2014-11-05, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vimur
Det r helt groteskt att etablissemanget fortstter att ge sitt std och sin uppmrksamhet till MB-organisationerna s att de drmed blir det enda "officiella" alternativet som du skriver. Att ingen ansvarig myndighet reagerar ver att samma personer sitter i varenda styrelse r i det nrmaste tjnstefel. Det r exakt det hr Vidino varnar fr och den utveckling som har gt rum i flera andra europeiska lnder.

Jag har ocks tnkt p att det r en stor arabisk dominans inom MB men vad sger du om Rashid Musa? Visst r han en del av den inre MB-kretsen ven om han r lite av en udda fgel med sitt somaliska ursprung, aggressiva attityd och frortsimage? Varfr tror du att de har plockat in just honom p SUM-posten?

En sak jag ocks har undrat ver r var sufierna hller till i Sverige. Det verkar mest finnas spridda freningar/frsamlingar men de r frsts inte vlkomna i MB-sammanhangen, eller hur?
Det r mrkligt att de politiker och myndigheter som beslutar om bidragen som pumpas in i MB-organisationerna aldrig reflekterar ver homogeniteten i de senares evenemang och verksamheter. Ett studiefrbund eller en riksorganisation fr alla Sveriges muslimer skulle frsts sprida kunskap om olika inriktningar men det r alltid samma nunor och budskap som dyker upp.

Sg du debatten mellan Omar Mustafa och Birgitta Ohlsson dr hon hvdade att myndigheterna har frskt f till ett samarbete med (MB-)moskerna kring jihadistrekryteringen men att ingen var intresserad? Omar hvdade att de arbetar mot extremism p "daglig basis" och stttar jihadisternas familjer men det r allts BS? Man mrkte att Ohlsson var frbannad p Omar s ngonting kan ha hnt.
Tror du att svenska myndigheter har frskt ta kontakt med de "officiella" (ls MB) moskerna fr att diskutera jihadismen och ftt kalla handen?

Det r verkligen ironiskt att MB anvnder Ibn Rushd som namn p sitt indoktrineringsorgan. MB r snarare motsatsen till allt Ibn Rushd stod fr.

Anledningen till att de plockat in Rashid Musa r troligen fr att frska n ut till en bredare publik. S att de kan sga "Kolla, vi har en svart frortskille i freningen, inte bara araber!". Dessutom r en ledande position inom SUM inte lika viktig som deras andra positioner, jag tror att de aldrig skulle lta en icke-arab f inneha en viktig position.

Sufier r aktiva mestadels i Sveriges tre strsta stder. De finns ven i vissa mindre orter. De har sina lokaler dr de samlas ngra gnger om veckan. De brukar dock hlla lg profil och har inte samma sorts "rekryteringsmentalitet" som MB eller wahabiterna har. Det kan drfr vara svrt att f tag p dom fr nyfikna muslimer samt icke-muslimer. Borchali brukar konstant gra narr av sufier p sin FB-sida.

Imamer som r sufiskt skolade har blivit inbjudna till vissa MB-evenemang men de har alltid blivit marginaliserade av MB-maffian. Man ser helst att dessa personer inte br nrvara vid deras evenemang, men fr att deras yttre image inte ska skadas tvingas de bjuda in dom nd.
Senast redigerad av KTD 2014-11-05 kl. 11:52.
Citera
2014-11-05, 12:36
Medlem
Passepartouts avatar
KTD, vad har du fr uppfattning om Muslimska fredsrrelsen?
Citera
2014-11-05, 12:42
Medlem
longbow4ys avatar
KTD, vad har du fr uppfattning om Muslimska brdraskapets ml fr sitt arbete i Sverige?
Hur ser deras perfekta Sverige ut i framtiden?
Citera
2014-11-05, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
KTD, vad har du fr uppfattning om Muslimska fredsrrelsen?

