Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-24, 23:03
Medlem
Essylias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabturken
Vakten i Solna tittade på min fejkbiljett och sa att den är falsk, men han släppte mig igenom spärren ändå. Därefter köpte jag en riktig biljett och om man tittar noga så ser man skillnad på nästsista raden i sms-biljetten.

Den falska är i detta formatet '12345678912345' och den riktiga ser ut så här '123456 789123456'

Den riktiga har till skillnad från den falska 15 tecken istället för 14, dessutom har den riktiga ett mellanslag efter det 6:e tecknet.

Nitiska spärrvakter vet sådant alltså och kan jävlas med en.

Då har du inte den senaste versionen.

I den senaste versionen (0.16) så ser kontrollraden ut som följande exempel

Kod:
171838 856718787

Kontrollraden varierar mellan 13 - 15 siffror och detta sker även på äkta biljetter. Detta är till följd av det nya utseendet som infördes 1 Februari, vilket även inkluderade ett kommatecken efter vid "giltig till xx:xx,"
Citera
2014-03-24, 23:10
Medlem
usmccs avatar
Blev häromdagen leggad när jag åkte på access kort reducerat. Orkade inte tjafsa så svara absolut och drog upp körkortet. Vet själv hur de är o fråga efter legg då jag jobbat på ICA, men det är ju en annan sak då vi måste försäkra oss om att personen som köper Öl elr tobak är över 18 och så.

För att komma till saken.. har kontrollanter rätt enl. lagen att fråga efter legg? Vad händer om jag vägrar alternativt glömt legget hemma?

edit: postar den här då det nästan rör samma ämne med kontrollanter osv. Kan vara nyttigt för andra o veta som reser på falsk biljett.
Citera
2014-03-24, 23:11
Medlem
Essylias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usmcc
Blev häromdagen leggad när jag åkte på access kort reducerat. Orkade inte tjafsa så svara absolut och drog upp körkortet. Vet själv hur de är o fråga efter legg då jag jobbat på ICA, men det är ju en annan sak då vi måste försäkra oss om att personen som köper Öl elr tobak är över 18 och så.

För att komma till saken.. har kontrollanter rätt enl. lagen att fråga efter legg? Vad händer om jag vägrar alternativt glömt legget hemma?

Fel tråd, din fråga hör hemma i (FB) Kontrollanter i kollektivtrafiken och deras befogenheter
Citera
2014-03-24, 23:12
Medlem
usmccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Essylia
Fel tråd, din fråga hör hemma i (FB) Kontrollanter i kollektivtrafiken och deras befogenheter

Helvete, tack för rättningen. Åkte på er biljett förut men gått över till vanligt kort. Alldeles för mkt risker :/
Citera
2014-03-24, 23:16
Medlem
Essylias avatar
Citat:
Helvete, tack för rättningen. Åkte på er biljett förut men gått över till vanligt kort. Alldeles för mkt risker :/

Livet är en risk, ta den!

Du kan ju alltid gå med i Planka.nu och åka med Fejkbiljett. Vid en kontroll så har du ingen biljett (visa INTE fejkbiljett, se FAQ) och får böter. Du skickar in dessa till planka.nu och de betalar dessa, finns mer utförlig info på deras hemsida ang. p-kassan, vilka regler som gäller, o.s.v.
Citera
2014-03-24, 23:22
Medlem
usmccs avatar
Citat:

Du kan ju alltid gå med i Planka.nu och åka med Fejkbiljett. Vid en kontroll så har du ingen biljett (visa INTE fejkbiljett, se FAQ) och får böter. Du skickar in dessa till planka.nu och de betalar dessa, finns mer utförlig info på deras hemsida ang. p-kassan, vilka regler som gäller, o.s.v.

blir nog så i fortsättningen man sparar kr
Citera
2014-03-25, 00:04
Medlem
JohnRims avatar
Citat:

Citat:
blir nog så i fortsättningen man sparar kr

betala böterna själva istället de fåtal gånger det händer, är billigare än att varje månad/år skicka pengar till planka i längden.
Citera
2014-03-25, 00:11
Medlem
Essylias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnRim
betala böterna själva istället de fåtal gånger det händer, är billigare än att varje månad/år skicka pengar till planka i längden.

Förmodligen så stämmer ovanstående påstående. Jag har åkt massvis med kollektivtrafiken och har varit med om kontrollanter endast ett fåtal gånger under alla hundra timmar jag spenderat på ex, pendeln och regiontrafik.
Citera
2014-03-25, 04:29
Medlem
Khoyais avatar
Först och främst vill jag tacka er/dig som skapat och underhåller den här fantastiska appen. Jag själv sprang också på den här scannern. Av ren nyfikenhet, finns det någon möjlighet till att ni kommer att kunna utveckla appen så att den till och med kommer att kunna lura den där djävulsmaskinen?

Av egen erfarenhet kan jag säga att många spärrvakter inte vet ett skvatt av vad det är dem snackar om (tittar på), fejkbiljetten ser exakt likadan ut som den riktiga och ibland tror dem att alla biljetter ska se likadana ut på alla smartphones. Liksom det är en skillnad på hur ett sms ser ut på en iPhone, Samsung eller en Sony. Sen har det också att göra med ens eget uppträdande och utseende. Gäller bara att ha is i magen och stå på sig. Vissa spärrvakter tar det personligt, som om man försöker lura dem vilket ibland är roligt andra gånger jobbigt beroende på hur stressad man är. Gubbar med för mycket stolthet.
Citera
2014-03-25, 12:47
Medlem
LindseyVonns avatar
Åkte upptåget idag och tre kontrollanter var på tåget. Så jag skickade efter en riktig biljett och märkte att dem är lite annorlunda jämfört med vad de är på fejkbiljett.
Citera
2014-03-25, 13:23
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khoyai
Först och främst vill jag tacka er/dig som skapat och underhåller den här fantastiska appen. Jag själv sprang också på den här scannern. Av ren nyfikenhet, finns det någon möjlighet till att ni kommer att kunna utveckla appen så att den till och med kommer att kunna lura den där djävulsmaskinen?

Det blir nog "Lite komplicerat" eftersom dessa scanners har online-tillgång över databasen med sålda biljetter.
Citera
2014-03-25, 16:17
Medlem
Essylias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LindseyVonn
Åkte upptåget idag och tre kontrollanter var på tåget. Så jag skickade efter en riktig biljett och märkte att dem är lite annorlunda jämfört med vad de är på fejkbiljett.

Jättebra att du inkluderar mer utförlig information, typ, en bild på en fejkbiljett och den äkta du köpte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in