2010-11-20, 00:04
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Är det någon mer som har reagerat på att ganska många personer säger 'jajjemen'? När jag var en liten parvel sa man 'jajamen' men det hör jag knappast längre.
Med den tillrättavisande tonen i »jaja« så kan det låta mera positivt med »jajemen«. Dubbel-j är sällsynt i transkription, men ett utsagt {jajjemen} ger knappast förvånade ögonbryn.

Dragningen mot jajemän kan förstås vara en färgning av "Yeah, man!" – i vissa kretsar.

Om japansk kulturpåverkan vet jag i princip intet, men jag tycker man hör en del jajemensan.
Citera
2010-11-20, 01:05
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Med den tillrättavisande tonen i »jaja« så kan det låta mera positivt med »jajemen«. Dubbel-j är sällsynt i transkription, men ett utsagt {jajjemen} ger knappast förvånade ögonbryn.

Dragningen mot jajemän kan förstås vara en färgning av "Yeah, man!" – i vissa kretsar.

Om japansk kulturpåverkan vet jag i princip intet, men jag tycker man hör en del jajemensan.

Man hör det gärna när det rör en positiv egenskap eller bedrift.
"Så du menar att du har cyklat ända hit?" - Jajjemen!
"Kan du spela basfiol och flöjt?" - Jajjemen!

Men knappast:

"Jag hörde att din man dog igår." - Jajjemen!
"Såg du på tv att hela Sundsvall brunnit ner?" - Jajjemen!

Google:
Jajjemen: 104 000 träffar
Jajemen: 96 400 träffar
Jajjemän: 51 300 träffar
Jajamänsan: 45 800 träffar
Jajjamensan: 42 800 träffar
Jajamen: 37 600 träffar
Jajamensan: 36 100 träffar
Jajemensan: 21 800 träffar
Jajjamän: 16 100 träffar
Jajamän: 10 800 träffar
Jajjamen: 9 000 träffar
Jajemän: 7 060 träffar
Jajjamänsan: 6 520 träffar
Jajemänsan: 5 950 träffar
Citera
2010-11-20, 13:55
Medlem
lendrygghs avatar
Varför tillämpas sällan eller aldrig bestämd form på könsorganen? Exempel: du kan rengöra penis med tvål/ta tag i pung, osv. Varför inte penisen och pungen? Någon mer än jag som har noterat detta?
Citera
2010-11-20, 14:11
Medlem
Hajars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lendryggh
Varför tillämpas sällan eller aldrig bestämd form på könsorganen? Exempel: du kan rengöra penis med tvål/ta tag i pung, osv. Varför inte penisen och pungen? Någon mer än jag som har noterat detta?
För att det ska låta kliniskt och avlägset från det som faktiskt avses. Bestämd form medför att det är just din penis som det talas om när du läser det. Det är i alla fall min gissning.
Citera
2010-11-20, 14:19
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ja, fast det har väl mer att göra med att det är latin än just könsorgan? Man säger väl hellre "patienten erfar smärta i biceps" än använder de lite ovana böjningarna "bicepsen"/"bicepsarna".

"Ta tag i pung" låter däremot mest påhittat. Var skulle man formulera sig så?
Citera
2010-11-20, 14:20
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajar
För att det ska låta kliniskt och avlägset från det som faktiskt avses. Bestämd form medför att det är just din penis som det talas om när du läser det. Det är i alla fall min gissning.
Har inte tänkt på det på det sättet. Låter troligt, även om det låter urkorkat om meningen innehåller andra bestämda former; "ta tag i penis med handen".
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Ja, fast det har väl mer att göra med att det är latin än just könsorgan? Man säger väl hellre "patienten erfar smärta i biceps" än använder de lite ovana böjningarna "bicepsen"/"bicepsarna".
Mjo, också en möjlig teori. Men man refererar ju inte till sig själv i obestämd form, "jag har ont i huvud". Däremot går det tydligen bra att säga "penis värker". Varför det just är könsorganen vet jag inte, det har bara blivit dom som jag har uppmärksammat.
Citat:
"Ta tag i pung" låter däremot mest påhittat. Var skulle man formulera sig så?
I bl a. så kallade sexguider. Hittar tyvärr inget exempel på nätet just nu.
Senast redigerad av lendryggh 2010-11-20 kl. 14:28. Anledning: Justering.
Citera
2010-11-20, 14:37
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Mjo, också en möjlig teori. Men man refererar ju inte till sig själv i obestämd form, "jag har ont i huvud". Däremot går det tydligen bra att säga "penis värker".
Fast de beror väl (återigen) på att "penis" är latin medan "huvud" inte är det och därför är lätt att böja?

Citat:
Varför det just är könsorganen vet jag inte, det har bara blivit dom som jag har uppmärksammat.
Fast det är ju inte just könsorgan utan latinska benämningar på kroppsdelar rent allmänt? Hur sätter man "gluteus maximus" i bestämd form på svenska?
Citat:
Hittar tyvärr inget exempel på nätet just nu.
Kanske mest beror på att de inte finns? Google ger 0 träffar.
Citera
2010-11-20, 14:45
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Fast de beror väl (återigen) på att "penis" är latin medan "huvud" inte är det och därför är lätt att böja? Fast det är ju inte just könsorgan utan latinska benämningar på kroppsdelar rent allmänt? Hur sätter man "gluteus maximus" i bestämd form på svenska?
Okej, missförstod dig. Jo, ur det latinska perspektivet blir det hela en aning mer förståeligt.
Citat:
Beror på vad du googlat på. Ett exempel (om än nödtorftigt) https://www.flashback.org/t1092779
(Observera att jag inte utgick från den tråden när jag ställde min fråga nyss, men det är sånt jag menar)

Latinet är ju en förklaring, även fast jag tycker det låter konstigt när den svenska böjningen penisen existerar.
Citera
2010-11-20, 14:50
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Beror på vad du googlat på. Ett exempel (om än nödtorftigt) https://www.flashback.org/t1092779
Jag syftade på "ta tag i pung". Eftersom "pung" inte är latin så skulle den formuleringen vara helt omöjlig. Könsdel eller inte.
Citera
2010-11-20, 15:17
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Fast de beror väl (återigen) på att "penis" är latin medan "huvud" inte är det och därför är lätt att böja?

Fast det är ju inte just könsorgan utan latinska benämningar på kroppsdelar rent allmänt? Hur sätter man "gluteus maximus" i bestämd form på svenska?

"stora rovmuskeln"
Citera
2010-11-20, 15:29
Medlem
Dingbatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
"stora rovmuskeln"
Prickproblem?
Citera
2010-11-20, 15:57
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dingbats
Prickproblem?
Det beror pa om du talar svenska eller engelska... Men jag har ç pa tangentbordet iaf, det smaller hogre an nagra lojliga prickar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in