Citat:
Nå, det må vara hänt. Allt jag ser är en polis som låter väldigt uppjagad, och en full kille som inte alls ser särskilt hotfull ut i sitt kroppsspråk.
Citat:
Men det du beskriver är inte oproportionerligt våld, det är proportionerligt.
Kan man inte betvinga och få kontroll över en situation med en viss grad av våld kan man behöva tillgripa just mera våld. Detta avgörs av faktorer som hur många kollegor man är, vad man möts av för motstånd mm mm.Under dom omständigheter som råder så behöver det våld som tillgrips här inte alls vara oproportionerligt.
Kan man inte betvinga och få kontroll över en situation med en viss grad av våld kan man behöva tillgripa just mera våld. Detta avgörs av faktorer som hur många kollegor man är, vad man möts av för motstånd mm mm.Under dom omständigheter som råder så behöver det våld som tillgrips här inte alls vara oproportionerligt.
Definitionsfråga. Men ok, jag köper det. Jag är inte bekant med proportionalitetsprincipen vad gäller polisiära ingripanden.
Citat:
Inte ens säkert en ensam manlig polis hade gått och brötat med personen under rådande förutsättningar. Även om man har dom fysiska förutsättningarna så kan en sådan konfrontation iaf innebära utslagna tänder och knäckt näsben. Skall man bröta med personen OCH få denne under kontroll bör man vara två.
Följer man inte spelreglerna så åtalas( såtillvida det går att styrka brott) man, alltid. Även poliser. Hur " verktygen" får användas är beroende av situationens karaktär och visst tror jag det hade varit en god ide och invänta förstärkning i ett dylikt läge. Men vi VET faktiskt inte om denna möjlighet fanns, det kan ha varit så att denna förstärkning var tillkallad men för långt borta.
Följer man inte spelreglerna så åtalas( såtillvida det går att styrka brott) man, alltid. Även poliser. Hur " verktygen" får användas är beroende av situationens karaktär och visst tror jag det hade varit en god ide och invänta förstärkning i ett dylikt läge. Men vi VET faktiskt inte om denna möjlighet fanns, det kan ha varit så att denna förstärkning var tillkallad men för långt borta.
Och det är precis detta jag pratar om. Det är djävligt enkelt att anklaga henne för att ha använt övervåld (och jag är böjd att hålla med om att hon inte verkar vara lämpad som polis, snarar verkar hon vara utbränd, men det är en annan fråga) men hur menar man då exakt att hon ska kontrollera situationen?
När väl beslutet om våldsbruk är taget så ser jag inget i videon som säger att hon använt överdrivet mycket våld.