2014-08-30, 21:13
Medlem
skitpungs avatar
Tjena!

Jag har ansökt till Hermods, kommer plugga från september tills februari. På plats (när jag gjorde ansökan) sa dem att jag skulle börja plugga den 29 september, mer info än så har jag inte fått.

Någon som pluggat på Hermods förut och har bättre koll? Om man får något brev veckan innan eller så.

Mvh
Citera
2014-08-30, 22:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av skitpung
Tjena!

Jag har ansökt till Hermods, kommer plugga från september tills februari. På plats (när jag gjorde ansökan) sa dem att jag skulle börja plugga den 29 september, mer info än så har jag inte fått.

Någon som pluggat på Hermods förut och har bättre koll? Om man får något brev veckan innan eller så.

Mvh
Man får ett brev i god tid innan med inloggningsuppgifter till Novo och en kallelse till ett introduktionsmöte (ej obligatoriskt). Vid introduktionsmötet får du den där heliga handboken, som du beordras att läsa innan man blir inropad till själva mötet, och de berättar om Novo och om den schemalagd ahandledning.

De visar därefter en katastrofal statistik, som ändå visar att de som går på handledningen har bättre odds att ö.h.t klara kursen (eller så beror det helt enkelt på att de som väljer att gå på handledningen tar kursen seriöst), och du beordras att absolut inte kontakta dem innan du har läst i handboken. Novo är en ganska rörig lärplattform, om jag får säga det själv, så det kan ju vara därför de får mycket mail och telefonsamtal av folk som undrar över saker.
Citera
2014-08-31, 08:29
Medlem
Aldains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Har någon läst ett naturvetenskapligt ämne på Hermods? Kan det vara så att det kommer frågor på provet från alla laborationer? Tänker att det måste ju finnas något syfte att det är så många laborationer man ska göra.

Det kan komma frågor på laborationen, ja. Inte specifikt hur ett visst experiment gick, men mer om grundläggande principer som laborationen demonstrerar.
Citera
2014-08-31, 20:01
Medlem
Citat:
Har någon läst ett naturvetenskapligt ämne på Hermods? Kan det vara så att det kommer frågor på provet från alla laborationer? Tänker att det måste ju finnas något syfte att det är så många laborationer man ska göra.

Din fråga fick mig att tänka på en sak jag inte tänkt på innan. Jag ska läsa kemi1-2 och biologi 1-2 bland annat på hermods snart, vardera kurs på ca en månad. Ska man utföra labbar(eftersom det ingår i kursplanen enligt skolverket), och var och hur gör man dom då ?
Citera
2014-08-31, 20:25
Medlem
Aldains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamelskiva92
Din fråga fick mig att tänka på en sak jag inte tänkt på innan. Jag ska läsa kemi1-2 och biologi 1-2 bland annat på hermods snart, vardera kurs på ca en månad. Ska man utföra labbar(eftersom det ingår i kursplanen enligt skolverket), och var och hur gör man dom då ?

Ja, du ska utföra laborationer. De flesta utför man hemma (ser på en video online där läraren utför laborationen, antecknar och skriver sedan rapport), men det brukar vara krav på att man ska göra en laboration per kurs "i verkliga livet". Man får då ta sig till en högskola alt. gymnasieskola som Hermods samarbetar med och göra en laboration där, under överinseende av en lärare.

Om du ska göra labbar på riktigt som del av dina kurser kommer det att stå på Hermods-sidan för din kommun (och det ska även stå i informationshäftet du får när du går på uppropet). Annars kan du bara maila deras support och fråga.
Citera
2014-08-31, 22:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Aldain
Det kan komma frågor på laborationen, ja. Inte specifikt hur ett visst experiment gick, men mer om grundläggande principer som laborationen demonstrerar.
Vad läste du för kurs(er) och hur många laborationer fick du utföra?
Citera
2014-09-01, 09:25
Medlem
Citat:
Ja, du ska utföra laborationer. De flesta utför man hemma (ser på en video online där läraren utför laborationen, antecknar och skriver sedan rapport), men det brukar vara krav på att man ska göra en laboration per kurs "i verkliga livet". Man får då ta sig till en högskola alt. gymnasieskola som Hermods samarbetar med och göra en laboration där, under överinseende av en lärare.

Om du ska göra labbar på riktigt som del av dina kurser kommer det att stå på Hermods-sidan för din kommun (och det ska även stå i informationshäftet du får när du går på uppropet). Annars kan du bara maila deras support och fråga.

hehe okej tackar dig återigen!
Citera
2014-09-01, 12:43
Medlem
Aldains avatar
Citat:
Vad läste du för kurs(er) och hur många laborationer fick du utföra?

Kemi 1, Fysik 1a, Fysik 2. Det var obligatoriskt att utföra 1 laboration per kurs på en högskola under överinseende av en lärarassistent, och man fick välja ur en lista på tillgängliga laborationer (även om listan på labbar för Fysik 1a bestod av exakt 1 labb...), så jag utförde totalt 3 labbar på plats.

Det här är inga svåra labbar alls. Syftet kanske är att man ska få en minimal vana i att handskas med saker som finns i en fysiksal/kemilaboratorium, vad vet jag.
Citera
2014-09-01, 16:32
Medlem
MassRiots avatar
Hej!

Har ett matteuppdrag som ska lämnas in senast 24:00 idag. Ponera att jag inte hinner utan lämnar in den imorgon eftermiddag, vad får detta för konsekvenser?

Med vänlig hälsning MR.

Kursen ska vara klar på fredag, alltså senaste dagen jag måste boka muntlig examination så detta är sista uppdraget.
Citera
2014-09-01, 19:35
Avstängd
Citat:
Kemi 1, Fysik 1a, Fysik 2. Det var obligatoriskt att utföra 1 laboration per kurs på en högskola under överinseende av en lärarassistent, och man fick välja ur en lista på tillgängliga laborationer (även om listan på labbar för Fysik 1a bestod av exakt 1 labb...), så jag utförde totalt 3 labbar på plats.

Det här är inga svåra labbar alls. Syftet kanske är att man ska få en minimal vana i att handskas med saker som finns i en fysiksal/kemilaboratorium, vad vet jag.
Men hur många webblaborationer då? Tänkte om det var typ 5 st i de kurserna också.
Citera
2014-09-01, 19:47
Medlem
Aldains avatar
Citat:
Men hur många webblaborationer då? Tänkte om det var typ 5 st i de kurserna också.

Jag var tvungen att kolla upp, för jag mindes inte riktigt hur det låg till. Av någon anledning fungerar fortfarande mitt Novo-konto trots att jag gick sista kursen för 5-6 månader sedan...

I alla fall!
Fysik 1a: Fem laborationer totalt.
Fysik 2: Fyra laborationer totalt.
Kemi 1: Fem laborationer totalt.
Citera
2014-09-01, 19:50
Medlem
Aldains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MassRiot
Hej!

Har ett matteuppdrag som ska lämnas in senast 24:00 idag. Ponera att jag inte hinner utan lämnar in den imorgon eftermiddag, vad får detta för konsekvenser?

Med vänlig hälsning MR.

Kursen ska vara klar på fredag, alltså senaste dagen jag måste boka muntlig examination så detta är sista uppdraget.

Det är upp till läraren egentligen. Förmodligen går det bra, men vill han/hon jävlas så kan det bli allt ifrån att muntan bokas om till senare datum till att du får gå om kursen (senare inte särskilt troligt).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in