2014-03-17, 00:29
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Summerbird
Det r vl inte piloten som det spekuleras i om han r gay? Det r den politiska oppositionsledaren som fngslades pga anklagelser om sodomi (homosexualitet r frbjudet i Malaysia).

Ja jag skall erknna att jag vet varken "in eller ut".

Men jag tror knappast att denna kapten (gay eller icke) har strtat planet p.g.a sexuella lggningar, ev politikers, eller sina egna.
Citera
2014-03-17, 00:37
Medlem
Summerbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ja jag skall erknna att jag vet varken "in eller ut".

Men jag tror knappast att denna kapten (gay eller icke) har strtat planet p.g.a sexuella lggningar, ev politikers, eller sina egna.

Tanken r att han skulle ha sympatiserat starkt med oppositionsledaren, och att den senare blivit fngslad pga falska anklagelser. Lite som Tymoshenko blev rjd ur vgen.. Och Shah var p rttegngen 4 timmar innan flygningen och kan frmodas ha varit upprrd ver utgngen. Han hade ocks p ett foto en trja med texten "Democracy is dead". En sn person kanske kan tnkas ta lagen i egna hnder?

Men sjlvmord? Utan att gra ett uttalande s hela vrlden fr reda p varfr och hur ruttet systemet r osv osv... Njahh.
Citera
2014-03-17, 00:44
Medlem
jourDDptds avatar
Ytterligare en anledning att lgga ner flygplanet lngt ut i Indiska Oceanen r att skflygplan fr en avsevrt kortare sk tid att leta efter flygplanet. Det blir mycket svrare att ska av dr ute effektivt pga den tid och brnslemngd varje rddnings flygplan behver fr att ta sig dit och leta och sedan ta sig hem igen.
Citera
2014-03-17, 00:44
Medlem
AnnaLinderssons avatar
Citat:
Det r vl inte piloten som det spekuleras i om han r gay? Det r den politiska oppositionsledaren som fngslades pga anklagelser om sodomi (homosexualitet r frbjudet i Malaysia).

Anwar Ibrahim, som hllits fngslad fr pstdda homosexualla handlingar, r ju en stark politiker som hotar att ta ver makten i landet d hans popularitet r mycket hg. I en artikel i Slate freligger en ganska bra analys av situationen och varfr han nu dragits in i spelet av en regim som saknar all form av verklighetsfrankring:

"There is an axiom in Malaysian politics: Eventually everything comes back to Anwar Ibrahim. So, the longer that the fumbling and inept investigation into the missing Malaysia Airlines Flight 370 has gone on, the more certain it became that it would somehow boomerang to the leader of the countrys democratic opposition."

http://www.slate.com/articles/news_a...terrorist.html
Citera
2014-03-17, 00:47
Medlem
Citat:
Tanken r att han skulle ha sympatiserat starkt med oppositionsledaren, och att den senare blivit fngslad pga falska anklagelser. Lite som Tymoshenko blev rjd ur vgen.. Och Shah var p rttegngen 4 timmar innan flygningen och kan frmodas ha varit upprrd ver utgngen. Han hade ocks p ett foto en trja med texten "Democracy is dead". En sn person kanske kan tnkas ta lagen i egna hnder?

Men sjlvmord? Utan att gra ett uttalande s hela vrlden fr reda p varfr och hur ruttet systemet r osv osv... Njahh.

Men man kmpar vl knappast fr demokrati med hjlp av terrorattacker??

MEN om vi nu nd bortser frn det irrationella s borde inte piloten lmnat efter sig nn sorts manifest om syftet med kapningen var politiskt? Hans kapning blir ju frgves om ingen knner till varfr den gjordes liksom. Bara undrar.
Citera
2014-03-17, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano
Inte alls omjlig men det r samma frgetecken med den sydliga rutten, nmligen
en tmligen stor radartckning, i det hr faller frn Australiens sida, dr den sydliga
rutten till strsta delen gr inom rckvidden fr Australiensisk radars rckvidd.

Du lnkade tidigare till denna kartan: http://upload.wikimedia.org/wikipedi...x-JORS.svg.png
och denna: http://www.airliners.net/aviation-ph.../phpnp1ByG.png

Jag skulle grna se data p vilken hjd ver havet denna tckning gller fr.
Jorden r trots allt rund och jag finner det drfr osannolikt att man kan se ett plan p 11000meter med radar p dom avstnden.
"JORS"-systemet knns mer som en radar fr interkontinentala missiler och liknande.

Den andra radartckningskartan du lnkade till finner jag mer sannolik fr trafikflygplan: http://www.icao.int/APAC/Meetings/20...age%20Gaps.pdf
Citera
2014-03-17, 00:50
Medlem
sven33s avatar
Citat:

Det som hnt har ju och andra sidan skadat det sittande styret ngot enormt. Betydligt mer n vad det skulle ha gjort om man direkt ftt reda p att en galen oppositions-sympatisr krashat planet.

Vad annars har vi? Jag skulle hvda att det helt klart r den mest troliga teorin som finns just nu.

Har det pratats om piloternas ekonomiska situation?

Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Jag funderar vilt hr, men kan kaptenen valt att ta, eller smyga in cabinpersonalens syrgastuber in i cockpit? Efter det att han slagit ut styrman valt att g direkt upp p hg hjd, d r det bara en tidsfrga innan alla i cabinen r medvetslsa, samtidigt som han sjlv kan anvnda upp de tuber han tagit?

KSVs inlgg var vl mer ett svar p vad passagerare skulle tnkas kunna ha anvnt fr att ta sig in i cockpit. Piloten kan ju bara lsa ute sin kollega istllet fr f honom medvetsls. Piloterna har ju dessutom syrgasmasker som rcker betydligt lngre n passagernas s mer syre tror jag inte att han hade behvt hmta.
Citera
2014-03-17, 00:51
Medlem
jourDDptds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FimpeDimpen

MEN om vi nu nd bortser frn det irrationella s borde inte piloten lmnat efter sig nn sorts manifest om syftet med kapningen var politiskt? Hans kapning blir ju frgves om ingen knner till varfr den gjordes liksom. Bara undrar.

Den som utfrt det hr har vidtagit stor omsorg fr att dlja uppstet. Det dr leder till frgan vilken typ av kapare har strst anledning att dlja brottet? En av Malaysia Airlines egna piloter eller en klassisk terrorist?
Citera
2014-03-17, 00:56
Medlem
Ngon som VET hur de svarta ldorna r uppbyggda???
Mnga inlgg om att dra skringen till dom...
Jag har ingen aning men det knns jvligt sannolikt att om man drar ut skringen till dom frn cockpit s gr de p batteri istllet samt ett larm gr igng i cockpit fr att uppmrksamma att ngot r fel. Allt annat p flygplan brukar vara Failsafe, dvs att det mste ske mer n ett fel fr att ngot ska lgga av. Har han nu tnkt att flyga ett till brnslet tar slut behver han inte stnga ner dem, bara vara tyst en stund. Allt som kommer att visas i ldorna r att planet dk ner i havet pga soppatorsk.

Kanske drfr han gick ner p lg hjd, fr att brnslet skulle ta slut snabbare. Hade han dumpat brnsle hade ju detta synts p inspelningarna. Nu kommer ingenting att synas, precis som om planet r frarlst, och ingen kommer att kunna klandras.
Citera
2014-03-17, 00:56
Medlem
jourDDptds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Det som hnt har ju och andra sidan skadat det sittande styret ngot enormt. Betydligt mer n vad det skulle ha gjort om man direkt ftt reda p att en galen oppositions-sympatisr krashat planet.

Vad annars har vi? Jag skulle hvda att det helt klart r den mest troliga teorin som finns just nu.

Har det pratats om piloternas ekonomiska situation?

KSVs inlgg var vl mer ett svar p vad passagerare skulle tnkas kunna ha anvnt fr att ta sig in i cockpit. Piloten kan ju bara lsa ute sin kollega istllet fr f honom medvetsls. Piloterna har ju dessutom syrgasmasker som rcker betydligt lngre n passagernas s mer syre tror jag inte att han hade behvt hmta.

Det r nog absolut s. Tror piloten hade detta i tanke nr han planerade sitt flygplans frsvinnande. Att visa hur inkompetent sittande ledningen r
Citera
2014-03-17, 00:57
Medlem
Summerbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FimpeDimpen

Nej, men man skulle kunna tnka sig att "democracy is dead" r ett ironiskt statement frn ngon som tappat tron och gtt ver till "den andra sidan". Men jag tror inte syftet r terror i s fall. Inte dd och frstrelse, mjligen utpressning.

Citat:
Ursprungligen postat av sven33

Men att Shah skulle ha frutsatt det tafflande som det Malaysiska styret uppvisat? Vi sitter med facit i hand och en vecka senare r det ltt att dra slutsatser. Jag tror inte att den gode piloten, hur fiffig han n var med att laga glassmaskiner, kunde sia om detta spektakel.
Citera
2014-03-17, 01:01
Medlem
jourDDptds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nik145
Ngon som VET hur de svarta ldorna r uppbyggda???
Mnga inlgg om att dra skringen till dom...
Jag har ingen aning men det knns jvligt sannolikt att om man drar ut skringen till dom frn cockpit s gr de p batteri istllet samt ett larm gr igng i cockpit fr att uppmrksamma att ngot r fel. Allt annat p flygplan brukar vara Failsafe, dvs att det mste ske mer n ett fel fr att ngot ska lgga av. Har han nu tnkt att flyga ett till brnslet tar slut behver han inte stnga ner dem, bara vara tyst en stund. Allt som kommer att visas i ldorna r att planet dk ner i havet pga soppatorsk.

Kanske drfr han gick ner p lg hjd, fr att brnslet skulle ta slut snabbare. Hade han dumpat brnsle hade ju detta synts p inspelningarna. Nu kommer ingenting att synas, precis som om planet r frarlst, och ingen kommer att kunna klandras.

Och ingen kan frklara varfr. Skadar inte det hr mycket mera Malaysia Airlines n om de kunde bevisa att det var en ensam galning till pilot som begick sjlvmord? Jag skulle vilja veta om inte de som styr i Malaysia ocks ger stora delar av detta flygbolag. Tror kaptenen bestmt sig fr att att internationellt skada frtroendet fr Malaysia s mycket han kunde
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in