Citat:
Ursprungligen postat av
jagesnyggast
Således kanske verkligheten är på det sätt som du anser vara absurd och löjlig.
Just det, jag tycker att det är absurt. Jag har inget motstånd över att ändra mig och är öppen för att solipsism kan vara verkligheten -- men det är absurt för mig just nu. Därför skriver jag vad jag tycker i den här tråden och du är fullständigt välkommen till att argumentera varför jag inte ska tycka det är absurt. Men att jag ska ta bort den synen endast p.g.a. att det är möjligt att den s.k. "verkligheten" är det motsatta av min syn är inte något rationellt argument. Detta resonomang som du yttra om, kan man säga till
alla möjliga åsikter en person kan ha.
Därmed förstår jag inte poängen med ditt inlägg. Allt vi människor tror oss veta, kan vara fel, visst -- det är självklart. Det är från den logiken citaten av plato skapades:
Det enda jag vet är att jag inte vet någonting. Det är en god sak att ha i åtanke, men att anpassa det till vardagliga situationer är löjligt och att använda den principen till ett argument är helt meningslöst. Det är omöjligt att argumentera mot ett sådant löjligt argument. Den bygger på
exakt samma princip som när religösa folk säger "du kan inte motbevisa min guds existens"...