2015-04-11, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Nu har du nog missförstått något. The right to be forgotten gäller länkningar. Det var därför Google åkte dit i det spanska fallet och inte publikationen som själva länken gick till. Den kan ligga kvar hur länge som helst. Ta den där diskussionen med t.ex. Riksarkivet. Där lär man i så fall undra hur du tänker. Och bolag som Lexbase har alltså en egen databas.

Jag är mycket väl medveten om det här, men det här är något annat som heter "the right to erasure", en modifierad version av "the right to be forgotten" som gäller för de uppgifter som privata företag tillhandahåller. Finns mycket info om det. Är uppriktigt förvånad över att du inte känner till det här.
Citera
2015-04-11, 22:33
Medlem
lacostanostras avatar
Lyssna på Lexbase adv Per Samuelson när han förhör bedragaren Torgny Jönsson (Reclaimjustice).

http://www.fildirekt.se/dl/1428814796.mp3

Lexbase kan konsten att köra över motståndare!!
Eller ska man säga kriminella?
Citera
2015-04-11, 23:41
Medlem
lednings avatar
Citat:
En sanning med modifikation skulle jag säga eftersom jag också hört Magnus Gröndal uttala sig om detta. Lexbase tillhandahåller inte allt bolaget har. Skälet till det är att t.ex. förvaltningsdomar inte bedöms intressera gemene man i tillräckligt stor utsträckning. De samlas dock in till den kommande företagstjänsten. Dessutom tror jag att Lexbase är ensamt om läkartjänsten. Liknande är dessutom på gång men jag vet inte sektor.

Åh vilken cliffhanger du levererar här...nu blir jag nyfiken!

Citat:
Sedan tycker jag att det börjar bli dags för dig att förklara hur du räknar när du säger att Lexbase är dyrt. Du behöver inte krångla till det mer än att jämföra med Infotorg samt beakta avgiftsförordningen. Visa tråden vad du kan nu!

Kan inte formulera det bättre än vad chillzlongz gjode tidigare (FB) Vad vet vi om Lexbase AB/Vivalto Information AB?

Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Aha!!! Kan det vara en advokattjänst med prickade advokater som avses? Min kvalificerade gissning är att det är just en sådan eftersom den skulle vara oerhört användbar, Frågan är om Lexbase vågar göra sig till fiende med advokaterna bara.

Jag tror faktiskt inte det är en advokattjänst Jumalauta hintar om.

Advokatsamfundets disciplinnämnd avgör bara ett hundratal ärenden per år, varav merparten enbart resulterar i en varning. Trenden är dessutom minskande. Inga pengar att tjäna här.

Sedan gäller det att komma ihåg hur litet detta skrå är i Sverige. Det finns ca 4000 advokater. En sådan tjänst skulle innebära en hel del grus i maskineriet inte minst med tanke på att Lexbases ordförande är partner på advokatbyrån Flood Herslow Holme.

Sist men inte minst: Lexbase föredrar vanligen att sparka nedåt.

Det vore dock ironiskt om Gröndal drog igång en advokattjänst med tanke på att han själv varit medlem i advokatsamfundet, hans far likaså.
Citera
2015-04-12, 16:46
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ledning
Kan inte formulera det bättre än vad chillzlongz gjode tidigare (FB) Vad vet vi om Lexbase AB/Vivalto Information AB?
Oerhört väntat svar. Du slänger ur dig påstående som du saknar varje förmåga att backa upp med fakta och logiskt resonemang. Tänk att det aldrig slår fel när vänsterfolk debatterar; dogmen = sanningen, fakta = fördomar och illvilliga strukturer. Du bevisar gång på gång att du enbart deltar i diskussionen för att ljuga och smutskasta. Frågan är hur du kan leva med alla inser detta och förstår att du är ett lögnaktigt troll? Eller är du för dum för att inse att du genomskådas.
Citera
2015-04-12, 20:41
Medlem
bradofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacostanostra
Lyssna på Lexbase adv Per Samuelson när han förhör bedragaren Torgny Jönsson (Reclaimjustice).

http://www.fildirekt.se/dl/1428814796.mp3

Lexbase kan konsten att köra över motståndare!!
Eller ska man säga kriminella?

