2013-03-19, 05:55
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Det var nog inget fel på ordet. Problemet är snarare att paradigmskiftena nu kommer så tätt att man behöver ett kortare ord. Oj, till exempel. Mer hinner man knappast säga mellan paradigmskiftena AD 2013.

Felet handlar om användningen. Det är som med valuta. Det är inte valutan det är fel på, det är hur man använder den.
Citera
2013-03-19, 07:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Fråga

Hur gammalt är ordet 'svenne'? Kan det härledas till en tjänstebefattning?

Det finns belägg från 1500-tal med stavning "suenner", runsvenskans "svæinn". Betydelsen är flera: Krigare, tjänare, man samt inte minst den mer sentida "sven" för yngling.
Citera
2013-03-19, 09:59
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Vi vet att ordet 'svenne' numer är väldigt nedsättande mot vissa svenskar (iaf på detta forum), efter att ha förkovrat mig i ett flertal av nationens ballader så har ordet uppkommit några gånger. Senaste exemplet är i medeltidsballaden "Herr Holger" (från 1200-tal) i skepnad som:

"Herr Holger han talte till svennerna två
I läggen gullsadeln på gångaren grå "
"Far du i helvete med svennerna dina
vak upp här är en god tid
Så kommer jag efter med möerna mina "

En annan oidentifierad ballad skriver:
"Herr Peder han sade till småsvenner så
Gåen och sadlen gångaren grå "

Av sammanhanget (och av en del engelska översättningar) ser det ut som att 'svenne' är ett tjänste-hjon eller någon annan typ av tjänare?
Den det ord du här belägger är svenner. Det är pluralformen av sven, ett mycket gammalt ord i svenskan, mycket riktigt med betydelsen tjänare (till högt uppsatt person).

Men detta ord har ingenting att göra med det sentida svenne, som har pluralformen svennar. (Mer än att det förnamn Sven som efternamnet Svensson är bildat av kommer kommer från detta sven.) Det är bildat av efternamnet Svensson i betydelsen Medelsvensson, förmodligen på sent femtiotal. (Man ska ha klart för sig att efternamnet Svensson har använts i betydelsen Medelsvensson också innan detta begrepp myntades - Ulf Peder Olrogs Du ska göra som Svenssons gör är t ex skriven 1943.) Dess ursprungliga betydelse var ungefär tråkig person med ordnat yrkesarbete på heltid som inte knarkade eller levde bohemliv - dvs en motsvarighet till den amerikanska engelskans square i motatsparet hip/square vid samma tid. I takt med att invandringen ökade, och de nyanlända invandrarna hamnade i betongghetton, fick distansen mellan Svensson och vi som inte är Svensson mer av en etnisk, och mindre av en rent social, dimension, och svenne började användas av invandrarungdomar i betydelsen svensk inföding någon gång på åttiotalet.

När det gäller hurpass nedsättande ordet är, tycker jag att det beror på. I motsatsparet svennar och blattar har det ofta en neutral klang.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det finns belägg från 1500-tal med stavning "suenner", runsvenskans "svæinn". Betydelsen är flera: Krigare, tjänare, man samt inte minst den mer sentida "sven" för yngling.
Observera alltså att du här belägger sven, inte svenne.
Citera
2013-03-19, 10:03
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Det var nog inget fel på ordet. Problemet är snarare att paradigmskiftena nu kommer så tätt att man behöver ett kortare ord.
Det tror jag faktiskt inte. Alltsedan åtminstone renässansen har människor varit övertygade om att just de lever i en sjusärdeles brytningstid, där allting ändrar sig mycket fortare än tidigare. Det skulle vara rätt märkligt om det skulle visa sig att just vi hade rätt.
Citera
2013-03-19, 10:06
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Observera alltså att du här belägger sven, inte svenne.

Jag vet, men det var ju vad balladen innehöll.
Citera
2013-03-19, 20:53
Medlem
yulbrynners avatar
Hej hej alla snälla språkvetare

Vad betyder ordet >rudiment< i sammanhanget?

Citat:
Vi måste förutsätta att alla som postar här har ett rudiment av internetkunskaper.

Ordet verkar egentligen vara en biologisk term. I sammanhanget antar jag att den syftar på "visst mått." Ändå tycker jag ordvalet är märkligt. Fast det låter fint
Senast redigerad av yulbrynner 2013-03-19 kl. 20:55.
Citera
2013-03-19, 21:00
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yulbrynner
Hej hej alla snälla språkvetare

Vad betyder ordet >rudiment< i sammanhanget?

Ordet verkar egentligen vara en biologisk term. I sammanhanget antar jag att den syftar på "visst mått." Ändå tycker jag ordvalet är märkligt. Fast det låter fint

En "gnutta" skulle jag översätta det till i denna kontext.
Citera
2013-03-19, 21:11
Medlem
yulbrynners avatar
Citat:
Jag har läst på om de viktigaste ingredienserna i en afrikansk böngryta, för att försöka fånga samma smak.

Jag har så svårt att veta om det ska vara ett kommatecken här eller inte. Kan ni hjälpa mig lite på traven? Det känns både rätt och fel.

Citat:
Dock mer anpassad till en lunchrestaurang, med estetisk, ekonomisk och ekologisk hänsyn.

Behövs det första kommatecknet i denna mening?
Senast redigerad av yulbrynner 2013-03-19 kl. 21:14.
Citera
2013-03-19, 21:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag har så svårt att veta om det ska vara ett kommatecken här eller inte. Kan ni hjälpa mig lite på traven? Det känns både rätt och fel.

Behövs det första kommatecknet i denna mening?

Nej och nej.
Citera
2013-03-19, 21:23
Medlem
yulbrynners avatar
Varför nej och nej?

Det första kommatecknet är ju en bisats? Först berättar jag vad jag ska göra och efter kommatecknet påbörjas bisatsen där jag berättar varför?
Citera
2013-03-19, 21:24
Medlem
Citat:
Varför nej och nej?

Det första kommatecknet är ju en bisats? Först berättar jag vad jag ska göra och efter kommatecknet påbörjas bisatsen där jag berättar varför?
Nej, det är ingen bisats.
Citera
2013-03-19, 22:03
Medlem
yulbrynners avatar
Men vad heter då delen av en mening som är efter ett kommatecken?

Exempelvis:

Far tog på sig sin hatt, hög och ståtlig var den.

Ja okej det var ett dåligt exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in