Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-02, 16:59
Medlem
Funkar inte (inte så konstigt ) på 4.4. http://developer.android.com/about/v...d-4.4.html#SMS
Citera
2013-11-02, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Essylia
Detta? Menar du sms-biljetter? Det tror jag inte då det är kontantfritt på de flesta tåg och är inte alltid alla som har kortet med sig, så sms-biljetterna fungerar som en väldigt bra backuplösning.

Jag borde skriva mer utförligt. Ja, sms-biljett.

Du verkar vara lite insatt i det hela, kan passa på att fråga. Visst fungerar inte detta om kontrollanter kollar på biljetten? Samt, vad händer om de får nys på att jag har en sådan app, extra hög böter?
Citera
2013-11-03, 00:13
Medlem
Essylias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allstars
Jag borde skriva mer utförligt. Ja, sms-biljett.

Du verkar vara lite insatt i det hela, kan passa på att fråga. Visst fungerar inte detta om kontrollanter kollar på biljetten? Samt, vad händer om de får nys på att jag har en sådan app, extra hög böter?

En kontrollant använder en app som kontrollerar EAOX-koden mot databasen och således ser om du finns i systemet/köpt en biljett eller ej. Får de reda på att du har använt appen kan de ta det till domstol och du kan ev. åka dit för bedrägeri/urkundsförfalskning.
Citera
2013-11-03, 00:36
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allstars
Samt, vad händer om de får nys på att jag har en sådan app, extra hög böter?

Nej, kontrollavgiften blir inte högre. Men de kan polisanmäla dig för bedrägeri, vilket har fängelse i straffskalan.
Citera
2013-11-05, 06:56
Medlem
Två gånger på två veckor har busschaffisar sagt att det är fejk. Vilken version är det som gäller?
Citera
2013-11-05, 11:59
Medlem
Essylias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shallah
Två gånger på två veckor har busschaffisar sagt att det är fejk. Vilken version är det som gäller?

Den som ligger i min signatur.
Citera
2013-11-07, 12:49
Medlem
Dprests avatar
Citat:
Den som ligger i min signatur.

Tack som fan för detta, allt jobb du och alla lägger ner sen bara delar med er. Jävla hyvens!

Man behöver alltså inte byta priset till 19kr längre? Förlåt för en kanske dum och redan besvarad fråga men i och med min hastiga genomskanning av de senaste sidorna kunde jag tillskansa mig någon klarhet i frågan..
Citera
2013-11-07, 13:15
Medlem
.

Citat:
Ursprungligen postat av Dprest
Man behöver alltså inte byta priset till 19kr längre? Förlåt för en kanske dum och redan besvarad fråga men i och med min hastiga genomskanning av de senaste sidorna kunde jag tillskansa mig någon klarhet i frågan..

Vad de olika biljetterna kostar för de olika orterna torde framgå på respektive trafikföretags hemsida, så ansträng dig lite och LÄS INNANTILL där.

.
Citera
2013-11-07, 13:36
Medlem
Dprests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lbl
.

Vad de olika biljetterna kostar för de olika orterna torde framgå på respektive trafikföretags hemsida, så ansträng dig lite och LÄS INNANTILL där.

.

Förlåt jag uttryckte mig lite klumpigt. Det jag undrade var om priserna för Uppsala stadstrafik (19kr för vuxen då) har ändrats i appen? Tidigare generade appen fejk-biljetter som hade fel pris för denna typ av biljett och region.

Då var man alltså tvungen att generera en fejkbiljett, sen ändra sagda priset i biljetten till då, 19kr (priset för en vuxen biljett i Uppsala län stadstrafik), via en seperat app.

Det jag undrade var således om man fortfarande behövde "byta" läs: ändra; priset till då 19kr.

Förstår du nu?
Citera
2013-11-07, 13:37
Medlem
Essylias avatar
Den senaste versionen har även de senaste priserna, dvs de som gäller IDAG för UL + SL/Stockholmstrafiken. Det går INTE att med bara blotta ögat upptäcka en fejkad biljett och särskilja den från en äkta. Det enda sättet att se om den är äkta eller inte är, en kontrollant som använder en app som scannar av AEOX-koden och då kontrolleras din biljett mot "databasen" för att se om biljetten stämmer överens, alternativt att en chaufför/konduktör ringer och ber "centralen" kolla upp ditt mobilnummer för att se om det finns en biljett köpt som stämmer överens med den du har i telefonen.

Chaufförer/konduktör KAN helt enkelt bara påstå att din biljett är falsk men då chansar de eller går på något annat, ser du orolig och "misstänksam" ut så kan de helt enkelt försöka pressa fram ett "erkännande" att biljetten är falsk. Skulle det hända så antingen, gå av bussen och ta nästa, alternativt stå på er och be att de ringer "centralen". Oftast orkar de inte bråka och släpper på dig ändå. Skulle de mot förmodan vilja ringa centralen så går du helt enkelt av bussen, du har inte begått något brott och du går självmant av fordonet.

Om det blir en biljettkontroll av KONTROLLANTER så visa ALDRIG upp en fejkad biljett utan ta böterna istället. Att visa upp en biljett som inte är äkta räknas som bedrägeri och kan vara straffbart med fängelse. Är du nojjig för att få böter så gå med i P-Kassan.
Citera
2013-11-07, 13:39
Medlem
Dprests avatar
Citat:
Den senaste versionen har även de senaste priserna, dvs de som gäller IDAG för UL + SL/Stockholmstrafiken. Det går INTE att med bara blotta ögat upptäcka en fejkad biljett och särskilja den från en äkta. Det enda sättet att se om den är äkta eller inte är, en kontrollant som använder en app som scannar av AEOX-koden och då kontrolleras din biljett mot "databasen" för att se om biljetten stämmer överens, alternativt att en chaufför/konduktör ringer och ber "centralen" kolla upp ditt mobilnummer för att se om det finns en biljett köpt som stämmer överens med den du har i telefonen.

Chaufförer/konduktör KAN helt enkelt bara påstå att din biljett är falsk men då chansar de eller går på något annat, ser du orolig och "misstänksam" ut så kan de helt enkelt försöka pressa fram ett "erkännande" att biljetten är falsk. Skulle det hända så antingen, gå av bussen och ta nästa, alternativt stå på er och be att de ringer "centralen". Oftast orkar de inte bråka och släpper på dig ändå. Skulle de mot förmodan vilja ringa centralen så går du helt enkelt av bussen, du har inte begått något brott och du går självmant av fordonet.

Om det blir en biljettkontroll av KONTROLLANTER så visa ALDRIG upp en fejkad biljett utan ta böterna istället. Att visa upp en biljett som inte är äkta räknas som bedrägeri och kan vara straffbart med fängelse. Är du nojjig för att få böter så gå med i P-Kassan.

Fantastiskt. Tack!

Om det skulle komma kontrollanter, kan man inte bara skicka en riktig biljett och visa dom då?
Citera
2013-11-07, 13:42
Medlem
Essylias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dprest
Fantastiskt. Tack!

Om det skulle komma kontrollanter, kan man inte bara skicka en riktig biljett och visa dom då?

Det kan du förmodligen göra, men de kan bli kinkiga och undra varför du köpte biljetten nyss och inte innan du klev på bussen samt fundera på hur du blev genomsläppt. Åker du tunnelbana/tåg så kan du nog köpa en riktig biljett så fort du ser kontrollanterna och undrar de vart du gick på så kan du chansa och säga samma station/hållplats som de gick på. Var det bara kontrollanterna som gick på vid just den stationen så blir det däremot knepigare att påstå att du gick vid samma station som de.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in