2015-11-28, 02:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike
CarterUSM:s inlägg är intressant och fördjupar bilden av miljöfaktorer och beteenden. Beträffande brodern har jag gjort precis samma reflektion som dig. Jag gissar såväl brodern som hustrun har information som inte är fördelaktigt för NB eller för dem själva. Följdriktigt önskar inte NB att hustrun och brodern ska vittna. Som grädde på moset finns den lojala modern som ser sin flock hotad och förlägger skulden utanför hennes revir.
En talande tystnad undantaget ledarvargen Akelas ylande

Om...min bror skulle vara utsatt i liknande situation, så skulle jag naturlikvis ställa upp och berätta
saker som är av stort värde för utredningen.
Men....han är tyst som musen, och kryper in i sitt lilla rum och kanske suger på tummen.
Han lär ju ha sagt,,,Jag har ingen bror längre.
Broderns tystnad....Det är inte ett normalt beteende.
Om han är så jäkla skiträdd för sin bror NB så borde han ju förklara sig mer ingående.
Det finns nog många hundar begravda i denna familj verkar det som.
2015-11-28, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike
CarterUSM:s inlägg är intressant och fördjupar bilden av miljöfaktorer och beteenden. Beträffande brodern har jag gjort precis samma reflektion som dig. Jag gissar såväl brodern som hustrun har information som inte är fördelaktigt för NB eller för dem själva. Följdriktigt önskar inte NB att hustrun och brodern ska vittna. Som grädde på moset finns den lojala modern som ser sin flock hotad och förlägger skulden utanför hennes revir.
En talande tystnad undantaget ledarvargen Akelas ylande

Jag tycker nog att AB, tack vare sina få uttalanden, klargjort ganska tydligt sin synpunkt. Högst värderliga.

Han har familj och barn, så att han väljer bort media är snarast naturligt.

Detta är NB ensamt ansvarig för.

Att NBs mamma vill hänga på löpsedlarna, är hennes val.

Utan minsta tanke på resten av familjen. Tämligen hänsynslöst, måste jag säga.
Senast redigerad av Remark 2015-11-28 kl. 02:43.
2015-11-28, 02:42
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Din kritik av utredningen är grundlös. Det är en väl genomförd och väl strukturerad utredning som vänt på i stort sett varenda sten det är rimligt att vända på. Som professionell utredare kan jag bara lyfta på hatten för detta gedigna arbete. Att ett antal personer med ytterst oklar eller obefintlig kompetens för utredningsarbete sitter i tråden och sprätter skit på den behöver man inte fästa något avseende vid. Även om vissa säger sig ha både "god utbildning" och "lång erfarenhet"

Vad är det som är så förträffligt med den här utredningen egentligen? Det enda man har av tyngd är DNA-spåren och där har man underlåtit att undersöka kontamineringsmöjligheten. Utöver det har man genom tvivelaktig häktning och psykisk misshandel av två personer förmått dem att ta tillbaka den misstänktes alibi, samt lyckats rota fram 6 st hårdporrbilder i cacheminnet på den misstänktes dator och använt detta som ett högst tveksamt indicium.

Jag tycker inte alls att polisen har lyft på varenda sten som det funnits anledning att vända på utan tidigt bestämt sig för vem som är skyldig och sedan bara koncentrerat sig på att skaffa fram bevis för en fällande dom.
2015-11-28, 02:45
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citrusdoft
Läs i FUP på sidan 1724 så ser du att han hade åtskilliga skador på sin vänstra hand.
Det fanns även en skada på höger underarm.
Därifrån kom blodet. Lätt som en plätt att förstå om man vill.
Mindre lätt att förstå om man bara vill förse tråden med massa
värdelöst ifrågasättande helt utan relevans eller intresse för diskussionen.
Summa summarum, det finns åtskilliga skador på vänster hand och en på höger
underarm som har kunnat avsätta det blod som ses på flera av de fynd som har hittats och dessa binder honom klockrent till mordet på flickan.

Endast skadan på höger underarm var färsk dock, och det är svårt att tänka sig att denna lilla hudsavskrapning skulle vara upphov till alla blodbesudlingarna på LH:s kläder. Hur tänker ni er för övrigt att blödningen på NB ska ha uppstått under hans kamp med LH? Om hon rivit honom borde det väl rimligen ha funnits spår under hennes naglar? Vad återstår då för möjliga förklaringar?
2015-11-28, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Vad är det som är så förträffligt med den här utredningen egentligen? Det enda man har av tyngd är DNA-spåren och där har man underlåtit att undersöka kontamineringsmöjligheten. Utöver det har man genom tvivelaktig häktning och psykisk misshandel av två personer förmått dem att ta tillbaka den misstänktes alibi, samt lyckats rota fram 6 st hårdporrbilder i cacheminnet på den misstänktes dator och använt detta som ett högst tveksamt indicium.

Jag tycker inte alls att polisen har lyft på varenda sten som det funnits anledning att vända på utan tidigt bestämt sig för vem som är skyldig och sedan bara koncentrerat sig på att skaffa fram bevis för en fällande dom.

