2012-08-13, 19:52
Medlem
atitaranta-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Motivera på engelska? T.ex. motivera sina åsikter. Först tänkte jag på ordet som först slog tanken "motivate", men fick känslan av att det primärt betyder motivera som i att motivera sig själv att motionera oftare.

Justify kan funka i många sammanhang.
Citera
2012-08-13, 20:15
Medlem
SamsonZs avatar
Citat:
Motivera på engelska? T.ex. motivera sina åsikter. Först tänkte jag på ordet som först slog tanken "motivate", men fick känslan av att det primärt betyder motivera som i att motivera sig själv att motionera oftare.

Om du och jag talar med varandra och jag vill att du ska motivera din åsikt ber jag dig "to explain", "give/state your reasons (why)". Vill jag att du kan ska förklara mer och djupare kan jag säga "pleasure elaborate". Om jag vill att du ska komma fram med bevis i form av källor, kan jag be dig om "hard facts", och "to back it up".
Citera
2012-08-13, 20:20
Medlem
SamsonZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atitaranta-

Främst i sammanhang då man inte bara tvingas motivera och förklara, utan även försvara sig och sina åsikter. Mercy killing can be justified in some cases.
Citera
2012-08-13, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av atitaranta-

Citat:
Ursprungligen postat av SamsonZ
Om du och jag talar med varandra och jag vill att du ska motivera din åsikt ber jag dig "to explain", "give/state your reasons (why)". Vill jag att du kan ska förklara mer och djupare kan jag säga "pleasure elaborate". Om jag vill att du ska komma fram med bevis i form av källor, kan jag be dig om "hard facts", och "to back it up".

Tack för era svar! Uppskattas.
Citera
2012-08-13, 21:16
Medlem
SamsonZs avatar
Citat:
Tack för era svar! Uppskattas.

My pleasure Jag skrev snabbt, men gissar att du inser att "pleasure" i mitt ursprungliga svar ska vara "please".
Senast redigerad av SamsonZ 2012-08-13 kl. 21:21.
Citera
2012-08-14, 19:24
Medlem
bobbie3s avatar
Möjligen dum fråga men i helgen smsa jag en polare om han skulle komma förbi och hitta på något. Konversationen gick såhär:

Han: För att jag vaknade av ditt sms. Vad ska vi hitta på då?
Jag: Vet inte. Kom förbi
Han: Okej.
<Timmarna går>
Jag: Kryper du hit?
Han: Har fullt upp med annat idag.
Jag: Säg det då? Du sa ju att du skulle komma förbi?
Han: Nja inte redigt, jag sa okej
Jag: Ja, du sa okej. Okej kan väl aldrig vridas till att betyda kanske.
Han: Nä, okej betyder varken ja eller nej det betyder kanske i detta sammanhang

Nu är jag helt mindfucked. Kan okej på NÅGOT sett betyda kanske? Jag har aldrig hört något så dumt.
Senast redigerad av bobbie3 2012-08-14 kl. 19:26.
Citera
2012-08-14, 19:35
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ibland
“qualify” make more specific: "qualify these remarks"
Till det mera specifika kan räknas att citera en eller annan auktoritet.
Citera
2012-08-14, 19:45
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobbie3
Möjligen dum fråga men i helgen smsa jag en polare om han skulle komma förbi och hitta på något. Konversationen gick såhär:

... Kan okej på NÅGOT sett betyda kanske? ...
Skriftliga meddelanden måste nog nyanseras och kvitteras tydligare. Din uppmaning att han skulle komma förbi var heller inte solklar. Vad räknas som komma förbi? Räcker det att passera stadsdelen, eller måste man gå fram till porten och sen gå vidare?

Ett slätt »Okej« kan betyda: OK, jag noterar detta förslaget och sen får jag se vad som dyker upp.

På klassiska inbjudningskort skrev man O.S.A. (Om svar anhålles):
Jag: Vet inte. Kom till mig kl 14 - OSA.
Citera
2012-08-14, 19:45
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Han kanske använder sig av "meningsförkortningar":

Han: Okej [jag hör vad du säger och ska överväga det].
Citera
2012-08-14, 19:53
Medlem
SamsonZs avatar
Citat:

<Timmarna går>
Jag: Kryper du hit?
Han: Har fullt upp med annat idag.
Jag: Säg det då? Du sa ju att du skulle komma förbi?
Han: Nja inte redigt, jag sa okej
Jag: Ja, du sa okej. Okej kan väl aldrig vridas till att betyda kanske.
Han: Nä, okej betyder varken ja eller nej det betyder kanske i detta sammanhang

Nu är jag helt mindfucked. Kan okej på NÅGOT sett betyda kanske? Jag har aldrig hört något så dumt.

Jag står på din sida. Om någon okejar något, ser jag det som att de godkänt förslaget och det är i princip som att svara ja i det exempel du angav. Ibland kan ok/okej dock helt enkelt bara vara en bekräftelse på att den andra personen mottagit ditt sms/förstått din fråga.

Skillnaden ser vi här:

SMS 1: Jag passar grannens hund idag
Svar: Ok
(Här bekräftas att personen fått och läst meddelandet samt förstått dess budskap)

SMS 2: Kommer du till mig nu?
Svar: Ok
(Detta liknar ditt exempel, och här vill jag tolka ok som ett ja)
Senast redigerad av SamsonZ 2012-08-14 kl. 20:09.
Citera
2012-08-14, 20:13
Medlem
SamsonZs avatar
Okej behöver inte vara affirmativt, utan kan även vara motsatsen. Främst ungdomar använder ordet för ifrågasättande:

Killen: Jag vill slicka dig i örat!
Tjejen: Okej?!

Med ett utdraget okeeej med stigande intonation kan detta närmast betyda "Vad tusan är det du säger"/"Du verkar ju inte vara riktigt klok" eller något i den stilen.
Citera
2012-08-14, 21:31
Medlem
AirMans avatar
Jag har en fråga. Varför säger man att en ett hus är högt och inte långt? Ett träd är är också Xmeter högt medans en person är lång. Finns det någon gramatisk förklaring till detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in