Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-04-17, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Min teori om nybörjarwhisky (gäller även andra destillat) är att börja med smakprover av olika svindyra gamla smakrika saker. Åldern har filat ned de vassa kanterna på smakerna och det som är kvar är komplext och mycket så att det går att vattna ned lite gran utan att det intressanta försvinner men är lent nog så att även någon som är ovan vid starksprit kan dricka det utan att storkna. Detta gör att de olika goda smakerna blir tydligare (de som i skitwhisky är dolda bakom äckliga smaker och stickig spritsmak) vilket gör att man kan lära sig njuta av drycken. Det hjälper också att tänka på smakerna på rätt sätt, något som är lättare när man gått en tur på destilleriet och sedan kan hitta toner från mälteriet, malten, mäsken och pannan i spriten.

Så, utan att rekommendera den på andra sätt (tar den enjklaste att hitta) Johnnie Walker Blue Label, den är löjligt dyr och saknar eftersmak men den har det andra en whisky skall ha; Om du kan se den i en bar. Lägg inte hela lönen på en flaska, det är den inte värd! Barmiljö är kanske helt fel för att lära sig whisky alldeles för stökig för att lyckas samla all uppmärksamhet till smak och luktcentrat.

Kan bara hålla med... Möjligtvis att en "enkel" (i den bemärkelsen att den är enkel att ta till sig) whisky skulle kunna vara en lite äldre whisky som är nedvattnad till 40-46% men ändå har kvar den där riktigt köttiga smakupplevelsen!

Men, jag säger som dom andra. Gå in på en välsorterad pub och beställ 2cl av div intressant dricka! Bor man i Stockholm eller Götet så finns det massor av bra ställen att välja bland. Kostar inte överdrivet mycket och man får prova mycket som man annars aldrig skulle våga köpa!
Citera
2015-04-18, 13:34
Medlem
zebrabodys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karon58
Hur man upplever whiskyn beror ju på så mycket, humör, om man är lite sjuk, äter vissa mediciner etc, men några bra, inte alltför extrema märken skulle jag kunna tänka mig Cragganmore, Dalwhinnie, kanske även Springbank.
Okej okej, får ta mig en liten googlare på dessa och få fram lite mer recensioner då kanske så kan ja kanske våga mig på att testa någon

Citat:
Ursprungligen postat av heson
Min teori om nybörjarwhisky (gäller även andra destillat) är att börja med smakprover av olika svindyra gamla smakrika saker. Åldern har filat ned de vassa kanterna på smakerna och det som är kvar är komplext och mycket så att det går att vattna ned lite gran utan att det intressanta försvinner men är lent nog så att även någon som är ovan vid starksprit kan dricka det utan att storkna. Detta gör att de olika goda smakerna blir tydligare (de som i skitwhisky är dolda bakom äckliga smaker och stickig spritsmak) vilket gör att man kan lära sig njuta av drycken. Det hjälper också att tänka på smakerna på rätt sätt, något som är lättare när man gått en tur på destilleriet och sedan kan hitta toner från mälteriet, malten, mäsken och pannan i spriten.

Så, utan att rekommendera den på andra sätt (tar den enjklaste att hitta) Johnnie Walker Blue Label, den är löjligt dyr och saknar eftersmak men den har det andra en whisky skall ha; Om du kan se den i en bar. Lägg inte hela lönen på en flaska, det är den inte värd! Barmiljö är kanske helt fel för att lära sig whisky alldeles för stökig för att lyckas samla all uppmärksamhet till smak och luktcentrat.

Hahah näää i en bar blir det nog ingen beställning. Vill hellre sitta hemma i min soffa och testa i en fridfull och harmonisk miljö...typ Tackar för tips!
Citera
2015-04-18, 19:18
Medlem
Kan whiskey som stått i källare i ca 2 år, halvfull på glasflaska vara farlig att dricka?
Citera
2015-04-18, 19:26
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebrabody
Hahah näää i en bar blir det nog ingen beställning. Vill hellre sitta hemma i min soffa och testa i en fridfull och harmonisk miljö...typ Tackar för tips!
Jo, det är bästa upoplevelsen. Du kan prova diverse forum och facebookgrupper där handel med 3-5cl samples sker.

Citat:
Ursprungligen postat av 3miil
Kan whiskey som stått i källare i ca 2 år, halvfull på glasflaska vara farlig att dricka?
Nej, lite röksmak/vinfatslagringssmak kommer att ha försvunnit och kanske i värsta fall kommer den smaka lite mer metall av oxideringen annars ingen försämring.
Citera
2015-04-19, 00:46
Medlem
MichaelDelaneys avatar
Citat:
Om man inte alls gillat eller gillar whiskey - finns det någon sort som "dem flesta" ändå brukar gilla? En lättare nybörjar variant lixom? Vore ju lite kul, om än trevligt, att kunna ta sig än lite wirre så där på kvällen OM det nu är möjligt att avnjuta vill säga

En sort som jag provat på flera som påstår sig inte tycka om whisky och som efter det ändrat åsikt (åtminstone lite) är Cardhu 12.
Det är en Speyside med mycket "mjuk och len" smak med inslag av honung.
https://www.thewhiskyexchange.com/P-1461.aspx
http://www.systembolaget.se/Sok-dryc...2cvarugrupp%2c

Trots att jag normalt sett älskar riktigt rökig whisky, har den en särskild plats bland mina favoriter.
Citera
2015-04-19, 08:51
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:

Systemet brukar ha förpackningar med tre småflaskor på två dl varje. En typ av presentförpackning. Kan vara bra om man vill testa flera olika sorter.
Citera
2015-04-19, 14:41
Medlem
zebrabodys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MichaelDelaney
En sort som jag provat på flera som påstår sig inte tycka om whisky och som efter det ändrat åsikt (åtminstone lite) är Cardhu 12.
Det är en Speyside med mycket "mjuk och len" smak med inslag av honung.
https://www.thewhiskyexchange.com/P-1461.aspx
http://www.systembolaget.se/Sok-dryc...2cvarugrupp%2c

Trots att jag normalt sett älskar riktigt rökig whisky, har den en särskild plats bland mina favoriter.
Okej

Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Systemet brukar ha förpackningar med tre småflaskor på två dl varje. En typ av presentförpackning. Kan vara bra om man vill testa flera olika sorter.

Det där kan ju vara något! Känns ju dumt att köpa en jätte flaska och så tykcer jag ändå att det smakar rent åt helsike!
Citera
2015-04-20, 17:26
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Okej

Det där kan ju vara något! Känns ju dumt att köpa en jätte flaska och så tykcer jag ändå att det smakar rent åt helsike!

Ja. De brukar också ha två dl flaskor som säljs styckevis. Iaf i lite större butiker.
Fast jag själv tycker inte att det gör så mycket om man köper en flaska och sedan inte dricker så mycket ur den, t.ex. för att man inte gillar den så bra. Då får den bara stå där i samlingen. Det är ett större bekymmer att de som man tycker mer om ofta tar slut så snabbt.
Citera
2015-04-22, 10:49
Medlem
svampssons avatar
Jag åker till Tyskland i slutet av maj för lite spelningar med bandet och ska självklart passa på att shoppa lite godsaker, främst några flaskor whisky och någon god rom. Gällande whiskyn, har ni några trevliga förslag på bra brukswhisky som är prisvärt i Tyskland? Single Malt är det jag kommer inhandla.

De sorter jag vet att jag tycker om är
laphroigh - de flesta
bunnahabhain 18 årig (har hemma)
Ardbeg - 10 årig och corrywreckan
caol ila 12 årig

Har mest utforskat Islay som ni ser men prövar gärna andra, helst i 300-600kr klassen. Så om ni har bra tips gällande prisvärd single malt whisky i Tyskland, fire away.
Citera
2015-04-22, 21:57
Medlem
SolanGundersens avatar
Hej!

Någon som har koll på om det finns någon amerikansk sida som det går att skicka whisky till Sverige?!
Citera
2015-04-26, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampsson
Jag åker till Tyskland i slutet av maj för lite spelningar med bandet och ska självklart passa på att shoppa lite godsaker, främst några flaskor whisky och någon god rom. Gällande whiskyn, har ni några trevliga förslag på bra brukswhisky som är prisvärt i Tyskland? Single Malt är det jag kommer inhandla.

laphroigh - de flesta
caol ila 12 årig

Har mest utforskat Islay som ni ser men prövar gärna andra, helst i 300-600kr klassen. Så om ni har bra tips gällande prisvärd single malt whisky i Tyskland, fire away.

Om du hittar något från Jack Wieber så köp! Deras buteljeringar brukar hålla extremt bra klass! JW är en tysk buteljerare som buteljerar whisky från en mängd olika destillerier. Dom brukar ha en hel del från Islay bland annat.
Citera
2015-05-03, 15:12
Medlem
Bulawayos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampsson

laphroigh - de flesta
caol ila 12 årig

Jag skäms lite över att svara på en fråga jag inte alls kan svaret på, dvs prisvärd whisky i Tyskland. Men ändå, om du skulle råka hitta Ardbeg Supernova så köp den direkt. Jag vet att den har kostat runt tusenlappen i Sverige, så då borde det bli billigare i Tyskland. Jag gillar alla de tog upp och anser vidare att Supernovan ligger i en klass för sig själv. En tredjedel vatten eller tom mer för maximal smakupplevelse är min rekommendation. Det här kanske är fel tråd för detta råd, men låt gå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in