Flashback bygger pepparkakshus!
2019-02-09, 11:58
Medlem
Pqps avatar
Jag hade idag den muntliga examinationen i filosofi 1. Läraren var väldigt trevlig och ställde huvudsakligen frågor som rörde kursens uppdrag där jag förväntades reflektera över och fördjupa mig i mina egna svar till uppgifterna. Det tog knappt 25 minuter och kändes bra och avslappnat.
Citera
2019-02-09, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JuliaGreenEyes
Hej! Är det någon som gjort slutprovet (skriftligt) i biologi 2 + kemi 2 i Göteborg som kan dela med sig av sina erfarenheter? Fokuserar proven mest på uppdragen, eller tar de även andra saker från kurserna? Vore väldigt tacksam för lite tips!

Hur gick det med proven?
Citera
2019-02-10, 13:32
Medlem
Hej, är det någon här som gjort "Inköp 1" och kan berätta lite om hur svårt det var osv, vad man kan förvänta sig på examinationen typ, tacksam för all information, hittade ingenting om kursen.
Citera
2019-02-10, 16:25
Medlem
Hej! Är det någon som har gjort religionkunskap 1 via hermods? Kan ni berätta vad ni fick för frågor på muntliga examinationen? Var det bara från uppdrag eller boken? Hjälp!!
Citera
2019-02-10, 18:59
Medlem
Cybereye303s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ssandrakitten
Hej! Är det någon som har gjort religionkunskap 1 via hermods? Kan ni berätta vad ni fick för frågor på muntliga examinationen? Var det bara från uppdrag eller boken? Hjälp!!

Tumregeln är att framför allt repetera uppdragen. Satsar man på nåt av de högsta betygen får man vara beredd på ytterligare frågor.
Citera
2019-02-12, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bitchimflawless
Jag har uppdragen till religion 1 och företagsekonomi, skulle behöva själv marknadsföring och ledarskap&organisation! Hojta ifall ni behöver till rel eller fö

Har du gjort prov 2? I ledarksap och organisation?
Citera
2019-02-12, 19:54
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Notera att även förfrågningar om läxhjälp utan betalning inblandad faller under 1.01.

/Mod.
Citera
2019-02-12, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Millann92
Hej! Jag har läst Svenska 3, Samhällskunskap 2, Matte 2b, Naturkunskap 1a2 och Psykologi 2a hos hermods på distans, samt gjorde NP i Svenska 3 och Matte 2b. Så har någon några funderingar om de ämnena så hjälper jag gärna till.

Har några funderingar över uppdrag 4 i svenska 3 om du kunde förklara den bättre
Citera
2019-02-13, 17:33
Medlem
liarsenics avatar
Hej! Hur lång tid för er kan det ta att få feedback på en uppgift!? Har gått två veckor nu..
Citera
2019-02-13, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christina76
Dessa frågor hade jag på uppdrag 2 i Ledarskap och organisation:

Fråga 1
Du är verksamhetschef på en spa- och konferensanläggning. Ni har också en restaurang som serverar ekologiska rätter både lunch- och kvällstid. I restaurangen arbetar en mycket populär kock som vann förra årets ”Mästerkocken” på tv. Utvecklingen har fullständigt exploderat och restaurangen är fullbokad såväl lunch- som kvällstid. Bokningarna till både konferens- och spaverksamheten har fördubblats. I och med detta har problem uppstått och de anställda arbetar alldeles för mycket och flera har blivit långtidssjukskrivna pga utbrändhet. Det anställs nya men de är inte fullt inarbetade. Väntetiderna har ökat och kunder börjar bli irriterade. Något måste göras! Du är chef och ska nu föreslå ett åtgärdsprogram.
a) Hade man kunnat undvika att hamna i denna situation? Hur ska företaget i framtiden vara bättre rustade för att möta förändringar?
b) Vilket ledarskap behövs i nuvarande situation? Motivera.
c) Gör en lista på vilka åtgärder du ska vidta som chef. Beskriv utförligt och motivera åtgärderna.
d) Rita upp ett organisationsschema för verksamheten. Hur ska arbetet organiseras och fördelas?

Fråga 2
Figuren här visar på fyra miljötyper. Skalan stabil – instabil kan sägas beskriva ”hur väl man ser in i framtiden”, medan skalan homogen – heterogen syftar på hur likartad eller blandad vår kundkrets och dess behov är.
a) Ge något exempel på företag som passar in på var och en av miljöerna (marknaderna). Förklara och reflektera.
b) Förklara innebörden av adhocrati. Vilka fördelar finns med den här organisationsformen? När är den nödvändig? Vad kan bli negativa konsekvenser med adhocrati?
Skriv dina svar i Word eller liknande program och bifoga fil. Tänk på att besvara frågorna utförligt och med egna ord. Det går bra att använda en del direkta citat men då ska du markera det och ange vem du citerar. Ange alltid källor.

Fråga 3
Det brukar sägas att det finns tre vägar för att uppnå makt över andras beteende: formell makt, expertkunskap och karisma.
a) Välj ut en känd ledare som du tycker passar in på respektive område. Motivera varför du har valt just de här personerna.
b) Förklara begreppet transformativt ledarskap och ge ett konkret exempel på hur det kan utövas. Inom sportens värld finns det många kända exempel.
c) Modellen nedan illustrerar den personorienterade och den resultatorienterade ledaren. Beskriv vad positionerna 1 – 5 innebär när det gäller ledarens beteende och hur det påverkar prestationerna hos de anställda.
d) Utvärdera ditt arbete. Är du nöjd med din insats?

har den uppgiften nu, kan du hjälpa mig att förstå och ge ideer? på alla haha ska till österikke så har ingen tid just nu
Citera
2019-02-13, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liarsenic
Hej! Hur lång tid för er kan det ta att få feedback på en uppgift!? Har gått två veckor nu..

Kontakta hermods om de, ska ta mellan 1-4 dagar
Citera
2019-02-13, 20:35
Medlem
liarsenics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elbenja
Kontakta hermods om de, ska ta mellan 1-4 dagar

Har kontaktat de. De får inte tag på läraren

Den här kursen har ju varit en ren cirkus. De har bytt lärare varannan vecka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in