2012-10-23, 01:32
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
.... Hur känner man sig blå som, håller man andan i väntan på ordet?.

Vad kan metaforen beskriva?.
“The blues” handlar om ett stämningsläge av melankoli: “This rainy spell is giving me the blues.”

“blue (14) = depressed in spirits; dejected;¹ melancholy: She felt blue about not being chosen for the team.”

Möjligen är det färgen på en annalkande regnfront som är förlaga. Blåfrusen i själen, kanske.

¹ nedslagen, nedstämd, modfälld, modstulen, missmodig
Senast redigerad av egon2b 2012-10-23 kl. 01:35.
Citera
2012-10-23, 06:29
Medlem
Citat:
(Rick Astley skrålar) "And when you feeling blue"

Kan tilläggas att "blau sein" på tyska innebär att vara berusad, och "blau machen" att skolka.
Citera
2012-10-25, 19:36
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Det låter rimligt värre det.

Nästa metafor jag är efterbliven alla andra rör "jag trivs som fisken i vattnet".

Vad blir fiskars egenskaper överfört på mänskliga? säkerligen finns
det en metafor till själva vattnet/havet också?..
Citera
2012-10-25, 19:44
Medlem
EarlOfWarwicks avatar
Citat:

Nästa metafor jag är efterbliven alla andra rör "jag trivs som fisken i vattnet".

Det är väl inte så komplicerat...
fiskar trivs bra i vattnet.
"Jag trivs som fisken i vattnet" = "Jag trivs utmärkt"
Citera
2012-10-25, 21:08
Medlem
Citat:

Det är inte en metafor utan en liknelse.
Citera
2012-10-25, 21:56
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Det är inte en metafor utan en liknelse.
Det som diskar en liknelse från metaforernas krets skulle alltså vara det explicita »som«? NE:
Metaforens egentliga karaktär har varit föremål för en intensiv diskussion, liksom gränsdragningen till andra bildtermer som liknelse, metonymi och symbol. Som regel menar man att metafor är oförmedlad, utan liknelsens "som", och att den saknar symbolens konventionella eller estetisk-metafysiska bakgrund. Dess verkan har bl.a. beskrivits som en interaktion mellan olika associationsfält.
Genom ett litet tillägg kan liknelsen göras om till en ren jämförelse - i likhet med:
Jag trivs liksom delfinen i vattnet [och andas liksom delfinen luft].
När det gäller att trivas så finns det ett intressant uttryck »att vara i sitt esse«. Bokstavligt tolkat betyder det att vara i sitt varande, men som metafor betyder frasen att vara i högform:
När debatten hettar till, då är han i sitt esse.
Det innebär att debattören trivs som fisken i vattnet. Ordet »esse« är sprunget från latinets esse ’att vara’. Numera är man komfortabel eller bekväm när man trivs. Den figuren är en underdrift (litotes).

Fiskens trivsel i vattnet är inte förutsättningslös. Ska fisken vara i sitt esse få krävs att vattnet har lämplig temperatur, salthalt, syrehalt och lämpliga näringskällor.
Senast redigerad av egon2b 2012-10-25 kl. 22:53.
Citera
2012-10-25, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Det som diskar en liknelse från metaforernas krets skulle alltså vara det explicita »som«?
Ja, en metafor hade varit: ”jag trivs – jag är en fisk i vattnet”. Eller den estetisk-metafysiska varianten: ”Jag är en fisk i vattnet. Alltså trivs jag.”

Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
NE:[indent]Metaforens egentliga karaktär har varit föremål för en intensiv diskussion, liksom gränsdragningen till andra bildtermer som liknelse, metonymi och symbol. Som regel menar man att metafor är oförmedlad, utan liknelsens "som", och att den saknar symbolens konventionella eller estetisk-metafysiska bakgrund. Dess verkan har bl.a. beskrivits som en interaktion mellan olika associationsfält.
Det där om att metaforer saknar ”symbolens konventionella bakgrund” är inte riktigt sant, eller det beror i alla fall på vad man menar med detta. Många metaforer är ytterst konventionella, t.ex. bergets fot. Andra är semantiska dagsländor (!).
Senast redigerad av In-Fredel 2012-10-25 kl. 23:01.
Citera
2012-10-25, 23:28
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
... Många metaforer är ytterst konventionella, t.ex. bergets fot. Andra är semantiska dagsländor (!).
Kortlivade metaforer kan till och med vara semantiska dagssländor med extra foge-s. Teknik-semantiska metaforer har en förmåga att bli lika gamla som en sköldpadda. Som snigelposten och ringsignal.

– Ja, jag antecknar 0733 xxx 123. Har du ångtelefon också?
Citera
2012-10-27, 03:36
Bannlyst
Har någon tips på ett enkelt sätt att veta när man ska använda var och när man ska använda vart?
Citera
2012-10-27, 03:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Isei
Har någon tips på ett enkelt sätt att veta när man ska använda var och när man ska använda vart?

Vart används när man efterfrågar en riktning.
T.ex. så här: "Vart ska vi?" och "vart blåser det ifrån?".
Båda frågorna syftar på en riktning.

Var används när man efterfrågar en plats.
T.ex. så här: "Var ligger affären?" och "vet du var jag lade mina glasögon?".
Dessa meningar syftar istället på platser.

En minnesregel kan vara att frågor som kan ha svaret hit innehåller ordet vart medan frågor som kan ha svaret här innehåller ordet var. Bokstaven t är då något man kan kolla på om meningen ska innehålla eller inte.
Citera
2012-10-27, 03:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bitsocker
Vart används när man efterfrågar en riktning.
T.ex. så här: "Vart ska vi?" och "vart blåser det ifrån?".
Båda frågorna syftar på en riktning.

Var används när man efterfrågar en plats.
T.ex. så här: "Var ligger affären?" och "vet du var jag lade mina glasögon?".
Dessa meningar syftar istället på platser.

En minnesregel kan vara att frågor som kan ha svaret hit innehåller ordet vart medan frågor som kan ha svaret här innehåller ordet var. Bokstaven t är då något man kan kolla på om meningen ska innehålla eller inte.

Shit vad bra, tack så mycket!
Citera
2012-10-27, 11:05
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isei
Det diskuteras ofta, och det finns säkert ett par trådar om var / vart. Kort repris, något förenklat:

1. Ordet »var« betyder »på vilken plats«. — stadigvarande befintlighet

2. Ordet »vart« betyder »till vilken plats«. — ha gärna vart ... till som minnesregel.

PS: Något med visa sista sidan gick fel men det blev en komplettering i alla fall.
Senast redigerad av egon2b 2012-10-27 kl. 11:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in