Muslimska fredsrrelsen r nnu en MB-organisation. MB har grundat en massa olika organisationer och freningar i Sverige fr att p s stt inneha "monopol" p det muslimska kulturella och intellektuella livet i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
KTD, vad har du fr uppfattning om Muslimska brdraskapets ml fr sitt arbete i Sverige?
Hur ser deras perfekta Sverige ut i framtiden?

De vill etablera sig i hela Europa. Deras ml r ju sjlvklart att eventuellt ervra Sverige, dock med fredliga ml, och det ter sig tmligen enkelt med tanke p hur PK folk r hr, och hur rdda de r fr att bli stmplade som rasister om de skulle vga ifrgastta vad MB egentligen sysslar med. De anklagar Sverige fr korruption och dekadens men de har nd absurt nog inga problem med att ta bidrag fr sina projekt frn denna "korrupta" och "dekadenta" stat. Borde inte dessa pengar i sdana fall vara "smutsiga" pengar. Men sedan r detta ingen verraskning fr den som knner till MB:are vl. De r knda fr sitt slingriga och orm-aktiga beteende. Frga vilken egyptier som helst vad de tycker om dom...
Citera
2014-11-05, 14:57
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KTD
De vill etablera sig i hela Europa. Deras ml r ju sjlvklart att eventuellt ervra Sverige, dock med fredliga ml,

Etablera och ervra. Hur d? Vad r mlet med det? Kalifat?
Citera
2014-11-05, 15:27
Medlem
svallerbyttans avatar
Hittade en suspekt facebookgrupp vid namn "WatchOut Sverige". Sidan r totalt tom men gillas nd av 1500 personer som verkar vara radikala svenska islamister. Det jag undrar ver r vad syftet kan tnkas vara. Gr inte att se vilka som gillat gruppen men admin kan ju nd se det och p s stt kanske ngon form av organisering kan vara sidans syfte. Vad tror ni?

https://www.facebook.com/WatchOutSverige

Ngra som gillat sidan:
https://www.facebook.com/abu.malik.988
https://www.facebook.com/fadimo.isaaqshuriye
https://www.facebook.com/dawahjonkoping.systrar.1
https://www.facebook.com/people/Randa-Bint-Al

Kan givetvis ocks vara s att det bara r ngon form av subtil varning till Sverige eller "sleeping group".
Citera
2014-11-05, 18:05
Medlem
Vimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KTD
Muslimska fredsrrelsen r nnu en MB-organisation. MB har grundat en massa olika organisationer och freningar i Sverige fr att p s stt inneha "monopol" p det muslimska kulturella och intellektuella livet i Sverige.

De vill etablera sig i hela Europa. Deras ml r ju sjlvklart att eventuellt ervra Sverige, dock med fredliga ml, och det ter sig tmligen enkelt med tanke p hur PK folk r hr, och hur rdda de r fr att bli stmplade som rasister om de skulle vga ifrgastta vad MB egentligen sysslar med. De anklagar Sverige fr korruption och dekadens men de har nd absurt nog inga problem med att ta bidrag fr sina projekt frn denna "korrupta" och "dekadenta" stat. Borde inte dessa pengar i sdana fall vara "smutsiga" pengar. Men sedan r detta ingen verraskning fr den som knner till MB:are vl. De r knda fr sitt slingriga och orm-aktiga beteende. Frga vilken egyptier som helst vad de tycker om dom...
Menar du att MB-anhngarna i SUM och Ibn Rushd kr den retoriken internt? Knner du ngon som har varit p deras rsmten t.ex. och vet hur det lter dr?
Hur ser du p relationen IFIS-FIOE och hur engagerad r Waberi i MB numera? Anser du att det var vanskligt att stta honom i frsvarsutskottet?

Sedan 10 000 kr-frgan: Vad har du fr uppfattning om Mehmet Kaplan? Han r uppenbarligen engagerad i turkiska Diyanet hr och AKPs lobbyorganisationer UETD och YTB, liksom flera andra miljpartister av turkiskt ursprung r. Nu vet jag inte vad du anser om AKP och Erdogan men oavsett det r det inte srskilt lmpligt att Kaplan svassar runt och leker svensk utrikesminister i Turkiet, kanske t.o.m. p uppdrag av AKP.

