Citat:
Ursprungligen postat av
Bengt-Erik
1. Vilka ”De”? På postkontoret var det 1 person som identifierade Max. Inte flera. Och vi vet inte hur det utpekandet gick till. Om du exempelvis känner till Lisbet Palmes utpekande av Christer Pettersson så förstår du att dessa processer är känsliga och behöver genomföras på ett korrekt sätt.
2. Eftersom vi inte ens vet om Max gick in på postkontoret så kan vännerna mycket väl varit de sista som sett Max i livet.
3. Jag tänker inte sitta och spekulera om några motiv. Motiven är ofta bagatellartade och svårbegripliga ändå. Vad var motivet vid dubbelmordet i Linköping?
4. Hans tillhörigheter kan ha postats hem i ett försök att vilseleda anhöriga till att tro att Max försvunnit frivilligt (tycks ha lyckats om så är fallet).
5. Det finns inga säkra observationer av Max sedan vännerna och Max skiljdes åt. Sommaren när Patrik försvann från perrongen i Hallsberg sågs han överallt i Sverige. Ofta samtidigt på olika platser.
6. Som sagt. Jag vet inte vad som hände med Max och jag vet inte vad en eventuell GM hade för motiv. Men jag bedömer det som osannolikt att han är i livet. Troligen dog Max för väldigt många år sedan (i anslutning till försvinnandet).
7. Vi får hoppas du har rätt.
8. Självklart vet jag inte vart kroppen är…
9. Jag vet ingenting om vännerna. Men om du sitter inne på kunskap och kännedom om vännerna får du gärna dela med dig.
10. Huruvida det rör sig om mord, dråp, suicid eller frivilligt försvinnande har vi i nuläget ingen aning om. Inget av alternativen kan uteslutas.
11. Du får gärna lyfta fram 10-20 exempel eftersom det är så vanligt.
1. Okej ja det var 1 person. Inte helt perfekt formulering av mig. Du kan inte jämföra LP med den anställda på Postkontoret. Det förstår du väl själv. Angående hur utpekandet gått till är polis i både Sverige och Australien nöjda. Ingen av de misstänker brott. Därav man inte tagit fingeravtryck eller DNA på brevet.
2. Vännerna var 100 mil bort och de hade inte setts på 2 veckor. Med den ingångspunkten är ju massa misstänkta. Vi vet rätt säkert var Max var i början på April 2005. Så angående vännerna är det helt orelevant om Max var inne på Postkontoret eller ej. Om det var tex 90 eller 100 mil bort spelar ingen roll.
3. Nej motiv är inte ofta bagatellartade och svårbegripliga. Ibland ja. Men motiv har en central roll många gånger. Speciellt när man känner varandra och är 100 mil från varandra. Vad var vännernas motiv? Varför döda han när de skiljdes flera dagar tidigare och var långt ifrån varandra? Vi vet att Max tog flyget, setts på buss osv. Eller skulle nån av vännerna låtsas vara han, ta sig 100 mil med flyg och buss, och sedan gå in på ett Postkontor 2 veckor senare med anställda där? Det gör din teori så dum och ologisk. Enbart för att det inte kan uteslutas. Går inte att utesluta den anställda heller. Ska den också utredas? Allt detta för att vilseleda...
4. Så jävla dumt att gå in på Postkontoret och posta hans saker. Det fattar du själv.
5. Absolut. Det talar dock lika mycket för försvunnen som mördad. Det finns ändå uppgifter om honom. även om det inte kan verifieras.
6. Jag gör en annan bedömning. Han försvann frivilligt. Sedan om han lever eller ej idag kan man diskutera. Men jag tror han lever.
9 Vännerna har ju delat med sig av sin historia, hjälp till osv. De misstänks inte av familj, polis i Sverige eller Australien. Du kommer inte med nåt om vännerna med substans. Bara att de inte kan avskrivas helt. Jag får intrycket av att du bestämt dig om vännerna och anpassar tänkesätt efter det. Du tänker inte brett utan låser dej.
10. Absolut. Men vissa saker (frivilligt försvunnen) talar för det mycket mer än andra saker (mord av resevänner).
11. Nej det tänker jag inte göra. Men det finns mer än 20 fall på folk i väst som gått under jorden i Australien. Det är nog över 50 också. Polisen i Australien vet detta. Hade det varit ovanligt hade de inte suttit så lugnt i båten. En utländsk mördad i landet hamnar högt upp på priolistan. Du kan väl ringa Australien och fråga om hur många som försvinner där varje år då deras visum går ut. Många trivs men visum är bara 1 år. Svårt få förlängt så många som åker hem ofrivilligt efter 1 år där man får vänta med att komma tillbaka.