2015-06-03, 16:45
Medlem
Tack CLX. och Vereeax!
Mycket uppskattat!!
Citera
2015-06-06, 15:53
Medlem
manfred85s avatar
Hej! Har precis blivit klar med komvux, studerat på hermods distans Slutbetyget ska jag hämta ut nästa vecka, och måste man be om något intyg för att man läst på hermods och hur går det att söka till universitet ? Slutbetyget borde väl räknas som vilket annat slutbetyg?

mvh
Citera
2015-06-06, 20:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av manfred85
Hej! Har precis blivit klar med komvux, studerat på hermods distans Slutbetyget ska jag hämta ut nästa vecka, och måste man be om något intyg för att man läst på hermods och hur går det att söka till universitet ? Slutbetyget borde väl räknas som vilket annat slutbetyg?

mvh
Saknar du slutbetyg (har samlat betygsdokument) så måste du be en SYV sätta ihop det. Har du redan slutbetyg brukar det skickas in via en databas. Har du redan sökt kan du logga in på antagning.se där du kan se om du är behörig eller inte.
Citera
2015-06-07, 17:32
Medlem
Någon som pluggat Matematik 1b hos Hermods som kan skriva vad uppdragen är? Skulle uppskattas!
Citera
2015-06-09, 18:52
Medlem
Tänkte skriva slutprov på Hermods lokaler i stockholm, kemi 2, och tänkte att jag skulle ha några formler på min miniräknare, mest för att jag har så dåligt minne. Men jag såg på laborationen för några veckor sedan att de hade miniräknare uppställda, får man inte använda sin egen grafräknare på slutprovet? Dvs måste man låna av dem? Någon som vet?
Citera
2015-06-11, 14:50
Medlem
tokzans avatar
Kan någon jättesnälla förklara för mig hur en laboration egentligen ska se ut? Jag har precis börjat plugga naturkunskap på distans och har suttit med laborationen ett par dagar nu. Jag har ALDRIG gjort en laboration innan så jag har ingen aning om hur en ska se ut. Nu har jag fått 3 olika "försök", alltså uppdrag att göra i laborationen, då står det:

Steg A: Vad använder vi för muskler för att andas?
Steg B: Andas in i en plastpåse och blabla
Steg C: Nu ställer du fram blabla... ja ni fattar

Jag har gjort dessa uppdrag, men jag förstår inte riktigt om detta är någonting jag ska göra hemma och sedan svar till dem i ett enskilt dokument som ska skickas in till läraren? Och sedan själva laborationsrapporten ett eget dokument? Eller ska jag göra laborationen och svara på dem själv i mitt huvud? Vissa Steg har ju frågor som: "Vad hände? Förklara!"

Ska jag skriva då vad som hände? Eller ska jag förklara för mig själv? Hoppas ni fattar... Min fråga är alltså om det BARA är laborationsrapporten som ska skickas in eller ska den skickas in tillsammans med ett annat dokument med mina svar och tankar under laborationen?
Citera
2015-06-12, 15:39
Medlem
Har läst följande ämnen hos Hermods.
Biologi1, Biologi2, Engelska6, Engelska7, Kemi1, Kemi2, MatematikA, MatematikB, Svenska2, Entreprenörskap.

Uppdragen och svaren är tillgänglig för den som betalar. Pm mig! Samt kan besvara era frågor som gäller allt som har göra med hermods. T.ex labb hjälp, alla uppdragen med betyget jag har fått, hur examinationen gick och om du får samma lärare som jag har haft, kan beskriva vilken sorts av person det är osv. You name it
Citera
2015-06-12, 19:40
Medlem
Pruttkungens avatar
Osäker på om jag placerat mig fel här nu men har lite frågor angående om huruvida jag kan ta en lättare väg till ett fullständigt slutbetyg, jag läste natur och ledsnade rätt ordentligt på att plugga timtal i veckan sista året, resultatet blev IG i matte D, E, (tillsammans 100p har jag för mig) fysik B (150p) och spanska steg.... någonting.

I alla fall, så krävs inte dessa kurser för någon av de utbildningar jag är intresserad av, och att sätta sig in i dessa kurser flera år efter studenten är jag säker på blir en hemsk upplevelse när förkunskaperna sitter såpass långt in. Så min fråga är egentligen om jag kan välja några lättare ämnen för att fixa till betyget, har sammanlagt typ 2050 poäng, så kan jag stoppa in typ biologi b och engelska c (eller motsvarande) så jag når 2250 och sen är det bara att blicka mot universiteten?
Citera
2015-06-13, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tokzan
Kan någon jättesnälla förklara för mig hur en laboration egentligen ska se ut? Jag har precis börjat plugga naturkunskap på distans och har suttit med laborationen ett par dagar nu. Jag har ALDRIG gjort en laboration innan så jag har ingen aning om hur en ska se ut. Nu har jag fått 3 olika "försök", alltså uppdrag att göra i laborationen, då står det:

Steg A: Vad använder vi för muskler för att andas?
Steg B: Andas in i en plastpåse och blabla
Steg C: Nu ställer du fram blabla... ja ni fattar

Jag har gjort dessa uppdrag, men jag förstår inte riktigt om detta är någonting jag ska göra hemma och sedan svar till dem i ett enskilt dokument som ska skickas in till läraren? Och sedan själva laborationsrapporten ett eget dokument? Eller ska jag göra laborationen och svara på dem själv i mitt huvud? Vissa Steg har ju frågor som: "Vad hände? Förklara!"

