan "Hur används pronomenet
hen?" och följ länkar där.) Det Aspsusa länkar till verkar komma från en finlandssvensk motsvarighet till Språkrådet. Hur mycket mer officiellt kan det bli?
Problemet är att varken Språkrådet eller Svenska Akademien (när de väl säger sitt) bestämmer över språket, det gör språkbrukarna, och i just denna fråga råder det väldigt olika uppfattningar, som Aspsusa också varit inne på och som man kan se t.ex. i denna tråd. Vissa vill säkert att Språkrådet ska ta bestämt avstånd från allt användande av
hen och att SAOL inte ska ta in ordet.