2013-10-29, 13:08
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Smart tänkt, polisen borde misshandla fler personer i förebyggande syfte. Kan börja med alla som fyller 13 år, tonåringar kommer för eller senare göra något dumt.
I det här fallet hade väl GM redan tidigare misshandlat en person samt krossat ett skyltfönster, dessa aktiviteter finns dock inte med på filmen utan hände tidigare.
Det var såvitt jag vet bakgrunden till varför polisen kom dit.

Det troliga som kommer att hända är att alltfler poliser kommer att dra sig för att ingripa när någon begår brott.
Varför skall poliser ta risken att få sparken/bli straffade bara för att göra sitt jobb?
Är det inte bättre att köra sakta till en brottsplatts och hoppas på att GM redan skall ha kommit undan?
Citera
2013-10-29, 14:08
Medlem
Agamantums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.Carrera
Alla ni proffstyckare där ute som hatar polisen och allt som hör därtill, har ni läst FUP:en eller gapar ni högt bara för att ni kan?

I princip alla vittnesmål från såväl de privatpersoner som fanns på plats samt ambulanssjukvårdarna talar för hennes fördel. Både en av ambulanssjukvårdarna samt en målsägande på plats sträcker sig så långt att de båda tycker att hundföraren agerade helt korrekt, och att de förstår att att hon agerade som hon gjorde. Ett vittne uppger att hon vid tillfället för händelsen reagerade över att polismannen använde såpass mycket våld, men att hon i efterhand insett att situationen inte kunde lösas på annat sätt.

Vidare vittnar såväl hundföraren som övriga på plats om att gärningsmannen var labil, uppträdde påverkat och hotfullt. Hundföraren fick intrycket av att mannen när som helst kunde gå till anfall, och att hon då omedelbart hade hamnat i underläge. Ett slag hade räckt för att "golva" henne, och då gett GM möjlighet att nå hennes tjänstevapen. Hunden är ett effektivt hjälpmedel, men inget att förlita sig på. En snabb, effektiv insats krävdes. Antalet batongslag är i sig inget problem, då man vid utbildningen får lära sig att slå tills man får förväntad verkan.

Jag har mycket svårt att se att det blir en fällande dom (kanske i tingslottot, men knappast i HR), och gud vad jag kommer njuta när alla ACAB-fjortisar som huserar i denna tråden tvingas krypa till korset och inse att hissen inte alltid går ända upp.
Jag har gett min verdict. Hon ska dömas för misshandeln och få andra arbetsuppgifter och betydligt lägre lön. Du skriver att något vittne i efterhand blivit övertalad till att tycka annorlunda än sin första reaktion och därmed tycka att det var okej med övervåldet, men att i stundens hetta tyckte vederbörande att det var övervåld.

Du och resterande småhjärniga typer kan helt enkelt inte börja spekulera kring vad någon hade och inte hade kunnat göra helt enkelt. Då hade fantasin inte kunnat sätta några gränser. Han hade ju i teorin kunnat ta sig till något kärnkraftverk, spränga det och orsaka hela världens kollaps. Kanske han skulle avrättas på plats? Lite som Minority Report? Du kanske är sån där prediktor? Så frågan är vems hiss som inte går ända upp.

Sen att ACAB-ungdomar också stämmer in i kören är ju en sekundär konsekvens, men de är ju redan så lessa på polisen och rättsväsende så det sker ju på automatik. Inte heller ACAB-ungdomar behöver ha helt fel alltid.
Citera
2013-10-29, 22:31
Medlem
mackz0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agamantum
Jag har gett min verdict. Hon ska dömas för misshandeln och få andra arbetsuppgifter och betydligt lägre lön. Du skriver att något vittne i efterhand blivit övertalad till att tycka annorlunda än sin första reaktion och därmed tycka att det var okej med övervåldet, men att i stundens hetta tyckte vederbörande att det var övervåld.

Du och resterande småhjärniga typer kan helt enkelt inte börja spekulera kring vad någon hade och inte hade kunnat göra helt enkelt. Då hade fantasin inte kunnat sätta några gränser. Han hade ju i teorin kunnat ta sig till något kärnkraftverk, spränga det och orsaka hela världens kollaps. Kanske han skulle avrättas på plats? Lite som Minority Report? Du kanske är sån där prediktor? Så frågan är vems hiss som inte går ända upp.

Sen att ACAB-ungdomar också stämmer in i kören är ju en sekundär konsekvens, men de är ju redan så lessa på polisen och rättsväsende så det sker ju på automatik. Inte heller ACAB-ungdomar behöver ha helt fel alltid.

