Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-05-20, 15:51
  #1
Medlem
Wojaks avatar
Detta är den stora One Piece Manga tråden.
Här diskuterar vi One Piece, både det nya och det gamla i historian, samt hypoteser och olika översättningar. Allt om One Piece helt enkelt!

Saxat från Wikipedia, för er som inte känner till One Piece än:

Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia.se
Det är de Stora Piraternas Tidsålder. All världens pirater hissar flagg och kämpar för att nå skatten som förenar allt One Piece, som den legendariske Kungen av Pirater, Gol D. Roger, har lämnat efter sig 22 år tidigare då han fängslades och Avrättades. Hans sista ord lockade folk från hela världen ut till havs. Han sade, med ett leende på läpparna: "Mina skatter sa ni? Vill ni ha dem, kan ni få dem. Leta bara! Jag har gömt den största skatt som världen någonsin skådat någonstans därute!"

Historien handlar om Monkey D. Ruffy, som beundrar pirater över allt annat. Han följer alltid efter Shanks, kapten över den piratklan som befinner sig i Ruffys by. En dag råkar Luffy äta upp en djävulsfrukt som Shanks män hade vunnit i strid. Frukten gör att man blir hatad av havet för evigt och därmed inte kan simma, dock får man en övernaturlig färdighet. Den frukt som Luffy åt gör så att han kan töja ut sig som en gummisnodd. Tio år senare ger sig Luffy av mot sina drömmars mål, One Piece, för att bli kungen av pirater.

Spoilers skrivs i spoiler taggar. Den kan hittas åt höger om "Omslut markerad text med PHP-taggar" knappen! Så, nu lär det inte bli några problem.

Kom ihåg, kvalitet framför kvantitet!
_________________________________________________


Själv är jag just nu i storyn när de träffar skelettkillen som Ruffy diggar. Har glömt hans namn. Ni andra kanske läst mer eller är längre bakåt.

Jag kan börja med ett diskussionsämne: Vad tycker ni om Usopp? Är han verkligen en vek fjant?
Själv tycker jag att han är bra modig med tanke på att han inte har så hög styrka. Det som är fint är att han får mer komplimanger för sitt perfekta skytte på senare delar av mangan.
Citera
2008-05-24, 16:04
  #2
Medlem
saftad_burks avatar
Usop är rolig.
Hans Pinochionäsa matchar hans personlighet och hans konstiga små saker han håller på med hela tiden är roliga. Det att han inte är en machoman är bara bra, det hade bara blivit störande isåfall.
Är det bara jag som tror att han har fått sitt namn efter Aesop?
http://en.wikipedia.org/wiki/Aesop .



Slutade läsa någonstans runt bok 30, håller den fortfarande eller?
Citera
2008-05-24, 16:37
  #3
Medlem
Wojaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Usop är rolig.
Hans Pinochionäsa matchar hans personlighet och hans konstiga små saker han håller på med hela tiden är roliga. Det att han inte är en machoman är bara bra, det hade bara blivit störande isåfall.
Är det bara jag som tror att han har fått sitt namn efter Aesop?
http://en.wikipedia.org/wiki/Aesop .



Slutade läsa någonstans runt bok 30, håller den fortfarande eller?
Inte omöjligt att han fått namnet från Aesop. Han höll ju på med Fabler och hela Usopps bakgrund handlar ju om Fabeln om pojken som jämt ropade "Vargen kommer", fast när den kom på riktigt så trodde ingen på honom.

Mangan håller fortfarande, det finns mycket mer utveckling hos karaktärerna, alltså man får reda på mycket mer om dem. Sedan sker ju sedvanligt coolare saker. Nya intressanta karaktärer dyker upp, just när man tror att Oda inte kommer kunna komma på något nytt.

Och sedan sker en av de coolaste händelserna i serien, mäktigt och makalöst.
Citera
2008-06-02, 13:05
  #4
Medlem
Dock så kommer Usopp från det japanska ordet uso (lögn). Fast jag skulle inte alls tvivla på att Aesop hade en viss påverkan...

Läser själv japanska mangorna, så ska väl inte spoila allt för mycket för er... :P
Citera
2008-06-02, 15:48
  #5
Medlem
Wojaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicma
Dock så kommer Usopp från det japanska ordet uso (lögn). Fast jag skulle inte alls tvivla på att Aesop hade en viss påverkan...

Läser själv japanska mangorna, så ska väl inte spoila allt för mycket för er... :P
Det är inga problem så länge du använder spoilertaggar, Jag själv har två kapitel kvar så då är jag up-to-date. Då kan diskussionen börja stort!
Citera
2008-06-02, 16:09
  #6
Medlem
Förresten så är hans riktiga namn Luffy, inte Ruffy. Många översättningar av många namn, vilket jag stör mig på... Zoro = Zolo? Isch.

De senaste två kapitlen (500 och 501) kommer du att dreggla över
Citera
2008-06-02, 16:52
  #7
Medlem
Wojaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicma
Förresten så är hans riktiga namn Luffy, inte Ruffy. Många översättningar av många namn, vilket jag stör mig på... Zoro = Zolo? Isch.
I denna tråden hänger vi inte upp oss över namn, då alla kan tänka till sig att Ruffy och Luffy är samma person ect. Tror också att de flesta vet om det med namnen, men alla kör enligt sin egen översättning.

De som vill köra med Japanska namnen får skriva med Japanska Kanji (japansk skrift). Annars är det som att skriva fel i vilket fall.

EDIT: Då vi pratar svenska nu kanske det är bäst att använda de svenska namnen, eller hur?
Citera
2008-07-06, 04:39
  #8
Medlem
NiCTiMs avatar
Läser ni de som finns på nätet eller? Föredrar hellre att ha en bok i handen och sitta i soffan och läsa... men kanske ska börja läsa på datorn, blir ju lite mer ekonomiskt än om man ska köpa varje bok som jag gjort hittills (bok 38, kapitel 367).

Anyway, angående usopp så tycker jag precis som saftad_burk skrev... väldigt skön karaktär, bidrar till många godsaker...
Citera
2008-07-06, 14:28
  #9
Medlem
BonZus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiCTiM
Läser ni de som finns på nätet eller? Föredrar hellre att ha en bok i handen och sitta i soffan och läsa... men kanske ska börja läsa på datorn, blir ju lite mer ekonomiskt än om man ska köpa varje bok som jag gjort hittills (bok 38, kapitel 367).

Anyway, angående usopp så tycker jag precis som saftad_burk skrev... väldigt skön karaktär, bidrar till många godsaker...

Jag läser på nätet (för jag orkar inte vänta på en seg utgivning) men samtidigt köper jag böckerna för som du säger är trevligare med en bok i handen
Citera
2008-07-08, 20:06
  #10
Medlem
Trottoars avatar
senaste boken 42 var en riktig höjdare! svårt att vänta på 43 men kommer denna månad så
Citera
2008-07-09, 13:34
  #11
Medlem
NiCTiMs avatar
Har kommit till kapitel 442 nu, jädrar var bra biten vid Sjuvatten/Enies Lobby var! och vad mkt man fick reda på efter det lugnat ner sig...verkligen väntat på det
Citera
2008-07-10, 16:35
  #12
Medlem
Murrvins avatar
Slutade på bok 26 eller så för några år sen, finns det inga som scannar den svenska mangan eller är det den engelska som gäller om man vill läsa på datorn?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback