Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Jag fick iden fån dig. Den som vill utöva politisk makt ska inte vara anonym sa du ju, ergo du vill avskaffa valhemligheten. Kan vi inte bara operera in ett chip i hjärnan på alla så att de tänker rätt. Så mycket enklare allt vore.
Nej, det sa jag inte. Jag sa att om man vill utöva makt, vill påverka samhället och debatten och dessutom gör det, är det varken konstigt eller fel att granska den personen -- det innebär inte att det är en nödvändighet att den personen avslöjas. Jag hade liksom inte brytt mig om de inte hade avslöjat henne. Dessutom så har jag hela tiden varit tydlig med att det handlar om opinionsbildare, en enskild individ som röstar utgör i princip ingen mak. Den personen utövar inte mer makt än någon annan då denne har bara en röst, således finns det ju inget större maktutövande att tala om. Om du inte visste så är val en kollektiv process, en röst hit och en röst dit gör ingen skillnad. Individen är därmed obetydlig, det kan man inte säga om människor som är opinionsledare.
Edit: Med det sagt så är jag ingen motståndare till att man tar bort valhemligheten, men för mig spelar dess existens ingen roll.