Ska jag skriva då vad som hände? Eller ska jag förklara för mig själv? Hoppas ni fattar... Min fråga är alltså om det BARA är laborationsrapporten som ska skickas in eller ska den skickas in tillsammans med ett annat dokument med mina svar och tankar under laborationen?

Du ska skicka in enbart laborationsrapporten men i den ska du besvara frågorna som dyker upp i labbeskrivningen.

Du behöver inte lista ut alla frågor och svarar de i ordning. Frågorna är snarare utgångspunkter som du kan reflektera över som hjälper dig att veta vad du ska ta upp i din rapport.

Eller så var det i min erfarenhet, och jag har gjort ca. 20+ labb på hermods och fått A på alla.
Citera
2015-06-13, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttkungen
Osäker på om jag placerat mig fel här nu men har lite frågor angående om huruvida jag kan ta en lättare väg till ett fullständigt slutbetyg, jag läste natur och ledsnade rätt ordentligt på att plugga timtal i veckan sista året, resultatet blev IG i matte D, E, (tillsammans 100p har jag för mig) fysik B (150p) och spanska steg.... någonting.

I alla fall, så krävs inte dessa kurser för någon av de utbildningar jag är intresserad av, och att sätta sig in i dessa kurser flera år efter studenten är jag säker på blir en hemsk upplevelse när förkunskaperna sitter såpass långt in. Så min fråga är egentligen om jag kan välja några lättare ämnen för att fixa till betyget, har sammanlagt typ 2050 poäng, så kan jag stoppa in typ biologi b och engelska c (eller motsvarande) så jag når 2250 och sen är det bara att blicka mot universiteten?

Beror på var du ska söka. Sedan 2050 poäng har ingen betydelse, man behöver inte ha 2500 exakt. Dock måste man ha läst alla kärn ämnen.
Citera
2015-06-14, 20:00
Medlem
tokzans avatar
Hur hårda är egentligen kraven på Hermods? Jag la ner mycket mer tid på min laboration än vad det stod att det skulle ta (det står att den tar ungefär 1 timme, jag la ner säkert 10 timmar på den totalt) och jag tyckte själv att den var värd mer i betyg än ett sketet, svagt D. Jag fick positiva kommentarer på allt jag svarat på även i uppdraget. Har jag någonsin fel på ett betyg så brukar det låta ungefär: Nja jag kanske får ett C på den uppgiften, men så får jag ett B istället. Jag har aldrig trott att jag ska få ett bättre betyg än det visat sig vara, alltid bara tvärtom. Nu blev jag väldigt chockerad och ganska besviken faktiskt. Ett D för mig är väldigt svagt. Jag skriver väldigt bra och förklarar oftast väldigt utförligt. Är det vanligt att de på Hermods är extra hårda?!
Citera
2015-06-15, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tokzan
Hur hårda är egentligen kraven på Hermods? Jag la ner mycket mer tid på min laboration än vad det stod att det skulle ta (det står att den tar ungefär 1 timme, jag la ner säkert 10 timmar på den totalt) och jag tyckte själv att den var värd mer i betyg än ett sketet, svagt D. Jag fick positiva kommentarer på allt jag svarat på även i uppdraget. Har jag någonsin fel på ett betyg så brukar det låta ungefär: Nja jag kanske får ett C på den uppgiften, men så får jag ett B istället. Jag har aldrig trott att jag ska få ett bättre betyg än det visat sig vara, alltid bara tvärtom. Nu blev jag väldigt chockerad och ganska besviken faktiskt. Ett D för mig är väldigt svagt. Jag skriver väldigt bra och förklarar oftast väldigt utförligt. Är det vanligt att de på Hermods är extra hårda?!

Vilken kurs är det? Jag brukar inte lägga någon energi alls på mina laborationer men jag brukar få A-B ändå. Alltså jag brukar skita fullständigt i att göra ett bra jobb på laborationerna. Men jag har aldrig heller fått ett betyg enbart för laborationen - bara till hela uppdraget inklusive laborationen. Det låter konstigt att du kan få ett D för det, då jag har uppfattat det som att de inte bryr sig alls om laborationer. Jag har gjort Fysik 1-2, Kemi 1, Biologi 1, Naturvetenskap 1.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in