2014-04-26, 08:26
Medlem
Voolts avatar
Om du är någorlunda intelligent med ett starkt psyke så bör du klara dig. Och med tanke på polisens usla resurser och alla de hundratals fall som hamnar på hög och därefter läggs ner borde det gå som en dans.
Citera
2014-04-26, 11:13
Medlem
SkepticalHippos avatar
Brattåsmorden blev aldrig uppklarade och där har vi nog ett av de facit som finns på det perfekta mordet: sv.wikipedia.org/wiki/Brattåsmorden

* Enslig gård = Inga vittnen
* Mordvapnet försvunnet = Inga fingeravtryck, inget sätt att spåra mördaren via vapnet.
* Mördaren/Mördarna tros komma från utlandet = Ingen anknytning till platsen.
* Ingen känd hotbild mot personerna.

Tror att det här är viktiga punkter. Polisen har typ inget att gå på i det här fallet. Det närmaste dom kommit är en vittnesuppgift på en bil med utländska skyltar, men inget registreringsnummer och ingen utmärkande bilmodell.
Citera
2014-04-26, 13:20
Medlem
Jag tror inte det är så svårt att komma undan. Polisen i Sverige är lata och saknar kompetens att sköta en ordentlig utredning. Så länge du inte har några kontakter eller pilar från dig till ditt till tänka offer är det rätt hög chans att lyckas.
Citera
2014-04-26, 14:42
Medlem
malte92s avatar
Varför inte satsa på ett fejkat självmord? Välj ut en slumpmässig person som bor ensam i ett hus på landet. Knacka på deras dörr på kvällen, så fort dom öppnar dörren attackerar du dem genom att hoppa på dem och strypa dem. Är man kraftigt byggd bör det gå ganska enkelt, viktigt här att inte använda mer våld än nödvändigt för att inte lämna bevis utav något motstånd/slagsmål. När personen dött eller bara svimmat av hänger man dem med deras egna skärp. Ett medtaget rep går säkert också bra men se till att inte använda några riktiga knopar för ändamålet då dessa oftast knäcker nacken snarare än stryper offret. Avsluta med ett digitalt testamente med en ytlig fras som saknar någon riktig innebörd, så som farväl grymma värld. Lås dörren innefrån och ta dig ut genom ett fönster.
Citera
2014-04-26, 15:27
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Det är väl inte så stor andel mord som inte blir lösta i Sverige? Sedan beror det på vad man menar med löst.
.

Men det beror ju på att de flesta mord sker i affekt som någon tidigare skrev. En missbrukare slår ihjäl eller knivhugger till döds en annan missbrukare (oftast frugan) i en kvart. Att mörda ett helt random offer och komma undan tror jag är relativt lätt.
Hitta en gångstig/cykelväg där du har bra uppsikt och kan välja ut ett ensamt offer som kommer gående sent på natten. Järnrör *smack* , släppa in offret i skogen, cykla därifrån när läget är klart...
Enkelt
Citera
2014-04-26, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AsellusBorealis
Jodå det finns tex DNA register från och med 1973 som tas i foten på alla nyfödda barn - det användes tex för att sätta dit Anna Linds mördare.

Man daktar alla kriminella...register. Och tack vare att folket är idioter även i pass. Så det finns massor av register.

Fast det registret får väl polisen inte använda sig av enligt lag? Men dom fick dispens i linds fall pga att hon var en offentlig person och att mörda henne var ett hot mot demokratin. Rätta mig någon om jag har fel. har inte läst igenom alla inlägg i tråden, så detta kanske har tagits upp redan.
Citera
2014-04-26, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosse.gote48
Nu ska man inte döda. MEN om du vill döda någon bör det vara en du inte har någon anknytning till alls, gärna i en annan stad.
Planera planera planera, det är det absolut viktigaste! Vägen dit, utförandet, vägen hem.

Du bör nog inte använda en pistol, då kulan kan spåras till den. Sen är den högljud och klumpig att gömma.

Använd istället ett rep eller andra simpla verktyg.

Lämna kroppen på mordplatsen, du riskerar bara att lämna fler bevis om du ska gömma kroppen.

Skriv inte om mordet någonstans någonsin!

God bless CSI: Valfri stad!

Tanken att komma undan med kriminella saker är rolig, men man mår nog rätt dåligt av att döda någon eller något.

haha stod i tidningen för många år sen att polisen i usa fått svårare att sätta dit mördare pga serien CSI haha vettefan om jag tror på det jag läste. Det var ju aftonbladet.
Citera
2014-04-26, 16:09
Medlem
mordet i här i Västerås för ett antal år sen. Mördaren inte hittad. En kvinna är på en krog vid namn oliwer tvist. Hon går ut därifrån och går runt hörnet på byggnaden och går in i porten till sin arbetsplats. Där mördas hon. Rikskrim var här och hjälpte till också. Dom tömde en del av svartån för att leta efter vapnet. Inga vittnen som sett något, inget dna. Ingenting. Vittnen var ju fulla på krogen så dom kommer väl inte ihåg om någon följde efter offret. Det går att komma undan och vi har många fall i sverige där polisen knappt kommer någonstans.

I vissa fall så har ju superman Leif gw gått in och öppnat kalla fall och lyckats att lösa några.
Citera
2014-04-26, 16:49
Medlem
Om det är någon du inte har någon som helst koppling till och du sköter det snyggt så är risken minimal..

Problemet många verkar ha är att de underskattar Polisen och inte verkar förstå att det är människor som jobbat med grova brott i årtionden och är duktiga på vad de gör..

Jag brukar se på något program om rika människor i USA som haft ihjäl folk och till och med i övrigt klipska människor gör otroliga tabbar..

Ofattbart att ägna så pass lite möda på en handling där du i praktiken sätter ditt eget liv på spel..

Om jag absolut ville döda någon så skulle jag snoka upp någon våldtäktsdömd eller pedofil så gör man lite samhällsnytta på en gång..

Som bonus så lägger Polisen bara ner en bråkdel av resurserna de skulle göra om det var en vanlig skattebetalare..

Han skulle bo på hyfsat cykelavstånd. Inte för nära och inte alltför långt bort..

Alla sökningar på hans namn skulle ske från betaldatorer på stan..

Keps,handskar,kläder i normala färger utan stora blaffor och snaggad skalle..

Skor i två storlekar större modell än dina vanliga skadar inte ifall du trots allt skulle ha oflyt och bli misstänkt..

Kvällstid under mörka halvåret så du får gratiskamoflage..

LÄMNA MOBILEN HEMMA..

Luska vid några tillfällen om han har fasta tider med jobb,hund osv..

I så fall klipp honom vid lämplig förbestämd plats..

Annars får du spana och smita in i trapphuset strax innan han själv kommer..

I så fall kan även en halsduk runt munnen vara bra för eventuella nyfikna kärringar vid titthålen..

Pistol med ljuddämpare ett absolut krav. Med lite tur så är du hemma i lugn och ro innan Polisen fått larmet..

Absolut inte kniv. Det är trots allt en mot en och så mycket kan gå fel..

Dessutom så är det lätt hänt att du själv börjar blöda och du vill inte vara ett krogbråk bort från en rutintagning av DNA och livstids fängelse..

Cykla hemåt med någon kringelkrok för säkerhets skull även fast det är praktiskt taget omöjligt för jyckarna att spåra..

Om du har något vatten på vägen så hiva pistolen där. Annars får du göra det dagen efter..

Ställ cykeln något kvarter bort från din bostad och gå sista biten. Vid det laget har du självklart även pulat ner keps och handskar innanför jackan..

Bränn alla kläder dagen efter på lämplig plats. Särskilt skorna är viktiga att bli av med..

Prata aldrig någonsin med någon människa om vad du har gjort..
Citera
2014-04-26, 23:04
Medlem
Ludis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinnparne
Om man nu skulle ha lust att mörda en person, är det då svårt att göra det utan att åka dit för det? Att döda någon som man inte har någon större anknytning till.

Frågan är ganska intressant, eller?
För man tänker sig att det ska vara ganska enkelt, men är det verkligen så enkelt?
Dagens samhälle:
* Alla övervakningskameror på bussar och utanför affärer, banker osv...
* Polisens utvecklade teknik när det gäller DNA osv.
* Vittnen osv, folks mobiler.

Man tänker sig att det bästa sättet skulle vara pistol, men de avger höga ljud och är ganska svåra att få tag i. Kniv är ganska smidigt egentligen, men då har vi det där med blod på kläderna osv.. Det är nog inte så enkelt att mörda med kniv utan att få blod på dig.

Anledningen till min trådstart är inte att jag planerar ett mord eller så. För då hade jag givetvis inte startat en tråd om det på FB, det vore ju helt . Tanken slog mig nyss bara, dvs hur svårt det egentligen är.

Haha tror du dig få seriös hjälp på flashback?
Citera
2014-04-26, 23:07
Medlem
det är ju många människor som blir mördade men utan att det uppdagas vem mördaren är ,fast det kan ju bero på om man tänker mitt i smeten eller i ett annat land , folk rör sig och det finns säkert väldigt många mördare här nu med tanke på invandringen, se bara hur svårt det är för syrianerna att inte visa sitt riktiga ansikte , fr vilket land som helst kommer mängder med skumma typer som inte klara att anpassa sig till systemet ,jag tror säkert att man kan komma undan , men vem har ens lust att göra en sån grej , pröva på en tiggare eller nåt !
Citera
2014-04-26, 23:24
Medlem
Ludis avatar
Mord är vanligtvis utförda i affekt.

Om du planerar din attack, och utför den när ingen ser så går det nog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in