Tv frgor till:
1. Vad r din uppfattning om Shaykh Abo Raad i Gvle? Han har ju figurerat i utredningar av terrorfinansiering och hyllas av bl.a. Borchali och Ahmad bin Sultan. Skulle Raad kunna vara involverad i jihadistrekrytering?

2. Vad vet du om Mirsad Bektasevic? Vilken krets tillhrde i Sverige under tiden mellan avtjnat fngelsestraff och jihadresan till Syrien? Vet du vilken falang han stred fr i Syrien? (Har fr mig att han befinner sig i Sverige nu.) r han omskriven i Bosnien, vet man t.ex. att han har blivit jihadist?
Hur hanterar man wahabbisterna i Bosnien generellt? Landet har ju haft en del problem med invandrade extremister efter kriget. Kan man hlla dem i schack?
Citera
2014-11-05, 18:10
Medlem
Vimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atrix
Jag har varit i Eskiltuna och trffat Abd al Haqq Kielan i hans moske, han r otroligt vnlig och han r verkligen ingen fanatiker utan visade att han verkligen ogillar fanatiker.
Journalisten Salam Karam skrev redan 2005 om hur Kielan blivit utfryst och hotad av Islamiska frbundet fr att Kielan frdmde sjlvmordsbombningar.
Citat:
Den knde svenske imamen Abdal Haqq Kielan har frysts ut och hotats av ledningen fr Stora moskn i Stockholm. Anledning: hans avstndstagande frn sjlvmordsbombningar av civila israeler.
http://www.expressen.se/debatt/islam...tar-kand-imam/
Citera
2014-11-05, 22:52
Medlem
Willy-45s avatar
Citat:
Journalisten Salam Karam skrev redan 2005 om hur Kielan blivit utfryst och hotad av Islamiska frbundet fr att Kielan frdmde sjlvmordsbombningar.
Det betyder bara att han ("Leif Karlsson") r smartare n r sina MENA-kompisar...
Som svensk vet han hur det skulle uttydas om han stllde upp p lite leka bomb i Sverige..
Citera
2014-11-05, 22:58
Medlem
Citat:
Menar du att MB-anhngarna i SUM och Ibn Rushd kr den retoriken internt? Knner du ngon som har varit p deras rsmten t.ex. och vet hur det lter dr?
Hur ser du p relationen IFIS-FIOE och hur engagerad r Waberi i MB numera? Anser du att det var vanskligt att stta honom i frsvarsutskottet?

Sedan 10 000 kr-frgan: Vad har du fr uppfattning om Mehmet Kaplan? Han r uppenbarligen engagerad i turkiska Diyanet hr och AKPs lobbyorganisationer UETD och YTB, liksom flera andra miljpartister av turkiskt ursprung r. Nu vet jag inte vad du anser om AKP och Erdogan men oavsett det r det inte srskilt lmpligt att Kaplan svassar runt och leker svensk utrikesminister i Turkiet, kanske t.o.m. p uppdrag av AKP.

Tv frgor till:
1. Vad r din uppfattning om Shaykh Abo Raad i Gvle? Han har ju figurerat i utredningar av terrorfinansiering och hyllas av bl.a. Borchali och Ahmad bin Sultan. Skulle Raad kunna vara involverad i jihadistrekrytering?

2. Vad vet du om Mirsad Bektasevic? Vilken krets tillhrde i Sverige under tiden mellan avtjnat fngelsestraff och jihadresan till Syrien? Vet du vilken falang han stred fr i Syrien? (Har fr mig att han befinner sig i Sverige nu.) r han omskriven i Bosnien, vet man t.ex. att han har blivit jihadist?
Hur hanterar man wahabbisterna i Bosnien generellt? Landet har ju haft en del problem med invandrade extremister efter kriget. Kan man hlla dem i schack?

