2015-12-07, 20:50
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Nej jag förstår att du inte förstår om du ha inställningen att det inte är viktigt att se hur pusselbitarna passar ihop. Du nöjer dig med att titta på bilden som någon säger tillhör pusslet på bordet. Själv tycker jag själva pusslandet och att få ihop bitarna är det roliga. Det är ett tidsfördriv som inte har någon större betydelse i det stora hela i mitt liv. Jag har svårt att se varför så många tycks bli så pass upprörda att de känner sig nödgade att göra meningslösa inlägg där de ryter åt de som vrider och vänder på pusselbitarna för att få dem att passa ihop.

Jag har inte förespråkat en alternativ GM utan ett alternativt motiv och tillvägagångsätt. Det är stor skillnad och det är du som läser mitt inlägg på fel sätt och därför missförstår det. Läs det igen och förstå det ur den synvinkeln. Jag hävdar att den föreslagna förklaringsmodellen för mordet är avancerad. Om det är avancerat så borde GM vara avancerad. Det vi vet och kan läsa om NB är att han är simpel. Alltså borde hans motiv och tillvägagångssätt vara simpelt. Det skulle stämma logiskt.

Om jag skulle börja argumentera för alternativa GM så skulle jag hålla mig till det resonemangets tråd såklart. Hoppas du förstår lite bättre nu.
Att du anser att det finns "simpla" människor, och att dessa "simpla" människor bara kan utföra simpla handlingar, säger mig att du begriper dig på den mänskliga naturen väldigt dåligt. Den mänskliga naturen är komplex - och något säger mig att du aldrig någonsin kommer att förstå det. Sen det där med pusslandet: du är bara kapabel att se en pusselbit i taget. Du kommer aldrig att kunna passa ihop bitarna. Så det är tur för dig att du tycker om att pussla.

Du har en mycket förenklad syn på NB. Jag tycker att du ska ta dig en funderare på det.
2015-12-07, 20:50
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Fråga hasselmuz som citerar tingsrätten.

Du får nog läsa lite bättre!
2015-12-07, 20:53
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Om du betänker att döden bör ha inträffat strax efter bortfördandet (från platsen där moppen stod, kanske), så betyder det att hon inte hann föras iväg särskilt lång sträcka innan hon mördades, i det här fallet till mjölkrummet, där hon dog, vilket all teknisk bevisning pekar på.

Vilken teknisk bevisning menar du bevisar att hon dog i mjölkrummet?
Det enda obducenten är säker på är att hon dog av syrebrist som lika gärna kan ha förorsakats av tejpningen långt senare efter en misslyckad strypning/hängning t ex.
2015-12-07, 20:54
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Hon blev bortförd till Martorp. Inte till Blomberg.

Hon blev bortförd till ladan.
2015-12-07, 21:00
Bannlyst
Citat:
Vilken teknisk bevisning menar du bevisar att hon dog i mjölkrummet?
Det enda obducenten är säker på är att hon dog av syrebrist som lika gärna kan ha förorsakats av tejpningen långt senare efter en misslyckad strypning/hängning t ex.

Jag har alltid föreställt mig att hon kvävts med en arm runt sin hals ungefär vid boden...så dör hon

Allt annat är för att vilseleda.
2015-12-07, 21:01
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Länk till överklagan

http://www.homokozo.se/lh/hr/overklagan.pdf
Till trådstarten.

/Mod
2015-12-07, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
.... Jag hävdar att den föreslagna förklaringsmodellen för mordet är avancerad. Om det är avancerat så borde GM vara avancerad. Det vi vet och kan läsa om NB är att han är simpel. Alltså borde hans motiv och tillvägagångssätt vara simpelt. Det skulle stämma logiskt.

........
MGM har självständigt planerat och genomfört omläggning av ett stort tak på stor höjd. Detta är verkligen mera avancerat än att hänga upp en försvarslös tjej i ett snöre. Men det kanske är det föreslagna motivet som är avancerat ? Bara i den meningen att det är mycket avvikande från det normala. I saklig mening är det stereotypt - de flesta människor har säkert haft mera avancerade (och verkligt för båda parter trevligare) övningar för sig. Alltså: mekaniskt simpelt och innehållsligt torftigt. Frågan är snarare: hur kunde en så primitiv varelse rymmas i huvet på denne rätt kapable snickare ?
2015-12-07, 21:18
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
MGM har självständigt planerat och genomfört omläggning av ett stort tak på stor höjd. Detta är verkligen mera avancerat än att hänga upp en försvarslös tjej i ett snöre. Men det kanske är det föreslagna motivet som är avancerat ? Bara i den meningen att det är mycket avvikande från det normala. I saklig mening är det stereotypt - de flesta människor har säkert haft mera avancerade (och verkligt för båda parter trevligare) övningar för sig. Alltså: mekaniskt simpelt och innehållsligt torftigt. Frågan är snarare: hur kunde en så primitiv varelse rymmas i huvet på denne rätt kapable snickare ?

Hm, en person kan ju framstå som simpel för att utrymmet för vad man kan uppvisa är begränsat. Ett parförhållande där personerna är ojämlika i exempelvis kapacitet kan lätt slå över i att ena parten blir elak (om exempelvis tålamodet tryter). Oklart om det är så men det kan ju vara något sådant, frun kanske är jättesnäll men hon verkar behöva hjälp med att exempelvis förstå språkliga uttryck (fast hon bott hela länge i Litauen?), hon ber brodern om hjälp när mannen blivit elak...?!?
2015-12-07, 21:21
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Du har en skyldighet att vederlägga dina argument på exakt samma sätt som du ställer motfrågor till andra skribenter som anser detta är sexuellt motiv/sexualsadism.

