Citat:
Ursprungligen postat av
flakmopedisten
Fast s kan inte ordningsvakter och poliser agera...skulle se ut det...lta pbelvldet ta ver.
Vad jag inte fattar r alla de hr mnniskorna som gr motstnd och brkar. Gubben i det hr fallet verkade inte vara en a-lagare. Jag undrar hur mnga av dessa som brkar och gr motstnd som r vanliga ostraffade svenssons men som har en dlig dag, kanske blev fr mnga l till lunchen, de kanske har en alkoholproblematik. Men det r konstigt hur deras hmningar slpper...eller skulle de kunna bete sig s dr nyktra? ven om de r fulla s tror jag inte att de hade betett sig s dr mot poliser. I s gott som samtliga fall s har de som levt rvare blivit totallugna nr polisen kommit till platsen. Kan det vara s att folk helt enkelt, fulla som nyktra, har mycket mindre respekt/rdsla fr ordningsvakter n poliser? Eller att de helt enkelt inte knner till ordningsvakternas befogenheter och drfr tror att ordningsvakterna har ngot att sga till om eller ens fr rra dom?
Jag brukar sga och tnka att vi (ordningsvakter, poliser, m.fl.) har att gra med "vanliga personer i ovana situationer", och ofta r situationen "ovan" p.g.a alltfr mycket alkoholkonsumtion.
Det dr med respekt varierar, mnga av de jag pratat med i jobbet sger att de har strre frtroende och respekt fr oss ordningsvakter n de har fr polisen, samtidigt som mnga r av den rakt motsatta sikten.
Dock r okunskapen nstan alltid enorm nr det gller ordningsvakter. Det finns orovckande mnga som tror sig veta vad jag
inte fr gra (men vad de sjlva inte fr gra r inte s intressant, tydligen...) men r faktiskt helt okunniga om vad jag
fr gra.
Det vldsamma motstndet - som det heter - upplever jag ofta r ett resultat med stark korrelation till kunskapen (den allts icke-existerande) om ordningsvakters befogenheter, s frenklat kan man sga att om jag har att gra med ngon som har koll, s lser sig saker lugnt.
Har jag att gra med en okunnig person blir det oftare stkigt.