2014-03-13, 23:32
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robort
Okej rita en linje, och bortse från vad jag sa om ickelinjär, men om linjen är konstant, så är den det den är, allt i linjen har uppspelat sig, och kan spelas om, ett medvetande kan uppleva ett kapitel var som helst i denna linje, men då är allt redan förutbestämt,, spolar du tillbaka "filmen" så kommer samma saker ske igen, likaså så kan man "spola" fram,.. (ett annat medvetande kommer utspela sig på en annan plats på denna linje) informationen finns redan där OM det är så att det är en konstant,, vilket jag ser som ett alternativ till hur jag betraktar verkligheten.

Ett annat alternativ är ju att tiden skapas kontinuerligt, men är då vara av ett medvetande (människa, "gud", jag?), alltså kan du förstå hur jag tänker? förväntar mig inte att du håller med, är rätt kass på att få ut mina tankar i text.

Tiden och universum skapas exakt nu. Bam! Exakt så exakt hela tiden.
Det är det enda som sker. Dåtid och framtid är bara tankar.
Men det är väl ganska självklart?

Den Gamle klassikern och filosofen Alan Watts beksriver det här på ett skönt sätt. Det här var en ögonöppnare för mig när det gäller "vad tid är".
För den som orkar:
http://m.youtube.com/watch?v=G4j6cUwCRmI
Citera
2014-03-13, 23:34
Medlem
Jag har alltid tagit för givet att världen fungerar så här. Det enda som existerar är det jag ser just nu och det existerar bara för att jag ser det. Dvs det upptar mina tankar just nu. Så fort jag skrivit färdigt detta och trycker på skicka svar och sen stänger sidan kommer Flashback att försvinna och ni allihop som läser kommer att försvinna ni också.
Citera
2014-03-13, 23:38
Medlem
MrMadoffs avatar
Ja det stämmer. Tack för att du (läs: jag) tog upp detta nu under just denna tidpunkt, jag förstår varför jag har valt just denna tiden, det passar extremt bra för mitt tankesätt just nu, så jag kan ta till mig det och fortsätta expandera mitt medvetande. Motbevisa mig gärna om detta skulle bevisa sig vara helt fel, men kom ihåg att jag behöver bevis.
Citera
2014-03-13, 23:43
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ddfk
Nej, det där funkar ju inte om du ska vara stringent i dina resonemang. Endera så accepterar du min existens - då behövs inget bevis, eller så gör du det inte och då spelar det ingen roll om jag motbevisar din teori. Det enda sunda är att acceptera att du inte vet och att resonera kring saken inte leder någon vart samt att en diskussion, likt denna, endast leder dig tillbaka till att inget svar finns.

Hela min livsfilisofi är att jag inte vet någonting.
Men jag vill gärna höra mer om kvantfysiken som vi nämnt ovanför och hur den lirar sunt/stämmer med den verklighet vi tycks uppfatta?
Citera
2014-03-13, 23:49
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maquillaje
Jag har alltid tagit för givet att världen fungerar så här. Det enda som existerar är det jag ser just nu och det existerar bara för att jag ser det. Dvs det upptar mina tankar just nu. Så fort jag skrivit färdigt detta och trycker på skicka svar och sen stänger sidan kommer Flashback att försvinna och ni allihop som läser kommer att försvinna ni också.

Ja då är du verkligen inne på spåret att "verkligheten" enbart infinner sig när "du" "observerar den".
En jävligt kuslig tanke för mig, när jag väl orkar leka med den.

Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Ja det stämmer. Tack för att du (läs: jag) tog upp detta nu under just denna tidpunkt, jag förstår varför jag har valt just denna tiden, det passar extremt bra för mitt tankesätt just nu, så jag kan ta till mig det och fortsätta expandera mitt medvetande. Motbevisa mig gärna om detta skulle bevisa sig vara helt fel, men kom ihåg att jag behöver bevis.

