2014-04-26, 23:58
Medlem
Jag kan tänka mig att det är relativt lätt att mörda någon man ej har någon som helst anknytning till. Sitt på en avlägsen cykelväg på kvällen tills någon stackare kommer och kör en 3 guys 1 hammer på honom. Den enda gången man skulle kunna göra något sådant är ju om man är helt sjuk i huvudet. Oftast är ju mord någon impulsgrej eller ett planerat mord pga. en väldigt allvarlig anledning som att offret misshandlat en familjemedlem, att han är skyldig massor av pengar, gängkoppling osv. Vid dessa mord, alltså majoriteten av morden, är det svårt att komma undan med det eftersom man är kopplad till hela situationen på något sett, det är i ens egna stad, vittnen kommer kanske känna igen flyktbil eller liknande och vid impulsmord finns det lätta bevis att hitta.

Slutsatsen är alltså att om man mördar endast för att man njuter av själva akten, det spelar ingen roll vem som mördas och man har planerat det bra och noga i en annan stad så är det lättare. Dock är dessa fall extremt ovanliga och i de vanliga fallen är det svårt att komma undan eftersom man är anknuten till händelsen och det finns ofta bevis eller vittnen som kan sätta dit en.
Citera
2014-04-27, 00:13
Medlem
christerys avatar
Satt och funderade på nån öde plats, typ appujaure morden. Men det faller på nyfikna gamlingar som sitter och spanar på kvällskvisten med en kaffekopp i handen för att hålla sig vaken när dom räkna älgbeståndet eller nåt med kikare i högsta hugg. Kommer det en bil efter vägen kan man ge sig fan på att dom skriver upp numret.

Nån typ av injektion (såndär insulinspruta) i en folkhop istället kan fan vara bättre, men risken för att bli fasttagen om det är för snabbverkande ökar ju.

Nä, det är nog egentligen ganska svårt att lyckas om man inte har nån typ av black-ops organisation bakom sig. Det finns ögon och öron överallt.

Men som jag skrev tidigare, ser det ut som ett naturligt dödsfall och polisen inte blir inkopplad så ökar väl chansen, om nu dom inte tar labbprover på alla som inte dött på sjukhus för då går ju gifter bort.
Citera
2014-04-27, 00:32
Medlem
Ludis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Satt och funderade på nån öde plats, typ appujaure morden. Men det faller på nyfikna gamlingar som sitter och spanar på kvällskvisten med en kaffekopp i handen för att hålla sig vaken när dom räkna älgbeståndet eller nåt med kikare i högsta hugg. Kommer det en bil efter vägen kan man ge sig fan på att dom skriver upp numret.

Nån typ av injektion (såndär insulinspruta) i en folkhop istället kan fan vara bättre, men risken för att bli fasttagen om det är för snabbverkande ökar ju.

Nä, det är nog egentligen ganska svårt att lyckas om man inte har nån typ av black-ops organisation bakom sig. Det finns ögon och öron överallt.

Men som jag skrev tidigare, ser det ut som ett naturligt dödsfall och polisen inte blir inkopplad så ökar väl chansen, om nu dom inte tar labbprover på alla som inte dött på sjukhus för då går ju gifter bort.

att injicera luft i blodet är väl bäst isåfall? fast då måste du misshandla personen först så denne ligger still.
Citera
2014-04-27, 02:42
Medlem
Inga svårigheter att mörda och komma undan med det. Så länge man planerar och utför det någorlunda smart.

1) Lämna allt du som kan kopplas till dig hemma. Speciellt mobilen som kan spåras mellan masterna. Så du inte tappar plånboken när du lämnar platsen

2) Mörda inte någon du känner, tror majoriteten åker på det... Plocka ut någon random, planera, utför
Ännu bättre om du kollar någon suspekt i hans/hennes närhet och planterar lite bevis

3) Reka och kolla var det är bäst att utföra mordet. Finns kameror? Vittnen som kan röra sig i området? Osv

4) Hålla sig borta från mindre orter. Folk är nyfikna som fan, är någonting annorlunda, en bil dom inte sett förut. Då lägger fanskapen det på minnet.
Citera
2014-04-27, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av denza
Fast det registret får väl polisen inte använda sig av enligt lag? Men dom fick dispens i linds fall pga att hon var en offentlig person och att mörda henne var ett hot mot demokratin. Rätta mig någon om jag har fel. har inte läst igenom alla inlägg i tråden, så detta kanske har tagits upp redan.

