Citat:
Ursprungligen postat av
smurfeh
Precis, dock säger något mig att de som jag stött på är längre, så att säga. Den på bilden där ser rätt liten. Fast åker väldigt sällan pendeltåg så kan ha helt fel också.. Detta var för övrigt mellan Handenterminalen och Nynäshamn där tågen går 2 gånger i timmen, så det var mindre trevligt att bli avkastad 3 av 5 resor.. Tog minst sagt tid att ta sig från A till B s.a.s.
De blåa maskinerna de använder för att läsa av SL Access kort osv "ska" vara uppkopplade / inkopplade. Sedan som du ser på Aftonbladet-länken så är det förmodligen väldigt sällan de faktiskt fungerar.
SMS-biljetter läses av en app i kontrollanternas smartphone (och, på prov, i de nya sms-båsen som finns vid spärrarna) och även här ska de
vara uppkopplade mot en "databas". Sedan huruvida det faktiskt fungerar eller ej i praktiken vet jag inte. Fejkbiljett klarar
INTE av en sådan kontroll om den utförs korrekt. Tidigare i tråden har vissa användare påstått sig klara sig förbi en kontroll och då är det uppenbart att kontrollanternas app inte har fungerat korrekt eftersom de släppte igenom biljetten. Fejkbiljett klarar heller inte av en sk. manuell kontroll, dvs att spärrvakten/chauffören ringer till "centralen", säger ditt nummer och får svar huruvida du har köpt en biljett eller ej, eftersom alla äkta biljetter du köpas kopplas till ditt telefonnummer/personnummer och man kan som användare själv även se sina köpa biljetter.
Also
Citat:
Att använda Fejkbiljett för att olovligen åka i kollektivtrafiken är att betrakta som bedrägeri och/eller urkundsförfalskning, utvecklarna uppmanar användarna att endast använda program och källkod i utbildningssyfte. Visa aldrig din fejkade biljett för en kontrollant och du bör ha ett giltigt färdbevis med dig när du åker kollektivtrafik.