2013-01-09, 10:09
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasGranqvist
Han är med i moderaterna, men han är med i Moderata samlingspartiet.

Partinamn skrivs med versal begynnelsebokstav, medan "partinamn" som i själva verket är en kollektivbeteckning av medlemmarna skrivs med liten bokstav. Jämför "svenskar" och "Sverige". Det kan dock noteras att vissa partier har namn som är formade som kollektivbeteckning av medlemmarna, och då skall det skrivas med versal: exempelvis Kristdemokraterna.

Nej du ska inte jämföra med "svenskar" i ditt inledande exempel. Pariet heter Moderaterna och det betecknar inte medlemmarna. Det går lika lite att vara med i moderaterna (medlemmarna) som att bo i svenskarna (medborgarna).
Citera
2013-01-09, 10:26
Medlem
EliasGranqvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej du ska inte jämföra med "svenskar" i ditt inledande exempel. Pariet heter Moderaterna och det betecknar inte medlemmarna. Det går lika lite att vara med i moderaterna (medlemmarna) som att bo i svenskarna (medborgarna).
Nej, partiet heter inte Moderaterna, det heter Moderata samlingspartiet.

Om man säger att moderaterna vann valet, så är det som att säga att svenskarna vann ishockey-VM. Det skall inte vara versal begynnelseboksvav i något av de fallen.
Senast redigerad av EliasGranqvist 2013-01-09 kl. 10:32.
Citera
2013-01-09, 10:42
Medlem
egon2bs avatar
Citat:

Om man säger att moderaterna vann valet, så är det som att säga att svenskarna vann ishockey-VM. Det skall inte vara versal begynnelseboksvav i något av de fallen.
Jamen, kom igen ... Namnet »Moderaterna« förekommer ymnigt på partiets webbsidor.

Om Christina har smeknamnet Tina så skriver man även det med versal. I ett ganska färskt idéprogram skriver nya Moderaterna så här om sig själva:
Människan är utgångspunkten för nya Moderaternas politik.
Människan är nämligen väljare én (1) dag av 1460 dagar.
Citera
2013-01-09, 10:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Du har fel och dina jämförelser är på pinsamt låg nivå. Med din logik ska således Socialdemokraterna skrivas med liten bokstav eftersom partiet rent juridiskt heter Socialdemokratiska Arbetarpartiet.

Jag kan påminna om det citat jag tidigare postade:

Citat:
Namnen på alla politiska partier – även på dem som [inte]* tillhör riksdagen – bör skrivas med versal begynnelsebokstav: Centern, Socialdemokraterna. Detta rekommenderas också i Myndigheternas skrivregler. Även i sammansättningar bör versal begynnelsebokstav användas, t.ex. Folkpartiledaren
.
Senast redigerad av HerrGickhan 2013-01-09 kl. 10:59.
Citera
2013-01-09, 11:45
Medlem
EliasGranqvists avatar
Citat:
... Med din logik ska således Socialdemokraterna skrivas med liten bokstav eftersom partiet rent juridiskt heter Socialdemokratiska Arbetarpartiet.
Ja.

Citat:
Jag kan påminna om det citat jag tidigare postade:

.
Tänker du inte själv?
Senast redigerad av EliasGranqvist 2013-01-09 kl. 11:53.
Citera
2013-01-09, 12:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ja.

Tänker du inte själv?

Man ser ju hur det går när du försöker.

---

Visst kan man ju hitta på egna teorier, men eftersom det finns en vedertagen praxis är det ju bättre att länka till den.
Citera
2013-01-09, 17:16
Medlem
JMKKs avatar
Citat:
Han är med i moderaterna, men han är med i Moderata samlingspartiet.

Partinamn skrivs med versal begynnelsebokstav, medan "partinamn" som i själva verket är en kollektivbeteckning av medlemmarna skrivs med liten bokstav. Jämför "svenskar" och "Sverige". Det kan dock noteras att vissa partier har namn som är formade som kollektivbeteckning av medlemmarna, och då skall det skrivas med versal: exempelvis Kristdemokraterna.

Jag kan hålla med dig att man säger:

Han är med i moderaterna

Fast på partiets hemsida så skriver de mer än en gång Moderaterna i den löpande texten.

T.ex.

För Moderaterna är strävan mot full sysselsättning...

och

Det är den Moderaterna slår vakt om...

Fast å andra sidan så är det ju deras hemsida. Det kanske blir för "futtigt" med ett litet "m"?

Det kanske beror på vilken situation som ordet befinner sig ?
Citera
2013-01-09, 17:28
Medlem
yulbrynners avatar
Ska det vara >att< i dessa två meningar?

Vi kommer vara i skogen hela dagen.

Jag har lärt mig hantera en motorsåg.

Hur vet man ifall det ska vara att eller ej? Finns det någon bra regel som gäller för liknande meningar?
Citera
2013-01-09, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yulbrynner
Ska det vara >att< i dessa två meningar?

Vi kommer vara i skogen hela dagen.

Jag har lärt mig hantera en motorsåg.

Hur vet man ifall det ska vara att eller ej? Finns det någon bra regel som gäller för liknande meningar?
I formellare skriftspråk bör det vara kommer att.
Citera
2013-01-09, 17:49
Medlem
yulbrynners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
I formellare skriftspråk bör det vara kommer att.

Tack. Men det känns som ett meningslöst ord. Innebörden är tydlig vare sig det är >att< eller ej i exemplet. Finns det någon generell regel kring detta?
Citera
2013-01-09, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yulbrynner
Tack. Men det känns som ett meningslöst ord. Innebörden är tydlig vare sig det är >att< eller ej i exemplet. Finns det någon generell regel kring detta?
Det finns mycket som tyder på att detta att är på väg att försvinna; det är, som du säger, inte speciellt viktigt för betydelsen. Detta har diskuterats i flera trådar tidigare, men jag hittar ingen av dem när jag söker nu. Man kan knappast säga att det finns någon regel. Tendensen är att det ofta försvinner, men det bör som sagt bevaras i skrift om man vill att texten ska ge ett seriöst intryck.
Citera
2013-01-09, 18:24
Medlem
Ickefråga eller icke-fråga - vilken är mest korrekt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in