Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Vi vet att ordet 'svenne' numer är väldigt nedsättande mot vissa svenskar (iaf på detta forum), efter att ha förkovrat mig i ett flertal av nationens ballader så har ordet uppkommit några gånger. Senaste exemplet är i medeltidsballaden "Herr Holger" (från 1200-tal) i skepnad som:
"Herr Holger han talte till svennerna två
I läggen gullsadeln på gångaren grå "
"Far du i helvete med svennerna dina
vak upp här är en god tid
Så kommer jag efter med möerna mina "
En annan oidentifierad ballad skriver:
"Herr Peder han sade till småsvenner så
Gåen och sadlen gångaren grå "
Av sammanhanget (och av en del engelska översättningar) ser det ut som att 'svenne' är ett tjänste-hjon eller någon annan typ av tjänare?
Den det ord du här belägger är
svenner. Det är pluralformen av
sven, ett mycket gammalt ord i svenskan, mycket riktigt med betydelsen
tjänare (till högt uppsatt person).
Men detta ord har
ingenting att göra med det sentida
svenne, som har pluralformen
svennar. (Mer än att det förnamn
Sven som efternamnet
Svensson är bildat av kommer kommer från detta
sven.) Det är bildat av efternamnet
Svensson i betydelsen
Medelsvensson, förmodligen på sent femtiotal. (Man ska ha klart för sig att efternamnet
Svensson har använts i betydelsen
Medelsvensson också innan detta begrepp myntades - Ulf Peder Olrogs
Du ska göra som Svenssons gör är t ex skriven 1943.) Dess ursprungliga betydelse var ungefär
tråkig person med ordnat yrkesarbete på heltid som inte knarkade eller levde bohemliv - dvs en motsvarighet till den amerikanska engelskans
square i motatsparet
hip/square vid samma tid. I takt med att invandringen ökade, och de nyanlända invandrarna hamnade i betongghetton, fick distansen mellan
Svensson och
vi som inte är Svensson mer av en etnisk, och mindre av en rent social, dimension, och
svenne började användas av invandrarungdomar i betydelsen
svensk inföding någon gång på åttiotalet.
När det gäller hurpass nedsättande ordet är, tycker jag att det beror på. I motsatsparet
svennar och blattar har det ofta en neutral klang.
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det finns belägg från 1500-tal med stavning "suenner", runsvenskans "svæinn". Betydelsen är flera: Krigare, tjänare, man samt inte minst den mer sentida "sven" för yngling.
Observera alltså att du här belägger
sven,
inte svenne.