2015-03-27, 14:19
Medlem
panther1s avatar
Att tänka på vid planerat mord, min lista:

Om man skulle döda någon som man har en oplockad gos med, då skulle detta vara min lista:

1. Säg det inte till någon, INGEN.

2. Skriv inte om det på nätet, inte på något forum, inget som kan antyda något.

3. Leta upp personens adress visa nätet, men från en anonym random dator där det inte finns övervakningskameror.

4. Slå till antingen när personen går till jobbet på morgonen eller sent på kvällen, ska vara mörkt.

5. Pistol eller kniv? Kniv! Undvik höga ljud. Kniv ska vara rengjord från grunden innan den används. Rengörs ännu en gång efter mordet och kastas därefter i havet. Om du ska ha pistol så använd ljuddämpare.

6. Maskering: Lätta kläder(träningskläder och träningsskor). Stor luva på tröjan eller jackan. Halsduk upp till näsan och fastspända solbrillor bakifrån(som ej trillar av vid eventuell flykt).
Dubbla gummihandskar. Klädombyte sker i närliggande skog, reservkläder ska finnas i ryggsäck.

7. Lämna mobilen hemma.

8. Ta dig inte dit med din privata bil, och tänk på att det finns övervakningskameror på bussar och annat.

9. Motiv. Man får göra en övervägning av hur många som känner till det, hur många som känner till konflikten.

Något mer?

Har inte tänkt att döda någon, men jag tycker att många mördare man sett på Efterlyst exempelvis är bra klantiga. Eller hon tyskan i Arboga exempelvis.
Senast redigerad av panther1 2015-03-27 kl. 14:53.
Citera
2015-03-27, 14:25
Medlem
torstenhingstens avatar
Alltid ngn som vet att man har en oplockad gås med offret= motiv.

Vill man meningslöst mörda och ej åka dit, ta en random person.
Citera
2015-03-27, 14:26
Medlem
Tyskan i Arboga hade något du glömt i ditt scenario. Motiv.
Alltid finns det någon som vet att du är sur på en person eftersom du är så pass sur att du kan döda.
Citera
2015-03-27, 14:28
Medlem
panther1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenhingsten
Alltid ngn som vet att man har en oplockad gås med offret= motiv.

Vill man meningslöst mörda och ej åka dit, ta en random person.

Givtevis viktigt. Det får inte finnas en allmän känd konflikt som andra sedan kan ge tillkänna för polisen. Men alla konflikter och oförätter är inte kända för andra. Man får göra en övervägning. Man kan ju ofta ha en oplockad gås, som bara mördaren och den mördade känner till.
Lägger till punkten.

Men polisen måste ju ha bevis också. De kan aldrig döma en om vittnen saknas, DNA saknas, inget som knyter dig till platsen. Så länge det inte finns några tidigare uttalade hot mot personen som kan bekräftas av andra.
Senast redigerad av panther1 2015-03-27 kl. 14:32.
Citera
2015-03-27, 14:40
Medlem
ColaKexs avatar
Punkt nummer 5 blir problematisk ur flera perspektiv. Ska du döda någon med kniv så är risken överhängande att du kommer få en massa blodstänk på kläderna, vilket kommer leda till att du drar till dig uppmärksamhet mycket lättare. Är ju fullt möjligt att något vittne iakttar dig innan du hinner byta kläder.
Citera
2015-03-27, 14:44
Medlem
panther1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ColaKex
Punkt nummer 5 blir problematisk ur flera perspektiv. Ska du döda någon med kniv så är risken överhängande att du kommer få en massa blodstänk på kläderna, vilket kommer leda till att du drar till dig uppmärksamhet mycket lättare. Är ju fullt möjligt att något vittne iakttar dig innan du hinner byta kläder.

