2010-08-28, 01:31
Medlem
Deksters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
På kurser i svenska på universitetet kan man ibland möta kurslitteratur på norska och danska.

Det kan man förresten göra på andra kurser också, låt vara att det kanske inte är så vanligt.
Citera
2010-09-01, 22:00
Medlem
Vad menas med exekutiva förmågor? Ge gärna exempel också.

JAG TROR INTE att människor som får många saker gjorda alltid är mer kompetenta än människor i allmänhet, snarare att de är bättre motiverade. Det säger Daniel Karlstedt, neuropsykolog på Danderyds sjukhus. Han arbetar med människor vars minnesförmåga eller koncentration försämrats efter exempelvis en stroke. Kunskapen om hur neurologiska sjukdomar eller skador påverkar lär oss också mycket om hur friska hjärnor fungerar.
-Energinivån skiljer sig människor emellan. Men frågan är ju vad man gör av sin energi. En hel del psykiska diagnoser karaktäriseras av extrem aktivitet eller oerhört hög energinivå, berättar han.
-En person med exempelvis adhd kan vara väldigt aktiv, sitter inte still utan går runt och fixar och
plockar. Detta sker då ostrukturerat och ineffektivt och leder sällan till konkreta resultat. Ångest är ett annat fenomen som kan leda till hög men ineffektiv aktivitet. En hög energinivå som inte är riktad
kan alltså vara problematiskt för individen eller omgivningen.
Hur fungerar en frisk människas energi?

-Samma höga energinivå kan hos en välorganiserad person vara väldigt konstruktiv, säger Daniel. Vissa människor har en lyckad kombination av egenskaper. Har du en hög energinivå i kombination med goda exekutiva förmågor kan du få oerhört mycket gjort.
Citera
2010-09-02, 01:00
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rory
... Har du en hög energinivå i kombination med goda exekutiva förmågor kan du få oerhört mycket gjort.
En lätt makaber ordlek är följande:
exekutiv förmåga = förmåga att komma till skott
Det blir makabert därför att exekution betyder bland annat avrättning medelst skott.

Det den citerade Daniel säger verkar i sak riktigt, men slutklämmen är närmast en truism. Exekutiv förmåga är just förmågan att få saker gjorda. Det heter inte CEO för inte, Chief Executive Officer = Verkställande Direktör.

Till en mera komplett bild hör att en exekutiv förmåga i närighetslivet exekverar, men funderar inte så mycket på om någon/något skadas av exekutionen. Det krävs en god portion empati·brist för att bli en bra exekutör på Marknaden. Välskrivna bonusregler är förstås en god hjälp på vägen mot verkställande av exempelvis kortsiktigt lönsamma uppsägningar.
Senast redigerad av Egon3 2010-09-02 kl. 01:34.
Citera
2010-09-02, 10:11
Medlem
Jag reagerade lite på en användning av de/dem när jag läste en debattartikel precis. Ska man använda "de" eller "dem" i följande mening?
"Med större bidragsgivare menar jag [de/dem] som ger mer än 20.000 kronor om året."
Citera
2010-09-02, 10:19
Medlem
tempeZZts avatar
De.
Citera
2010-09-02, 11:09
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAndersson
... Ska man använda "de" eller "dem" i följande mening?
"Med större bidragsgivare menar jag [de/dem] som ger mer än 20.000 kronor om året."
Efter regeln att kolla med vi/oss så bör det vara dem. Men båda varianterna de/dem är rätt här, och båda kan motiveras.

Se stora de/dem-tråden: www.flashback.org/t235460
Citera
2010-09-02, 18:13
Medlem
Krehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAndersson
Jag reagerade lite på en användning av de/dem när jag läste en debattartikel precis. Ska man använda "de" eller "dem" i följande mening?

Båda fungerar.
Citera
2010-09-02, 18:14
Medlem
Krehs avatar
.
Senast redigerad av Kreh 2010-09-02 kl. 18:19.
Citera
2010-09-02, 19:51
Medlem
intervalls avatar
En dimmer, flera..

1. dimmrar

eller

2. dimrar

?
Citera
2010-09-02, 20:11
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intervall
En dimmer, flera ...
En hummer, flera humrar. En dimmer, flera dimrar. En summer, flera sumrar. En sommar, flera somrar. En hammare, flera hamrar.

Ett bekymmer, flera bekymmer, att bekymra sig.
Citera
2010-09-02, 20:29
Medlem
intervalls avatar
Tack för hjälpen.
Citera
2010-09-02, 20:45
Medlem
pianoruless avatar
Vad betyder utropstecken eller frågetecken när det står i parantes? (!) (?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in