Citat:
Att du anser att det finns "simpla" människor, och att dessa "simpla" människor bara kan utföra simpla handlingar, säger mig att du begriper dig på den mänskliga naturen väldigt dåligt. Den mänskliga naturen är komplex - och något säger mig att du aldrig någonsin kommer att förstå det. Sen det där med pusslandet: du är bara kapabel att se en pusselbit i taget. Du kommer aldrig att kunna passa ihop bitarna. Så det är tur för dig att du tycker om att pussla.Nej jag förstår att du inte förstår om du ha inställningen att det inte är viktigt att se hur pusselbitarna passar ihop. Du nöjer dig med att titta på bilden som någon säger tillhör pusslet på bordet. Själv tycker jag själva pusslandet och att få ihop bitarna är det roliga. Det är ett tidsfördriv som inte har någon större betydelse i det stora hela i mitt liv. Jag har svårt att se varför så många tycks bli så pass upprörda att de känner sig nödgade att göra meningslösa inlägg där de ryter åt de som vrider och vänder på pusselbitarna för att få dem att passa ihop.
Jag har inte förespråkat en alternativ GM utan ett alternativt motiv och tillvägagångsätt. Det är stor skillnad och det är du som läser mitt inlägg på fel sätt och därför missförstår det. Läs det igen och förstå det ur den synvinkeln. Jag hävdar att den föreslagna förklaringsmodellen för mordet är avancerad. Om det är avancerat så borde GM vara avancerad. Det vi vet och kan läsa om NB är att han är simpel. Alltså borde hans motiv och tillvägagångssätt vara simpelt. Det skulle stämma logiskt.
Om jag skulle börja argumentera för alternativa GM så skulle jag hålla mig till det resonemangets tråd såklart. Hoppas du förstår lite bättre nu.
Jag har inte förespråkat en alternativ GM utan ett alternativt motiv och tillvägagångsätt. Det är stor skillnad och det är du som läser mitt inlägg på fel sätt och därför missförstår det. Läs det igen och förstå det ur den synvinkeln. Jag hävdar att den föreslagna förklaringsmodellen för mordet är avancerad. Om det är avancerat så borde GM vara avancerad. Det vi vet och kan läsa om NB är att han är simpel. Alltså borde hans motiv och tillvägagångssätt vara simpelt. Det skulle stämma logiskt.
Om jag skulle börja argumentera för alternativa GM så skulle jag hålla mig till det resonemangets tråd såklart. Hoppas du förstår lite bättre nu.
Du har en mycket förenklad syn på NB. Jag tycker att du ska ta dig en funderare på det.