Det fungerar inte riktigt så. Jag har inga skyldigheter alls. Om man jämför med ett vetenskapligt angreppssätt så behöver man inte ha en egen hypotes bara för att man påpekar brister i den föreslagna hypotesen. Man kan kort och kallt konstatera att det saknas signifikant data för att göra de slutsatser som hypotesen ställer. Man måste inte tillföra den datan för att falsifiera, eller åtminstonde ifrågasätta hypotesen.

Citat:
Du har än inte redogjort ett enda dugg mer än svävar ut i text.
Det är flera meter tejp runt huvudet och inte en remsa över näsa och mun:

Som jag nämnt så finns det de som tejpar läckande vattenslangar med flera varv silvertejp för att stoppa läckaget trots att det gott och väl räcker med ett varv. Vid hägning så förekommer det även att offret blöder ur öronen. Att då i panik dra ett par varv av silvertejp runt huvudet tycks inte vara en konstig analogi med hur den ofta brukas på läckande slangar och rör. Hur kommer det sig att du nu förespråkar ett kallt och förnuftigt tänkande när du annars ofta förespråkar ett adrenalinstinnt och ologiskt / kaotiskt agerande?

Citat:
Vad är det som ska sluta blöda, vart är blödningskällan. Hon redan har en snara runt halsen som stoppar allt flöde, hon har redan har blod på kläder samt annat DNA som skulle kontaminera bilen.

Du har ingen aning om när tejpen applicerades. Det kan vara då GM såg blod i munnen på Lisa. Du sväljer åtalet med hull och hår och tänker inget själv så vad är poängen med ditt argumenterande här? Är du dotter till åklagaren och idoliserar pappa eller? Det blir lite meningslöst att argumentera med någon som inte kan tänka själv.

Citat:
Du är uppmuntrad till att förklara dina teser gång efter annan.
Snyt dig, sluta svamla och börja förklara.

Tack för tipset. Är det sånt agernade man lär sig på polishögskolan?

Citat:
Jag skrev:
Mitt argument förankrat via psykiater och expert på gärningsmannaprofiler:

Jag skrev att Ångström sitter och orerar om fall till höger och vänster. Den med livlig fantasi kan självfallet själv fylla i och dra paralleller. Lite av "guilt by association". Det fanns gott om experter i både Quick och Da Costa fallen också. Bara för en sk expert kallas in och ger lite allmäninfo kring sexualmord betyder inte det att den åtalade per automatik stämmer på det som experten sitter och beskriver.

Om Ångström istället hade gett oss statistiskt signifikant information på att det är vanligt eller brukligt att sexualförbrytare inte lämnar spår i datorer och på Internet som talar för att de närt denna sexaulfantasi utan endast haft den i sitt huvud trots den fria tillgången så vore det ju intressantare. Du menar att 6 bilder av 1500 tyder på att NB närt dessa fantasier länge? Det är 3 promille av bilderna i cashen. Inte ens en hundradel. Inte ens en procent utan 3 promille! Inget sparat för att fantisera om sin favoritfantasi fanns utan allt var sånt som fanns i cashen, dvs det webbläsaren sparar för att inte behöva ladda ner dem igen och ta tid och bandbredd. Det är i mitt tycke anmärkningsvärt. Jag gissar att du har fler bilder på sådant i din dator när du i din iver att lära dig mer om ämnet jagat runt på nätet.

Vid rättegången förklarades att mord via hängning var mycket ovanligt. Kanske 1 på 1000 ungefär lades det fram. Det är alltså enligt experter vid rättegången som det fastslagits att det är mycket ovanligt. Hur många mord har det skett i Sverige de senaste 100 åren?
Senast redigerad av Ruggedo 2015-12-07 kl. 21:53.
2015-12-07, 21:23
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av depla
Man skjuter rådjur på max 35 m tror jag för hagelbössa. Jag har mätt upp det. Det är inte nära. Vad inbillar man sig att han ser på det avståndet?
En kort fråga depla: har du läst i FUP överhuvudtaget?

Det är svårt att tro det från allt ogenomtänkt du hasplar ur dig nämligen. Det är väl klart som f-n att han såg utmärkt tvärs över en vanlig landsväg.
2015-12-07, 21:29
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citrusdoft
Snacka inte massa dynga utan förklara istället hur ditt eget pussel ser ut.
Jag tror du har gett dig på ett pussel med lite för många bitar för att du ska klara av det.
Såvida du inte kan redogöra för dessa alternativa motiv och tillvägagångssätt du pratar om.
Hur har mannen har tänkt framförallt vid själva hängningen.
Vill du få det till att han gör sig allt detta extraarbete med hängningen
helt i onödan utan att han har någon som helst glädje eller tillfredsställelse av utföra brottet
på detta sätt. Ditt sätt att resonera är inte logiskt utan ologiskt.

Enkelt. Jag är inte övertygad om att det skett en hängning.

Tack för din åsikt.
2015-12-07, 21:31
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Att du anser att det finns "simpla" människor, och att dessa "simpla" människor bara kan utföra simpla handlingar, säger mig att du begriper dig på den mänskliga naturen väldigt dåligt. Den mänskliga naturen är komplex - och något säger mig att du aldrig någonsin kommer att förstå det. Sen det där med pusslandet: du är bara kapabel att se en pusselbit i taget. Du kommer aldrig att kunna passa ihop bitarna. Så det är tur för dig att du tycker om att pussla.

Du har en mycket förenklad syn på NB. Jag tycker att du ska ta dig en funderare på det.

Vill bara lägga till att adressaten Ruggedo försöker tillämpa aristotelisk logik i sitt pusslande men istället handlar hans argumentation om en emotionell logik påverkad av en allergisk reaktion på ett sexualsadistiskt mord.
Senast redigerad av arkmike 2015-12-07 kl. 21:35.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in