Även när hagamannen var i farten användes registret. Jag har ialla fall gått ur skiten

PKU heter det förövrigt.
Citera
2014-04-27, 14:10
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinnparne
Om man nu skulle ha lust att mörda en person, är det då svårt att göra det utan att åka dit för det? Att döda någon som man inte har någon större anknytning till.

Frågan är ganska intressant, eller?
För man tänker sig att det ska vara ganska enkelt, men är det verkligen så enkelt?
Dagens samhälle:
* Alla övervakningskameror på bussar och utanför affärer, banker osv...
* Polisens utvecklade teknik när det gäller DNA osv.
* Vittnen osv, folks mobiler.

Man tänker sig att det bästa sättet skulle vara pistol, men de avger höga ljud och är ganska svåra att få tag i. Kniv är ganska smidigt egentligen, men då har vi det där med blod på kläderna osv.. Det är nog inte så enkelt att mörda med kniv utan att få blod på dig.

Anledningen till min trådstart är inte att jag planerar ett mord eller så. För då hade jag givetvis inte startat en tråd om det på FB, det vore ju helt . Tanken slog mig nyss bara, dvs hur svårt det egentligen är.

Otroligt lätt. Mycket få mord uppklaras om förövaren inte är nära släkt till offret, kolla upp statistiken om du vill.

Det finns färre kameror än du tror. Byt kläder och bär hoodie så ansiktet inte syns. Utför inte mordet på ett ställe med vittnen. Ta inte med din mobil dit du far. Fixa ett alibi. Var INTE nära släkt/vän/bekant med offret, det är detta som är det som sätter dit de flesta (de kommer och frågar vad du gjorde då mordet tog plats och de flesta har inget alibi).

DNA-bevis är inte alls så utvecklat som du tror, se till att bära luva (så du undviker att tappa hår på platsen) och även handskar/desinfiera kläderna.

I övrigt så tror jag inte att ditt DNA går att spåra om du inte redan hamnat i brottsregistret, inte registrerar man väl DNA sedan födseln på alla nyfödda barn inte...?
Citera
2014-04-27, 20:27
Medlem
bergochdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Exakt. Jag har ofta tänkt på hur lätt det skulle vara att döda någon om man vill. Dock ska det vara en person man inte känner, aldrig ens ha pratat med. Tänk er följande scenario. Du är förberedd med svarta kläder, handskar och en kniv. Du väntar vid en öde gångväg vid mörkret och när det kommer en ensam person attackerar du och skär halsen av ditt offer. Sedan smyger du hem som om ingenting har hänt.

Ingen kameraövervakning, din mobil har du haft hemma, eftersom du genar genom skogen så ser det inte ut som att du har varit på den gatan. Det absolut ända som skulle sätta käppar i hjulet är om det skulle komma någon men troligen har man lite koll, eller så släppar man in offret i skogen direkt.
Och vad är då vitsen med det hela? Ska man mörda så ska det väl ändå vara någon man hatar?! Mördar man någon okänd bara för att så är man ju psykstörd och borde söka hjälp innan det är försent.
Citera
2014-04-27, 20:36
Bannlyst
De flesta skulle lätt komma undan, även i dagens samhälle. Men varför försöka? Man har inget att vinna, men allt att förlora.
Citera
2014-04-27, 20:47
Medlem
folk tänker inte på att om man söker på ett namn elelr adress på t.ex eniro kan detta i efterhand spåras av polisen. Så allt arbete och planering bör ske utanför internets ramar så att säga.
Citera
2014-04-27, 21:29
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PG-k
folk tänker inte på att om man söker på ett namn elelr adress på t.ex eniro kan detta i efterhand spåras av polisen. Så allt arbete och planering bör ske utanför internets ramar så att säga.

Sparas av eniro, eller av min egen dator. Om det är min PC så måste dom väl först komma på att jag är misstänkt.

Har för mig att i bodenmordet så var det Kibbas PC dom analyserade besökta sidor på.

Den (webbläsaren, FF i mitt fall) kan man väl ställa i nån paranoid mode (in private mode eller vad det nu hette) så sparas inte ett smack, men om dom kikar så ser dom en vanlig användning av PCn och inte en kliniskt ren sådan - det kan ju verka misstänkt det åxå.
Citera
2014-04-27, 21:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PG-k
Hela iden med tråden handlar om att man aldrig blir misstänkt.
Citera
2014-04-28, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HumbertHumbert
Hela iden med tråden handlar om att man aldrig blir misstänkt.

ej ja? då håller man sig från att söka på sitt potentiella offer. Vad förstår du inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in