2014-05-17, 23:08
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Den är inte fel men uppenbart förstår du den inte.
Det är en skillnad.
Det innebär inte att majoriteten kan avfärda minoriteten.

Men du skall ju ha extremt mycket lycka hos fåtalet för att uppväga olyckan hos flerparten. Man ser på total lycka inom ett system. Så, ja. Jag förstår fullgott. Ditt exempel är fortfarande tämligen befängt. Vanligen uppväger en liten ökning av lycka hos flertalet en stor ökning av lycka hos minoriteten. Eller vad är det du vill diskutera?

Citat:
Altruism är ju en väg att gå. Att hävda tex att det finns ett universiellt människovärde blir djäkligt svårt som ateist utan det blir en social överenskommelse som kan upphöra efter behag när ingen Gud finns som garant, vilket skulle omöjliggöra för en ateist att vara humanist. Men med en argumentation grundad på altruism kan du hävda att det existerar, men du öppnar även dörren för djur så människovärdet övergår till ett "livsvärde" för högre levande varelser (vill jag mena).

Här svamlar du ju bara. Som en materialistisk ateist kan du inte tro på naturrätt (eller en "objektiv" moral"). Du kan vara hur altruistisk du vill, det gör det inte till en objektiv sanning.
Citera
2014-05-17, 23:30
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Men du skall ju ha extremt mycket lycka hos fåtalet för att uppväga olyckan hos flerparten. Man ser på total lycka inom ett system. Så, ja. Jag förstår fullgott. Ditt exempel är fortfarande tämligen befängt. Vanligen uppväger en liten ökning av lycka hos flertalet en stor ökning av lycka hos minoriteten. Eller vad är det du vill diskutera?
Jag svarade bara på din fråga/ditt påstående.
Citat:
Här svamlar du ju bara. Som en materialistisk ateist kan du inte tro på naturrätt (eller en "objektiv" moral"). Du kan vara hur altruistisk du vill, det gör det inte till en objektiv sanning.
Jo med altruism och utilitarism kan du komma i alla fall rätt nära vill jag mena.
Ett exempel drivet för att bara lätt kunna exemplifiera.

Det är inte rätt att låta en människa få slå andra människor tills hen får sin vilja igenom. Drivet från altruism och utilitarism går det rätt lätt att visa att detta blir en "objektiv moral" för gruppen för en låg komplexitetsgrad i argumenten. Ökar du komplexiteten minskar sannorligheten att argumentet kan uppfattas som objektivt för gruppen. Dvs du bygger på en massa satser till argumentet. Typ hen skall rädda ett barn från att dö men hinner inte förklara tycker hen varför hen måste ha nyckeln som X bär på för att öppna en dörr och släppa ut barnet och väljer därför att tvinga till sig nyckeln med våld istället.

Men för en låg komplexitetsgrad går det bra vill jag mena.
Senast redigerad av MeanME 2014-05-17 kl. 23:34.
Citera
2014-05-17, 23:44
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Men för en låg komplexitetsgrad går det bra vill jag mena.

Men det är fortfarande relativt då det gäller för en specifik grupp, du tar vidare din utgångspunkt i vad som är bäst för gruppen... Inte individen. Att man inte skall få använda våld för att få sin vilja igenom är ju bara en åsikt t.ex. Det beror helt på vilka värden man utgår från.

Alltså, du kommer inte ifrån det faktumet att moral är relativt. Man måste även bestämma om man skall utgå från individen eller kollektivet. Även om de ofta kan vara interdependenta.

Själv, som värdenihilist, utgår jag från individen. Det finns enbart konsekvenser.
Citera
2014-05-18, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dostojevskijj
Oj ledsen.

Men har läst igenom de 5 länkarna lite snabbt. Jag blev ärligt talat inte särskilt klok på deras kritik. Verkade som den ena kritiserade humanisterna för att han inte vet vilka värderingar som stämmer överens med alla humanister (vad är en humanist då?), men mitt svar på det är - finns det några kristna i världen som exakt samma värderingar?

Sen verkade några av de länkade skribenterna ganska överens om någon form av "specieism", där humanisterna tydligen ska favorisera människan på något sätt. Förstår ärligt talat inte detta argument, då om du tror på evolutionen (som humanister gör) så är vi alla djur, till skillnad från kristendomen etc.
Du får gärna förklara denna kritiken om "spiecism", om du sympatiserar med den.

Och sen till sist, skribenten på "freethoughtblogs" håller jag på ett sätt med om kritiken - MEN har svårt att hålla med om att det tex ska stå i Humanisternas Ide-program att "Religion måste ersättas med något annat" (för att ta ett exempel). Skribenten drar upp en massa exempel på saker som "some humanist think...". Och sure, men känns som att skribenten attackerar en "strawman", mer än kommer med kritik mot humanismens kärna.

Men tycker inte Humanisterna att religion ska ersättas med sekulär humanism? Det är väl iaf en konkurrerande livsåskådning.