Det är inte direkt "kattskit", det är tung bevisning. Tio (10) DNA träffar på väldigt prekära ställen på BO talar sitt övertydliga språk. Den ende som kunnat satt dit dom är nu av TR dömd till livstids fängelse.

Så enkelt är det.

Finns inga vända stenar i världen som kan bortförklara det.
2015-11-28, 03:05
Bannlyst
Citat:
Endast skadan på höger underarm var färsk dock, och det är svårt att tänka sig att denna lilla hudsavskrapning skulle vara upphov till alla blodbesudlingarna på LH:s kläder. Hur tänker ni er för övrigt att blödningen på NB ska ha uppstått under hans kamp med LH? Om hon rivit honom borde det väl rimligen ha funnits spår under hennes naglar? Vad återstår då för möjliga förklaringar?

Jag tror att rättsläkare och tekniker är bättre än vi på att göra den bedömningen och bedömningen görs att hudavskrapningsskadorna kan ha avsatt dessa blodbesudlingar. Rättsintyget styrker detta.

Han har inga rivsår, är inget sådant som gett upphov till besudlingarna.

Möjliga förklaringar? Tror inte att det har varit någon kamp direkt utan han är så pass mycket större och starkare än hon så han lyckades nog få kontroll ganska snabbt. Han har väl agerat hetsigt, fysiskt, påtänd av adrenalin, greppat henne hårt, och sen bara att lyfta, bära, hänga lär ha gett en del påfrestning på armar och hud. Vad är det för märkligt med det?
2015-11-28, 03:17
Bannlyst
Citat:

Det förträffliga med utredningen det är att de varit mycket noggranna, finns inga tvivel, inget som pekar på någon annan gärningsman, utan precis allt pekar mot Nerijus - DNA-bevis, vittnesuppgifter, avsaknaden av alibi.

Nerijus DNA fanns på flera ställen på mordplatsen och på insidan av Lisas kläder.
Hovrätten kommer bara att fastställa livstidsdomen.
Plantering, kontaminering eller konspiration är bara att glömma.
Blodet som avsatts är färskt blod direkt från person.
Så är det och livstid blir det.
2015-11-28, 03:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Det förträffliga med utredningen det är att de varit mycket noggranna, finns inga tvivel, inget som pekar på någon annan gärningsman, utan precis allt pekar mot Nerijus - DNA-bevis, vittnesuppgifter, avsaknaden av alibi.

Nerijus DNA fanns på flera ställen på mordplatsen och på insidan av Lisas kläder.
Hovrätten kommer bara att fastställa livstidsdomen.
Plantering, kontaminering eller konspiration är bara att glömma.
Blodet som avsatts är färskt blod direkt från person.
Så är det och livstid blir det.
För att dem har låst fast sig vid ett tidigt stadium bland annat finns det bilar som kan vara misstänkta!
Och dem har inte förhört någon från jaktlaget som hängningen liknar (vid ett djurkadaver upphängt)
2015-11-28, 03:29
Bannlyst
Vart finns det bild på NB skador?
2015-11-28, 03:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tycker nog att AB, tack vare sina få uttalanden, klargjort ganska tydligt sin synpunkt. Högst värderliga.

Håller med i det du skriver.

Jag tror att AB är den minst skadade i den familjen och han är den som har varit ärlig.
Starkt gjort. Kan tänka mig att det inte bara är media han väljer bort, utan även sin mor.
Sin bror har han ju redan valt bort när han sa i förhör att om NB var skyldig så är han inte längre hans bror.
2015-11-28, 03:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTranquility
För att dem har låst fast sig vid ett tidigt stadium bland annat finns det bilar som kan vara misstänkta!
Och dem har inte förhört någon från jaktlaget som hängningen liknar (vid ett djurkadaver upphängt)

Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTranquility
Vart finns det bild på NB skador?

Du har inte läst något alls i förundersökningsprotokollet, eller hur?

Det låter så på dina frågor.

Jag visste inte att bilar kunde vara misstänkta för mord? Låter konstigt.

Man har tagit in typ 1000 vittnesmål och tips och följt upp allt och alla.
Alla spår och bevis visar med stor säkerhet att NB är mördaren - är liksom odiskutabelt.

DNA-bevisningen är solid, blodbesudlingarna av Nerijus på b.la Lisas kläder är färskt blod som avsatts direkt från person.

Angående bilder på NB:s skador - är inga sådana bilder i FUP men går att läsa om hans skador, rättsläkarens utlåtande m.m.
2015-11-28, 04:20
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Disponents approach var något annorlunda då han ser till NBs "behov" och inte om brodern gör rätt eller inte. Moderns motiv för sin ståndpunkt är i alla avseenden grumligt. Att hustrun finns under samma tak gör inte sikten klarare. Jag säger inte du har fel i dina påståenden.
För åklagarens och för min del är det case closed. Time alone will maybe give us more details.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in