2015-01-08, 18:33
Medlem
Fireball är whiskey va?
Citera
2015-01-08, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crystalii
Fireball är whiskey va?

det är en likör gjord på whisky. baileys och drambui är två andra exempel på likör gjord på whisky.
Citera
2015-01-08, 19:50
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crystalii
Fireball är whiskey va?

Fireball är whiskey på samma sätt som Xanté är cognac och Southern Comfort är bourbon, dvs. inte alls. Vissa obildade tror att det är det, men långt ifrån. Det är likör.
Citera
2015-01-09, 01:52
Medlem
Hestmotfolkgrupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JP1
Nybörjarsorter.. Det finns ju hur mycket som helst. Prisklass? Gillar du kraftiga eller milda smaker?

Två tips på singelmaltwhisky i det lägre prissegmentet, som kan vara vettiga att starta med:

Glenfarclas Heritage, mild, fruktig whisky från ett riktigt kvalitetsdestilleri. 321:- på Systembolaget.

The Ileach, rökig, tjärig, lite älska-eller-hata över denna sortens whisky. 301:- på SB.

Köp dessa två, smaka och återkom sedan till tråden med omdömen, så får du säkert fler tips!

Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Testa Naked grouse. Från samma producent som Famous. En ren maltwhisky men blandad av tre sorter. Blended malt som det heter. God.
Själv så tycker jag att whiskysorterna var för sig är bättre än att blanda dem. Jag dricker oftast single malt eller så grainwhisky, single grain. Någon gång bättre blended whsky. Fast omväxling förnöjer. Naked grouse kan vara en bra inledning. Svårt att ge goda råd när man inte vet mer om vad för typ som uppskattas och söks. Det finns ju så många.

Tack för tipsen, återkommer efter jag prövat dem ni tipsade om
Citera
2015-01-09, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Testa Naked grouse. Från samma producent som Famous. En ren maltwhisky men blandad av tre sorter. Blended malt som det heter. God.
Själv så tycker jag att whiskysorterna var för sig är bättre än att blanda dem. Jag dricker oftast single malt eller så grainwhisky, single grain. Någon gång bättre blended whsky. Fast omväxling förnöjer. Naked grouse kan vara en bra inledning. Svårt att ge goda råd när man inte vet mer om vad för typ som uppskattas och söks. Det finns ju så många.

Fick ett blindskott på Naked grouse i helgen faktiskt... gillade den inte alls.
Jag var nästan helt säker på att det var någon obskyr version av Famous Grouse. Hade aldrig trott att det kunde vara en blended malt, har fortfarande svårt att tro det. Det enda som lyste igenom smakerna tycker jag var grainwhisky som varit in och vänt i tunga sherryfat.

Om jag någonsin skulle våga mig på att rekommendera någon Grouse öht så skulle det isf vara The Famous Grouse Malt Whisky 12 Years. Det är nog det enda riktigt drickbara jag smakat från dom än så länge. Men det är ju min smak. Då gillar jag bättre Johnny Walker, framförallt deras Black 12 yo!
Citera
2015-01-09, 12:51
Medlem
Scramblades avatar
En fråga från en whisky noob.
Kan man köpa på sig flaskor och låta dem stå i typ 10 år eller mer och därmed få dem att öka i värde eller förbättras smakmässigt eller måste de lagras på ett särskilt sätt så att det inte räcker med flaska?
Citera
2015-01-09, 13:14
Medlem
kvarnvagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scramblade
En fråga från en whisky noob.
Kan man köpa på sig flaskor och låta dem stå i typ 10 år eller mer och därmed få dem att öka i värde eller förbättras smakmässigt eller måste de lagras på ett särskilt sätt så att det inte räcker med flaska?

I en stängd flaska lagrad på rätt sätt förändras inget (teoretiskt). Är den öppen blir den sakta försämrad (hur snabbt beror nog mest på sort och förhållande whisky/luft).

Dock kan den öka i värde just för att den blir mer sällsynt, men då ska det nog vara någon speciell utgåva av whiskysorten och ingen standardutgåva.
Citera
2015-01-09, 13:36
Medlem
Scramblades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnvagen
I en stängd flaska lagrad på rätt sätt förändras inget (teoretiskt). Är den öppen blir den sakta försämrad (hur snabbt beror nog mest på sort och förhållande whisky/luft).

Dock kan den öka i värde just för att den blir mer sällsynt, men då ska det nog vara någon speciell utgåva av whiskysorten och ingen standardutgåva.
I see. Så när man pratar om en gammal whisky som lagrats länge har den då lagrats på fat eller?
Citera
2015-01-09, 14:11
Medlem
Citat:
I see. Så när man pratar om en gammal whisky som lagrats länge har den då lagrats på fat eller?

ja, en whisky som legat på fat i 12 år men sen lagrats på flaska i 150 år är fortfarande bara en 12 årig singelmalt.
Citera
2015-01-09, 14:13
Medlem
Scramblades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeraphim
ja, en whisky som legat på fat i 12 år men sen lagrats på flaska i 150 år är fortfarande bara en 12 årig singelmalt.
Då förstår jag. Så egentligen så borde man köpa ett fat och låta det stå skitlänge i en källare för att det ska vara något att skryta med?
Finns det förresten en för lång tid att låta whisky stå på fat?
Citera
2015-01-09, 14:15
Medlem
kvarnvagens avatar
Citat:

Är det lagring som nämns menas det fatlagringen, dock är det inte alltid en längre lagring betyder att det blir en bättre whisky (även om det ofta är så).

Sen finns det exempel på whisky där tidigare årgångar är markant bättre en nyare. Normalt sett försöker tillverkarna hålla en jämn nivå så en 12-åring smakar som en 12-åring, men av ekonomiska skäl samt annan påverkan som vilka som är anställda så har vissa tillverkare tappat i nivån. I dessa fall kan det bli en värdeökning om du har en 12-åring som till exempel är från 80-talet jämfört med en från 00-talet.

Sen är det också så att en flaska kan vara värd mer bara för att den är mer sällsynt även om den inte är bättre än sin motsvarande nya utgåva. Dock måste man oftast vänta hyfsat länge (antagligen mer än 10 år som du skrev om tidigare) och de pengar man tjänar vid en sådan försäljning är nog mindre än de man skulle tjäna om man satsade pengarna på till exempel börsen.
Citera
2015-01-09, 14:20
Medlem
Citat:
Då förstår jag. Så egentligen så borde man köpa ett fat och låta det stå skitlänge i en källare för att det ska vara något att skryta med?
Finns det förresten en för lång tid att låta whisky stå på fat?

ja det är ju ett alternativ, vet dock inte hur det skulle vara att göra från lagens sida sett dock.
finns ju whisky som är upp över 50 år, men faten tappar ju effekt efter ett visst antal år, även om det är firstfill casks.

ska du ägna dig åt att lagra whisky så har du nog en hel del att läsa på om du vill få ett bra resultat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in