Undrar lite om du anser att sekulär humanism någonsin kommer att bli en utbredd livsåskådning. Som visat tar ju många ateister (vilka borde vara den främsta målgruppen) avstånd från sekulär humanism. Fråga du slumpmässigt personer i Sverige om de vet vad sekulär humanism är så tror jag att de flesta kommer att svara nej. Och detta i ett av de länder där jordmånen för sekulär humanism borde vara som bördigast.
Citera
2014-05-18, 17:13
Medlem
Angående sekulär humanism och utilitarism och naturrätt så är mitt intryck att sekulär humanism inte tar ställning för någon specifik metaetisk teori. Det viktiga är att moralen är sekulär.
Citera
2014-05-27, 11:29
Citat:
Ursprungligen postat av Tonatiuh
Men tycker inte Humanisterna att religion ska ersättas med sekulär humanism? Det är väl iaf en konkurrerande livsåskådning.

Undrar lite om du anser att sekulär humanism någonsin kommer att bli en utbredd livsåskådning. Som visat tar ju många ateister (vilka borde vara den främsta målgruppen) avstånd från sekulär humanism. Fråga du slumpmässigt personer i Sverige om de vet vad sekulär humanism är så tror jag att de flesta kommer att svara nej. Och detta i ett av de länder där jordmånen för sekulär humanism borde vara som bördigast.

Nej. Humanisterna menar på att du kan vara hur religiös som helst om du vill, bara det inte går ut över någon annan.

Vidare, bara för att folk möjligtvis inte förstår innebörden av "sekulär" eller "humanist", så finns det ändå många som har en moral som går i linje med sekulär humanistisk moral.
Citera
2014-07-27, 03:43
Medlem
nedboys avatar
Vill bara göra ett litet tillägg här om någonting som har dravlats tidigare i tråden. Humanisterna utesluter inte religiösa medlemmar.

Det har länkats till någon text som säger att Humanisterna inte accepterar en tro på magiska trollteorier som gudar, tomtar och annat trams i den kategorien. Det är sant, men det riktar sig inte mot den enskilda medlemmen.

Jag talar här om de Svenska Humanisterna.

Men om du är en exempelvis kristen person som tror på bibeln och går ut med det hos en samling människor som likställer tramset med Kalle Anka så inser du själv att du kan få en och annan nyfiken fråga om hur i helvete det kan gå ihop? Även om den absoluta majoriteten i Humanisterna accepterar/försvarar din rätt att vara obegåvad och ändå medlem i en organisation som vill kämpa för allas lika rätt till mänskliga rättigheter.
Citera
2018-06-18, 20:42
Medlem
Känner ni någon som kallar sig humanist?

Har ni någonsin träffat folk som kallar sig humanister i den betydelse som Humanisterna lägger i begreppet?

Jag tror att nästan alla jag känner är icke-troende. Jag tror inte jag känner någon som kallar sig humanist i betydelsen ovan (tror att de flesta inte ens känner till den föreningen). Känner ni någon som gör det? Skulle ni kalla er själva för humanister?

Varför? Eller varför inte?
Citera
2018-06-18, 21:05
Medlem
Citat:
Har ni någonsin träffat folk som kallar sig humanister i den betydelse som Humanisterna lägger i begreppet?

Jag tror att nästan alla jag känner är icke-troende. Jag tror inte jag känner någon som kallar sig humanist i betydelsen ovan (tror att de flesta inte ens känner till den föreningen). Känner ni någon som gör det? Skulle ni kalla er själva för humanister?

Vet inte riktigt vad Humanisterna står för, men jag tror jag skulle hålla med om ganska mycket. Men är inte direkt insatt, så jag kan ha fel. Kanske ska läsa på lite och återkomma.
Ofta kallas det sekulär humanism, så då är det nog vanligare att icke troende dras dit.
Citera
2018-06-18, 21:41
Medlem
Dantexchs avatar
Jag är humanist, då jag tror på medmänsklighet mellan individer. Däremot tycker jag inte begreppet är på något sätt kopplat till "humanisterna".
Citera
2018-06-18, 23:38
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:

1. Ja, jag känner flera via nätet och har träffat några.
2. Nej, jag skulle inte kalla mig för humanist i deras mening. De har för mycket fokus på antireligion och för lite på sin egen grej, vad det nu skulle vara. Men i t ex Norge har de en hel del egen verksamhet med sekulära alternativ. Iaf mer poäng med det, imho.
-----
Tycker förresten att de har tacklat av lite på senare tid, trots framgången med att införa en alternativ Riksdagsöppning. Men annars ser man ju inte så mycket av dem. Verkar lite utmattade. Medlemsantalet har stagnerat kring 5000, fd aktiva bloggar har mer eller mindre lagt av, Sturmark har slutat..
Senast redigerad av nerdnerd 2018-06-18 kl. 23:56.
Citera
2018-06-19, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
1. Ja, jag känner flera via nätet och har träffat några.
2. Nej, jag skulle inte kalla mig för humanist i deras mening. De har för mycket fokus på antireligion och för lite på sin egen grej, vad det nu skulle vara. Men i t ex Norge har de en hel del egen verksamhet med sekulära alternativ. Iaf mer poäng med det, imho.
-----
Tycker förresten att de har tacklat av lite på senare tid, trots framgången med att införa en alternativ Riksdagsöppning. Men annars ser man ju inte så mycket av dem. Verkar lite utmattade. Medlemsantalet har stagnerat kring 5000, fd aktiva bloggar har mer eller mindre lagt av, Sturmark har slutat..
Humanisterna behövs nog mer i länder där religion är stort och har en stark påverkan i samhället.
Det finns inte så stor anledning för ateister att förena sig i ett land som Sverige. ( ja jag vet att ateist och humanist inte är samma sak, men humanister är oftast ateister).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in