Flashback bygger pepparkakshus!
2007-07-23, 23:16
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cnash
ättikssprit, matolja, kål, salt och grovmalen peppar? Ingen mer olja eller vinäger alltså.

Pizzasalladen är ju nästintill likadan på alla pizzeriar, lunchrestauranger och skolmatsalar. En del är dock oätlig. Gul, sur och mjuk. Luktar inte trevligt..
Jag har olja i som sagt.

Att många sallader inte går att äta beror på en hel del orsaker. Det vanligaste är att salladen stått för länge i värmen och oljan har härsknat. Detta kan bero på att pizzabagaren efter ett avslutat dagsverke ställer salladen i kylen för att plocka fram den nästföljande dag igen. Det kan dessutom vara så att han blandar den gamla salladen med ny. En sådan sallad blir oätlig efter ett tag.

~Paul~
Citera
2007-07-23, 23:17
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emol
hahaha, oj glömde ättikspriten =)
Misstänkte det

~Paul~
Citera
2007-07-23, 23:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag har olja i som sagt.

Att många sallader inte går att äta beror på en hel del orsaker. Det vanligaste är att salladen stått för länge i värmen och oljan har härsknat. Detta kan bero på att pizzabagaren efter ett avslutat dagsverke ställer salladen i kylen för att plocka fram den nästföljande dag igen. Det kan dessutom vara så att han blandar den gamla salladen med ny. En sådan sallad blir oätlig efter ett tag.

~Paul~

det var som i min skola. Dom flesta dagar var pizzasalladen delikat, men då och då så var den inte alls särskilt god. Mjukare, surare och även lite mörkare i färgen. Antagligen hade skolkök-personalen gjort samma misstag som du nämner.
Bäst var den nog i början av höstterminen då den var färsk, grön och nyskördad.

Det är lite som ketchupflaskor på vissa restauranger som står framme öppna. Hur ofta byter dom undrar jag.
Citera
2007-07-24, 16:04
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cnash
vad skiljer förresten pizzasallad från amerikansk coleslaw? Är det bara att coleslaw äts till grillat och inte till pizza?

Verkar ju va morötter i coleslaw. Men det borde kunna spisas till pizza.

Förutom morötter även för det mesta även majonnäs (finns varianter även i USA dock)
Citera
2007-07-27, 01:35
Medlem
Nickels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Så pass mycket vet nog de flesta .

Skriv i stället gärna hur du bär dig åt när du lagar salladen i din pizzeria. Alltså själva arbetsgången.

~Paul~

Först river jag kolen, sen blandar jag i kryddor, olja och vinäger, rör runt lite och sist i med paprikan och blandar en gång till. väldigt simpelt
Citera
2007-07-27, 08:13
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickel
Först river jag kolen, sen blandar jag i kryddor, olja och vinäger, rör runt lite och sist i med paprikan och blandar en gång till. väldigt simpelt
OK, tack för det!

~Paul~
Citera
2011-08-04, 20:51
Medlem
Jag gör pizzasallad enligt följande, som jag tycker blir ganska "pizzeria-lik".

Först gör jag en dressing/marinad på:

2-3 msk Ättika
5-6 msk Olivolja
1 tsk Salt
1 msk Akacia flytande honung
+ lite (0,5-1 tsk) finmalen svartpeppar.

Sen finstrimlar jag vitkålen (ca ett halvt huvud till ovanstående mått, och helst ekologisk, så man slipper besprutad skitkål)
och lägger i en stooor salladsskål och häller över "såsen" och blandar om länge och väl.
Man kan även blanda i lite oregano eller basilika om man önskar.

Den ska sen stå kallt med lock minst 2-3 timmar med lite omrörning nån gång i timmen. MEN salladen blir ännu godare om den får stå minst 24 timmar eller t.om. upp till 48 tim, beroende på smak och önskemål...

Imorgon ska jag göra hemmagjord renskavspizza (!) med Fetaost, kebabsås, ananas och paprika, och avnjuta med ovanstående sallad.
Senast redigerad av Kokko-Laban 2011-08-04 kl. 20:53.
Citera
2011-08-05, 03:12
Medlem
Matolja,rödvinsvinäger,pepparmix och spadet ifrån annanasburkarna

det är hemligheten till den bästa salladen.
Citera
2011-08-07, 20:01
Medlem
Hemligheten är, som jag tycker, att hälla på VARM dressing. Jag såg att någon skrev det i sitt recept också.
Det är då salladen får konsistensen du vill åt... den blir lagom sladdrig när den kokande dressingen kommer på och man sedan kyler ned den.

Jag brukar göra en typ 123-lag med socker, vatten och ättika (koka upp vatten och socker först till sockret smälter, häll sedan i ättikan) och sedan på med en neutral olja, typ rapsolja. Krydda med lite citron om du vill, annars salt och vitpeppar/svartpeppar.
Jag brukar ösa på med mer kryddor och vitlök, för så gillar jag den. Men som sagt. Varm dressing tycker jag är hemligheten. Och riv kålen med osthyveln.

Lycka till
Citera
2011-10-11, 21:28
Medlem
Jag fick inte heller till pizzasalladen först. Tills jag fick reda på att man ska använda ättika och inte vinäger.

Jag höftar när jag gör min.

Vitkål
Neutral olja
Ättika
Salt
Svart och vitpeppar
vitlökspulver
En skvätt vatten

Dela på kålhuvudet, skär med osthyvel på snittytan för att få tunna fina bitar. Eller använd någon matberedare med rätt "rivjärn".

Lägg kålen i en stor skål. I med händerna och "krossa" kålen så den börjar vätska.
I med olja, vatten och ättika. Krydda.

Smaka av hela tiden. Blanda väl. Låt stå ett dygn eller mer. Blir godare och godare med tiden. Vet inte hur länge det håller med en vecka har jag haft min utan problem. Rör om ett par gånger om dagen.

Jag har inget socker i min, gillar när salladen är syrlig. Ibland har jag lite oregano i.

Men ättikan kommer göra skillnaden. Smakar som på pizzerian om inte godare.
Tänk på att smaken förändras när den står få och dra. Eventuellt får man krydda mer.
Citera
2011-10-25, 23:28
Medlem
Som någon skrev, pizzerior ägnar inte någon större del av sin tid till salladen, den blir god ändå...

Detta blir gott!!

Osthyvla vitkålen, blir långa fina strimlor. Alt, riv den på grova sidan av rivjärnet så det blir kortare grova bitar.(smaksak såklart)

Blanda ner Knorrs Italienska dressingmix (små pulverpåsar som blandas med vatten och olja)

FÄRDIGT!! Supergott...

Alternativt använder man Santa Maris Italienska krydda tillsammans med en skvätt vitvinsvinäger och olja, bara att prova sig fram tills man tycker det är gott.

Har själv lite paprikasallad i, (inlagd strimlad paprika) dock inte spadet (lagen).

Vill man ha mjukare sallad som någon skrev så får man låta det stå nått dygn i kylen.
Citera
2012-02-06, 21:11
Moderator
Kyrpators avatar
Är det ingen som slakar kålen i kokande vatten först? Skulle det vara fusk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in