Du måste röra dig med ficklampa i skogsområdet, det får inte vara belyst område, det ska inte vara i närheten av en stig eller väg i skogen. En plats där ingen är. När du sedan byter om så kastar du ner sakerna i väskan. Gör dig av med kläderna, eldar upp de några timmar efter. Man måste vara metodisk och planerande. Allt måste finnas redo och man måste fundera kring hur man gör vid eventuella hinder som kan dyka upp. Till och med uppeldningsplatsen måste vara förutbestäms.
Senast redigerad av panther1 2015-03-27 kl. 14:47.
Citera
2015-03-27, 14:50
Medlem
spajdamans avatar
Du har ju glömt det viktigaste: göra sig av med kroppen.
Ingen kropp, inget mord. Eller aja folk har väl dömts för mord utan kropp men det är extremt ovanligt och bygger på som jag förstått det att man hittar så mycket blod att man kan utgå från att personen inte överlevt.

Själv skulle jag lägga kroppen i ett fisknät med stenar i och dumpa i farleden med min båt där mobil och gps får stanna hemma. Nätet är ju bra så fiskarna kommer åt och käka upp liket.
Citera
2015-03-27, 14:52
Medlem
ColaKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panther1
Du måste röra dig med ficklampa i skogsområdet, det får inte vara belyst område, det ska inte vara i närheten av en stig eller väg i skogen. En plats där ingen är. När du sedan byter om så kastar du ner sakerna i väskan. Gör dig av med kläderna, eldar upp de några timmar efter. Man måste vara metodisk och planerande. Allt måste finnas redo och man måste fundera kring hur man gör vid eventuella hinder som kan dyka upp. Till och med uppeldningsplatsen måste vara förutbestäms.

Den andra nackdelen med att använda kniv är att det är betydligt svårare att döda någon med kniv istället för en pistol till exempel. Varför inte använda en ljuddämpande pistol som man dumpar i havet istället?
Citera
2015-03-27, 14:52
Medlem
panther1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spajdaman
Du har ju glömt det viktigaste: göra sig av med kroppen.
Ingen kropp, inget mord. Eller aja folk har väl dömts för mord utan kropp men det är extremt ovanligt och bygger på som jag förstått det att man hittar så mycket blod att man kan utgå från att personen inte överlevt.

Själv skulle jag lägga kroppen i ett fisknät med stenar i och dumpa i farleden med min båt där mobil och gps får stanna hemma. Nätet är ju bra så fiskarna kommer åt och käka upp liket.

Nej, det blir för bökigt och ökar risken att åka dit markant.
Huvudsaken är att ditt dna inte finns på offret eller platsen i övrigt.
Citera
2015-03-27, 14:55
Medlem
panther1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ColaKex
Den andra nackdelen med att använda kniv är att det är betydligt svårare att döda någon med kniv istället för en pistol till exempel. Varför inte använda en ljuddämpande pistol som man dumpar i havet istället?

Det kan man ju göra. Men jag vet inte hur mycket de sänker ljudnivån på skottet?
Sedan ska man ju få tag i skiten också, och då ökar risken att man åker dit.
Citera
2015-03-27, 14:56
Bannlyst
Hahaha alltså. Jag fattar inte poängen med detta, varför tror du dig vara smartare än gemene man och att dina sk. tips är så klyftiga att en framtida mördare har användning för dom? Är du Gud? Vore en sak om du verkligen hade något att komma med, som att du uppfunnit det perfekta mordvapnet eller gjort en tablett som får dig osynlig.
Sen fattar jag inte heller den minst sagt briljanta iden om att göra någon sorts checklista för hur enligt dig det perfekta mordet ska begås, vem funderar över sådant. Och framförallt, vem skriver ut det på flashback? Vill du vara anledningen till att Alkoholistjanne, 52 år, efter år av funderingar om hur hans solglasögon inte ska ramla av när han zickzackar, äntligen fått lösningen som ska få han att begå skiten? Nä TS och den här tråden får 5 neråtpekande slaka kukar.
Citera
2015-03-27, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panther1
Så mordet ska ske i en skog, nattetid?
Personligen går jag aldrig i skogar när det är mörkt ute och skulle en peron jag är ovän med vilja möta mig när det är mörkt ute, oavsett skog eller inte så skulle jag inte gå ensam.
Skulle jag mörda någon så skulle jag göra det i personens hem. Att de skulle hitta mitt DNA eller fingeravtryck så förklaras det enkelt med att jag självfallet varit där.
Visst var vi osams för ett halvår sedan. Men vi blev vänner igen.

Oftast handlar det inte om att vara osynlig utan att ha bra förklaringar till den bristande bevisningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in