Jag har lyssnat på ljudfilen och de är en fröjd för örat när Lexbase advokat Per E. Samuelson kör över samhällets avskum.
Kriminellt slödder, drägg, patrask ska utrotas!
Eller har någon en annan syn på storbedragaren Torgny Jönsson?
Citera
2015-04-13, 12:17
Medlem
Jumalautas avatar
Talade med Magnus Gröndal och han berättade att nästa tjänst blir beslut från Advokatsamfundets disciplinnämnd. Insamlingen har börjat förstod jag det som. Lanseringstid oklar men materialet är tydligen inte alltför omfattande.

Det blir nog en bra tjänst. För gemene man är det antagligen lättare att dra slutsatser om advokater än om läkare när man läser disciplinbesluten. Kommer nog inte att bli något tjafs heller, advokaterna tycker säkert som den absoluta majoriteten av läkarna att det är en välkommen tjänst. Ann Ramberg lär väl börja kackla som en hel hönsgård men det bryr sig naturligtvis ingen om.
Citera
2015-04-13, 17:51
Avstängd
Citat:
Talade med Magnus Gröndal och han berättade att nästa tjänst blir beslut från Advokatsamfundets disciplinnämnd. Insamlingen har börjat förstod jag det som. Lanseringstid oklar men materialet är tydligen inte alltför omfattande.

Det blir nog en bra tjänst. För gemene man är det antagligen lättare att dra slutsatser om advokater än om läkare när man läser disciplinbesluten. Kommer nog inte att bli något tjafs heller, advokaterna tycker säkert som den absoluta majoriteten av läkarna att det är en välkommen tjänst. Ann Ramberg lär väl börja kackla som en hel hönsgård men det bryr sig naturligtvis ingen om.

Vad var det jag sade??
Senast redigerad av simson12 2015-04-13 kl. 18:09.
Citera
2015-04-13, 18:08
Avstängd
[quote=simson12|52995407]Vad var det jag sade?? [g/QUOTE]

För en gång skull en riktigt användbar tjänst. En ointelligent advokat är en sån som drar på sig disciplinärenden, dvs en advokat att välja bort. Forskning visar att nästan all intelligens är medfödd, det är ingenting man BLIR utan någon man ÄR. Man kan sluta begå brott och lova bot och bättring, men man kan inte sluta vara ointelligent.

Visst, en kirurg som glömmer en kniv i en patient beter sig också dumt, dvs slarvigt. Och får med rätta en prick. Men jag låter mig inte hellre opereras av en allmänläkare eller en praktikant än av en diplomerad kirurg, även med prick.
Citera
2015-04-13, 18:58
Medlem
malmobons avatar
[quote=simson12|52995595]
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Vad var det jag sade?? [g/QUOTE]

Visst, en kirurg som glömmer en kniv i en patient beter sig också dumt, dvs slarvigt. Och får med rätta en prick. Men jag låter mig inte hellre opereras av en allmänläkare eller en praktikant än av en diplomerad kirurg, även med prick.

Jag med, men har han två då vet i fan!
Citera
2015-04-22, 18:27
Medlem
neptunitys avatar
Finns ganska så mycket information på www.lexbase.blogspot.se
Citera
2015-04-23, 23:22
Medlem
DrygusVonHufvud.s avatar
Citat:

Tänk om lexbase kommer utveckla en tjänst där man kan se åklagare, advokater och domare och dess statistik gällande fällande och friande domar. Det tycker jag skulle vara mycket intressant. Någon som vet eller hört om detta kan bli aktuellt? Vad tror ni?
Citera
2015-04-25, 16:09
Medlem
CyberPolices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrygusVonHufvud.
Tänk om lexbase kommer utveckla en tjänst där man kan se åklagare, advokater och domare och dess statistik gällande fällande och friande domar. Det tycker jag skulle vara mycket intressant. Någon som vet eller hört om detta kan bli aktuellt? Vad tror ni?
Det vore nog en jättebra idé men knappast lönsam. Sådan statistik finns inte lätt tillgänglig utan då måste någon gå genom samtliga domar i Sverige och föra bok över olika domare, åklagare och advokater, ett enormt arbete. Inte alls i närheten av de andra tjänsterna, att beställa domar i digitalt format och konvertera till läsbar text (sker helt automatiskt) eller beställa ut en datafil med samtliga läkare i Sverige och sedan scanna in alla disciplinbeslut. Dessa tjänster kräver ju inte ens en heltidstjänst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in