Citat:
Ursprungligen postat av
P.Carrera
Alla ni proffstyckare där ute som hatar polisen och allt som hör därtill, har ni läst FUP:en eller gapar ni högt bara för att ni kan?
I princip alla vittnesmål från såväl de privatpersoner som fanns på plats samt ambulanssjukvårdarna talar för hennes fördel. Både en av ambulanssjukvårdarna samt en målsägande på plats sträcker sig så långt att de båda tycker att hundföraren agerade helt korrekt, och att de förstår att att hon agerade som hon gjorde. Ett vittne uppger att hon vid tillfället för händelsen reagerade över att polismannen använde såpass mycket våld, men att hon i efterhand insett att situationen inte kunde lösas på annat sätt.
Vidare vittnar såväl hundföraren som övriga på plats om att gärningsmannen var labil, uppträdde påverkat och hotfullt. Hundföraren fick intrycket av att mannen när som helst kunde gå till anfall, och att hon då omedelbart hade hamnat i underläge. Ett slag hade räckt för att "golva" henne, och då gett GM möjlighet att nå hennes tjänstevapen. Hunden är ett effektivt hjälpmedel, men inget att förlita sig på. En snabb, effektiv insats krävdes. Antalet batongslag är i sig inget problem, då man vid utbildningen får lära sig att slå tills man får förväntad verkan.
Jag har mycket svårt att se att det blir en fällande dom (kanske i tingslottot, men knappast i HR), och gud vad jag kommer njuta när alla ACAB-fjortisar som huserar i denna tråden tvingas krypa till korset och inse att hissen inte alltid går ända upp.
Jag har gett min verdict. Hon ska dömas för misshandeln och få andra arbetsuppgifter och betydligt lägre lön. Du skriver att något vittne i efterhand blivit övertalad till att tycka annorlunda än sin första reaktion och därmed tycka att det var okej med övervåldet, men att i stundens hetta tyckte vederbörande att det var övervåld.
Du och resterande småhjärniga typer kan helt enkelt inte börja spekulera kring vad någon hade och inte hade kunnat göra helt enkelt. Då hade fantasin inte kunnat sätta några gränser. Han hade ju i teorin kunnat ta sig till något kärnkraftverk, spränga det och orsaka hela världens kollaps. Kanske han skulle avrättas på plats? Lite som Minority Report? Du kanske är sån där prediktor? Så frågan är vems hiss som inte går ända upp.
Sen att ACAB-ungdomar också stämmer in i kören är ju en sekundär konsekvens, men de är ju redan så lessa på polisen och rättsväsende så det sker ju på automatik. Inte heller ACAB-ungdomar behöver ha helt fel alltid.