2015-11-17, 12:47
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Dessa 903 396 kr borde tillfalla ingen annan än Lisa Holms familj.

Om inte annat borde vi på Flashback starta en insamling som stöd till familjen.

Tror ni att vi nån gång kommer få ett erkännande från NB och klarlagt hur allt gått till?
Nja, blir det ett erkännande, där han förklarar varför, därför osv så riskerar han nog sin hälsa i fängelset, inte många har något till övers för sexualbrottslingar i fängelset.
2015-11-17, 12:48
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Om inte annat borde vi på Flashback starta en insamling som stöd till familjen.

Tror ni att vi nån gång kommer få ett erkännande från NB och klarlagt hur allt gått till?
Varför skall vi göra det?
Är de på något sätt i ekonomiskt trångmål?
2015-11-17, 12:53
Medlem
Forever Winters avatar
Citat:

Nej. Brottets art - lustmord - talar för att personen förmodligen är och stannar i självförnekelse.

För övrigt tycker jag att Tingsrätten som sådan börjar tappa sin status. Det är numera per automatik som rättens domar överklagas till Hovrätten. Nerijus advokat deklarerade att hon kommer överklaga Tingsrättens dom redan innan domen ens fallit. Hon har alltså inte ens läst domsluten än och har redan tagit beslutet.

Vi kan snart ta bort Tingsrätten som instans om dess domar konsekvent överklagas.
2015-11-17, 12:53
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Ja, se, då får man utgå från vad man vet att expertvittnet har att säga, och därpå efter bästa förmåga använda huvet...
Och då har ju inte längre särskilt hög rättssäkerhet i det avseendet - eftersom du inte kan begära att någon annan med just expertkunskap granskar bevisningen utan måste hålla dig till det åklagaren tycker är relevant om du inte är säker på ett friande.
2015-11-17, 12:54
Medlem
Mooskys avatar
Att beakta är också att på de fynd som gjorts har det inte förekommit någon okänd dna-profil.
Nerijus Bilevicius har inte något alibi för tiden mellan kl 18.00 till kl 20.00 den 7 juni 2015.

Tingsrätten köper inte hans skypesamtal och det kan jag förstå. Frun är inte trovärdig och det var förväntat. Straffet livstid är också bra. Men däremot anser jag inte att domen var så bra skriven.
Hade förväntat mig lite mer ordning, men det kommer väl fler domslut i detta fallet.
I alla fall så är det en bra början.
2015-11-17, 12:57
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Varför skall vi göra det?
Är de på något sätt i ekonomiskt trångmål?

Ja, du har nog rätt men jag tänker mer att skadeståndet är så förbaskat löjligt lågt att man på nått sätt skulle kunna kompensera detta. Men jag tror att pengar är ganska obetydligt för familjen, inga pengar i världen kan få detta ogjort. Det hela är en tragedi av sällan skådade mått
2015-11-17, 12:59
Medlem
ziracorns avatar
Har tingsrätten i sin dom någon kommentar kring frugans DNA på offrets trosor, ni som hunnit läsa?
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
Nej. Brottets art - lustmord - talar för att personen förmodligen är och stannar i självförnekelse.

Tyvärr måste jag nog hålla med dig här. Det vore det bästa om han kunde erkänna och förklara hur allt gått till så man kan få ett definitivt avslut på den här tragedin.
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Att beakta är också att på de fynd som gjorts har det inte förekommit någon okänd dna-profil.
Nerijus Bilevicius har inte något alibi för tiden mellan kl 18.00 till kl 20.00 den 7 juni 2015.

Tingsrätten köper inte hans skypesamtal och det kan jag förstå. Frun är inte trovärdig och det var förväntat. Straffet livstid är också bra. Men däremot anser jag inte att domen var så bra skriven.
Hade förväntat mig lite mer ordning, men det kommer väl fler domslut i detta fallet.
I alla fall så är det en bra början.
Vi är överens i det mesta.

Frun är inte trovärdig - skypesamtalet tror jag det finns utrymme för, i synnerhet om han inte är den som pratat hela tiden, utan t ex brodern eller frun först pratat och han tagit över i ett senare skede.
2015-11-17, 13:00
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Har tingsrätten i sin dom någon kommentar kring frugans DNA på offrets trosor, ni som hunnit läsa?
Att det avsatts av NB.
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vi är många som aldrig kommer att glömma Lisa.

Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Nu borde man känna sig lättad och glad för att det blev livstid... men jag känner bara en stor sorg.
Det här är inte slut ännu och Lisas anhöriga får inget avslut i och med domen i tingsrätten.
Nu ska det harvas i Hovrätten och sen ska det begäras upp i HD och först då är det slut och dom kan få ro och gå vidare i sina liv... men utan Lisa som hade så mycket kvar att upptäcka i sitt liv.
http://sla.se/skovde/2015/06/24/lisa...m-att-upptacka

Nu loggar jag in på banken och sätter in en slant till Lisas minnesfond.
Bankgironummer 5002-0197

Vi är många som aldrig kommer att glömma Lisa

Även om det känns bra att NB nu har erhållit livstid så känner jag också en mycket stor storg.

Ja nu skall det harvas i HR och sedan kommer det att begäras prövningstillstånd i HD. Därefter kommer vi att ha en laga-kraft-vunnen dom.

Lisa var i början av sitt liv och hon hade så mycket kvar att upptäcka. Detta blev tyvärr henne inte förunnat.

Mycket bra att du sätter in en slant på Lisas minnesfond vilket jag också gjorde när denna startades.
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ja, du har nog rätt men jag tänker mer att skadeståndet är så förbaskat löjligt lågt att man på nått sätt skulle kunna kompensera detta. Men jag tror att pengar är ganska obetydligt för familjen, inga pengar i världen kan få detta ogjort. Det hela är en tragedi av sällan skådade mått

Dom behöver inte pengar. Dom behöver rättvisa vilket dom har fått i dag även om dom begriper att det kommer att gå vidare i Hovrätten. Att en förövare av den här typen får det hårdaste straffet Sverige har ger dom det andningshål behöver. Att kunna gå vidare och ändå känna att han fick ett jävligt hårt straff är det enda som hjälper brottsoffer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in