Tack själv!
Hur skulle beviset se ut?
Senast redigerad av Autobahn76 2014-03-13 kl. 23:53.
Citera
2014-03-14, 00:08
Medlem
Autobahn76s avatar
En annan hyfsat flummig tanke som Alan Watts tar upp i klippet som jag länkade ovanför är att "tid" är något vi konstruerar baklänges. Utifrån "nuet". Vilket är det enda vi har.
Vi har NU. Det är allt vi har. Sedan tänker vi ihop historien för att det ska stämma överens med det "nuet" som vi hela tiden upplever.
Citera
2014-03-14, 00:13
Medlem
Repos avatar
Varför ska man få ångest över det? Tänk att det är som en dröm, med alla möjligheter vad det innebär. Du har bara en chans att få till det rätt för sedan kommer du att vakna upp. Det som är en livslängd på 80 år i drömmen är bara några sekunder utanför drömmen. Inget att oroa sig för.

Om du hittar på hela universum så innebär det att du existerar, vilket innebär att du antingen är gud eller är barn av någon annans skapelse. I vilket fall är du inte ensam vilket inte kan sluta i att du är det enda som existerar. VI finns alltid, alltid och aldrig. Det beror på hur du vill se det. Vill du se det dåliga så väljer du att se det dåliga, men du behöver bara vrida blicken och upptäcka att det finns bra saker också att se. Välj dessa istället.
Citera
2014-03-14, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
...

Känns som folk som har kunskapsluckor söker sig till religion? Varför inte bara acceptera att vi är människor, varelser som inte kan veta allt och som inte ens kan veta allt som vi har potential för?

Sant. Homo sapiens - den grumligt grubblande apan.
Citera
2014-03-14, 00:29
Medlem
läs detta

http://imgur.com/X3FwzHb
Citera
2014-03-14, 00:31
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Repo
Varför ska man få ångest över det? Tänk att det är som en dröm, med alla möjligheter vad det innebär. Du har bara en chans att få till det rätt för sedan kommer du att vakna upp. Det som är en livslängd på 80 år i drömmen är bara några sekunder utanför drömmen. Inget att oroa sig för.

Om du hittar på hela universum så innebär det att du existerar, vilket innebär att du antingen är gud eller är barn av någon annans skapelse. I vilket fall är du inte ensam vilket inte kan sluta i att du är det enda som existerar. VI finns alltid, alltid och aldrig. Det beror på hur du vill se det. Vill du se det dåliga så väljer du att se det dåliga, men du behöver bara vrida blicken och upptäcka att det finns bra saker också att se. Välj dessa istället.

Jag tänker redan "att det är som en dröm". Men inte till 100%. Skulle du eller jag göra det skulle vi inte ha några som helst besvär med att springa ut på det lokala torget, nakna och skrika att vi inte finns, tex. Gör du det? Och om inte? Varför gör du inte det?

Om du har haft en lucid dröm så vet du att man är "fri att göra vad man vill i drömmen". För du har vetskapen om att du ändå kommer att vakna till "verkligheten". Den här verkligheten som du och jag "måste genomleva" och "sköta oss" i.

Allt "slentriansnack" om att "livet är en dröm" och att du kan göra vad du vill köper jag inte av människor som verkligen inte lever ut det till 1000%.
Men du kanske gör det?
Citera
2014-03-14, 00:37
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Jag tänker redan "att det är som en dröm". Men inte till 100%. Skulle du eller jag göra det skulle vi inte ha några som helst besvär med att springa ut på det lokala torget, nakna och skrika att vi inte finns, tex. Gör du det? Och om inte? Varför gör du inte det?

Om du har haft en lucid dröm så vet du att man är "fri att göra vad man vill i drömmen". För du har vetskapen om att du ändå kommer att vakna till "verkligheten". Den här verkligheten som du och jag "måste genomleva" och "sköta oss" i.

Allt "slentriansnack" om att "livet är en dröm" och att du kan göra vad du vill köper jag inte av människor som verkligen inte lever ut det till 1000%.
Men du kanske gör det?

Nja, livet är en dröm, men i den här drömmen finns det regler. Naturlagarna går t.ex. inte att bryta mot, och därför är vad som helst inte fysiskt möjligt.
Citera
2014-03-14, 00:42
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingenking
läs detta

http://imgur.com/X3FwzHb

Reinkarnation. Ja absolut. Varför inte?
Har dock inga känningar av tidigare liv. Men jag har personer i min närhet som jag vet att jag ska ta hand om efter bästa förmåga i det här livet. För att gå vidare till nästa med bästa förutsättningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in