Ja det r exakt det jag menar om MB och Ibn Rushd. Jag skulle kunna frga ngra som arbetar med Ibn Rushd hur det ser ut hos dom. IFIS r Sveriges organ fr MB och de rapporterar allt till FIOE. Att Waberi lyckas erhlla en s hg position finner jag orovckande. Vilken ideologisk orientering han har dock vet jag inte riktigt, men med tanke p kostymen och hans retorik lr han vara MB-sympatisr (ta inte det fr givet dock).

Frst och frmst vill jag sga att AKP har sina bra och dliga sidor, men deras politik hr inte hemma hr i Sverige. Vad jag vet r Kaplan sufiskt orienterad. Men det r viktigt att pongtera att de sufiska grupperna i Turkiet r mnga, och du kan hitta vissa sufiska grupper i Turkiet som stdjer Al-Qaeda och andra som r vldigt pro-vst. Vissa sufier r vldigt pragmatiska av sig och kan i vissa fall vervga att samarbeta med MB, som t.ex. i Syrien dr sufiska brigader har allierat sig med MB-brigader. Jag r ven bekant med sufier i Sverige varav vissa komplett bojkottar wahabiter och MB medan andra kan tnka sig samarbeta med dom. Jag r inte s plst om vart Kaplan str politiskt men jag finner det udda att en troende muslim r med i MP med tanke p de konservativa vrderingar islam har, och de gr stick i stv med vad vnda-kappan-efter-vinden MP str fr.

1. Jag har aldrig hrt om killen men om Bin Sultan och Borchali hyllat honom, d vet vi ju vart han str.

2. Det kan vara viktigt att pongtera att Bektaseivc egentligen r frn Sandzak-provinsen i Serbien och inte Bosnien. Folk frn sandzak har en strre tendens att radikaliseras. Det fanns wahabitiska brigader som tog sig in i Bosnien (nr inte ens mat eller medicin kunde smugglas in till landet), men de hlls i schack av Izetbegovic. Efter kriget kte de flesta hem, men vissa blev kvar och vissa bosnier "konverterades". I Bosnien finns det generellt sett en stack avsky mot wahabiter och de har oftast lyckats etablera sig i mindre samhllen. Staten r hrd mot wahabiter och nyligen fngslades ett flertal imamer som planerat terrordd i Bosnien. Egentligen skulle ju Bektasevic avtjna ett 8 r lngt fngelsestraff i Bosnien, men han flyttades till Sverige dr han slpptes fri i frtid. Han blev ju gripen rtt s snabbt i sin lgenhet i Sarajevo. S i Bosnien r staten hrd mot wahabiter, speciellt jmfrt med Sverige. Killen r vlknd i Bosnien och han har gjort bort sig ordentligt. En av hans kompisar skt p den amerikanska ambassaden fr ett tag sen, och han blev skjuten i benet av den bosniska polisen. Du kan se p klippet hr:

https://www.youtube.com/watch?v=8b3bhrVutuw
Citera
2014-11-05, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Etablera och ervra. Hur d? Vad r mlet med det? Kalifat?

MB vill ha en "islamisk stat" enligt europeisk modell. En sorts cocktail mellan kalifat och stat. Wahabiter vill ha ett kalifat.
Citera
2014-11-06, 00:44
Medlem
Passepartouts avatar
Det r mjligt att det handlar om Anwahr Athahb som SPO har stoppat som Fridolins medarbetare p utbildningsdepartementet. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19785855.ab

Anwahr Athahb bor p en c/o adress dr c/o-personen i sin tur bor p c/o adress Usama Musafa Kamil som r son till Ahmed Agiza (en av egyptiensvenskarna som CIA fngslade p svensk mark). Lite lngskt kanske, men var fngslandet helt grundlst?

Usama Musafa Kamil str nra Yasri Khan i SMFR (Khan, som tidigare varit engagerad i SUM och Ibn Rushd). https://pt-pt.facebook.com/muslimska...e=3&permPage=1

Edit: Anwahr Athahb har nra kopplingar till SMFR dr hon tidigare varit frbundssekreterare och vice ordfrande.
Senast redigerad av Passepartout 2014-11-06 kl. 00:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in