Låter det helt orimligt att han hade kunnat börja försöka slå ner henne inom loppet av några sekunder? En våldsam och mycket påverkad gärningsman som SKALL gripas. Vittnet har inte blivit övertalad av någon av vad vi vet. Hon säger själv i förhöret att efter hon tänkt efter kan hon inte komma på någon bättre lösning än den hundföraren gjorde. Hotet var överhängande.
Citera
2013-10-29, 22:39
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaterNoster777
I det här fallet hade väl GM redan tidigare misshandlat en person samt krossat ett skyltfönster, dessa aktiviteter finns dock inte med på filmen utan hände tidigare.
Det var såvitt jag vet bakgrunden till varför polisen kom dit.

Det troliga som kommer att hända är att alltfler poliser kommer att dra sig för att ingripa när någon begår brott.
Varför skall poliser ta risken att få sparken/bli straffade bara för att göra sitt jobb?
Är det inte bättre att köra sakta till en brottsplatts och hoppas på att GM redan skall ha kommit undan?

Det är ett annat argument än det som jag bemötte, och det här argumentet som du nu för fram har redan bemötts i tråden åtskilliga gånger förut.

.
Citera
2013-10-29, 23:03
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackz0r
Låter det helt orimligt att han hade kunnat börja försöka slå ner henne inom loppet av några sekunder?

Nu finns det faktiskt en video över det förlopp som åtalet avser. Alla med besticken i lådan ser förhoppningsvis, att denna norrländska Iron Maiden-fantast vid tillfället inte är en fara för någon annan än sig själv.

Det finns en tid och plats för att ta i med hårdhandskarna istället för att skicka fram dialogpoliser (tänk: Husby). Detta var inte en sådan situation.
Citera
2013-10-29, 23:05
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Nix, det var nån proffsgnällare som påpassligt ville ha lite extrapengar till lördagsgodiset som skickade den till DN (tror jag eller Expressen). Så typiskt vänsterpacket.

Du har förfalskat citatet av mig.
Citera
2013-10-29, 23:10
Medlem
mackz0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Nu finns det faktiskt en video över det förlopp som åtalet avser. Alla med besticken i lådan ser förhoppningsvis, att denna norrländska Iron Maiden-fantast vid tillfället inte är en fara för någon annan än sig själv.

Det finns en tid och plats för att ta i med hårdhandskarna istället för att skicka fram dialogpoliser (tänk: Husby). Detta var inte en sådan situation.

Jag och alla med besticken i lådan håller inte med dig om att en man som just slagit två personer och är hög som ett hus inte bara är en fara för sig själv.
Citera
2013-10-29, 23:11
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.Carrera
Vad i filmen är det som talar för att hon "fuckade upp något alldeles fruktansvärt"? Väger man samman vittnesberättelserna med hennes agerande har jag har mycket svårt att se att någon instans högre än tingsrätten skulle fälla henne för misshandel.

Om vi rent spekulativt låtsas att dom är meddelad och hon blir friad, kommer det fortfarande vara solklart för dig då?

Nu kan väl klant-kattis lyckligtvis även dömas för tjänstefel?! Sen om jycken får ett köttben eller inte må väl vara hänt.

Angående den hypotetiska frågan, låter jag det vara osagt. Men en video över förloppet väger långt mycket tyngre i min bedömning än några fladdriga vittnen (för att tala med Anders Helin).
Citera
2013-10-29, 23:14
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Jag och alla med besticken i lådan håller inte med dig om att en man som just slagit två personer och är hög som ett hus inte bara är en fara för sig själv.

När du säger "hög som ett hus", vad syftar du på exakt? Det är väl ostridigt att Sp**k inte hade använt någon av de mer vanligt förkommande illegala drogerna i alla fall (se drogtesterna som gjordes på hans begäran, bara någon dag efter polisövergreppet).
Citera
2013-10-29, 23:18
Medlem
mackz0rs avatar
Citat:
När du säger "hög som ett hus", vad syftar du på exakt? Det är väl ostridigt att Sp**k inte hade använt någon ab de mer vanligt förkommande illegala drogerna i alla fall (se drogtesterna som gjordes på hans begäran, bara någon dag efter polisövergreppet).

Det baserar jag på hans beteende, att han var narkotikapåverkad, druckit stora mängder alkohol och inte ens minns händelsen.
Citera
2013-10-29, 23:27
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Det baserar jag på hans beteende, att han var narkotikapåverkad, druckit stora mängder alkohol och inte ens minns händelsen.

Men han var ju INTE narkotikapåverkad. (Eller minns jag helt fel från min läsning av förundersökningen?)
Citera
2013-10-29, 23:32
Medlem
Maxipower1s avatar
Citat:
Men han var ju INTE narkotikapåverkad. (Eller minns jag helt fel från min läsning av förundersökningen?)

Det var han inte och hade ej heller ngt sådant beteende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in