2016-01-03, 00:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Mer än troligt att han utförde sitt hastverk redan då, han ville snarast få det bortgjort. För att kunna koncentrera sig på sin plan under em.

Diskussionen om hittad avföring i ladan: stressen kan antas ha ökat under dagens lopp varför den redan krångliga magen kan ha försämrats timmar innan överfallet. Förberedelsen skedde i lada med anslutande delar och den ökade anspänningen han kan ha resulterat i att han satt sig ner där under em.

develi och Reviws: Vi har ju ungefär samma tankar om händelseförloppet.
Kopiera min tidslinje och fyll på med de Ni tycker verkar troligt.
Skicka mig sedan ett PM så ska jag försöka bygga upp en tidslinje då vi kan vara 3 st med sina åsikter.
OK
Senast redigerad av HYDRA2016 2016-01-03 kl. 00:48.
2016-01-03, 00:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HYDRA2016
Skicka mig sedan ett PM så ska jag försöka bygga upp en tidslinje då vi kan vara 3 st med sina åsikter.
OK
Det finns en tidslinje som stämmer bra, men jag minns inte vem som skrev den? Den finns i nåt inlägg med mycket information (dumt att gå över ån efter vatten) så den vore nog värd att du har som grund?
2016-01-03, 01:06
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Man måste sällan vara bäst, det räcker med att vara tillräckligt bra.

Ja, men om man nu är högst medioker, eller tillräckligt bra som du uttrycker det, varför vill man hävda att man är bäst?

Det finns mer än en skribent som sitter och glorifierar utredningen, att den är bland de bästa de sett. Det gör mig orolig för hur det är ställt med rättsäkerheten i landet ty jag ser inte det fantastiska med denna utredning. Tvärtom ser jag en massa klantiga misstag och en hel del högst ordinära arbetsinsatser. Det är en jävla tur att det fanns så mycket DNA som det nu fanns i detta fall för var hade det annars slutat?

Som jag sagt tidigare så känns det som de skjutit med hagel i blindo och det är en jävla tur att 10 av de över 130 haglen träffade målet.

Det haglar även av vittnesmål och en uppskö av bilar figurerar men vad jag än så länge läst så är det få av dem som verkar bli identifierade.

Jag håller det som mest troligt att NB fälls även i HR men tänk bort DNA och fundera på hur bra utredningen hade hållt då. Finns det då anledning att vara lite kritisk?
Senast redigerad av Ruggedo 2016-01-03 kl. 01:17.
2016-01-03, 01:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det finns en tidslinje som stämmer bra, men jag minns inte vem som skrev den? Den finns i nåt inlägg med mycket information (dumt att gå över ån efter vatten) så den vore nog värd att du har som grund?

Jag har sett någon sk: tidslinje som inte var helt trovärdig.
Kommer du ihåg vem som gjort tidslinje som stämmer bra ????
2016-01-03, 01:10
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Här är en tidslinje från den 14 december:

https://www.flashback.org/sp55710327
2016-01-03, 01:13
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
OK

Vilket lysande förslag! Som företrädare för trådens intellektuella elit kan du sammanställa alla fakta i en tidslinje mha likasinnade. Föreslår att du i den kretsen tar med även ingo22 och Direktör som hade exakt samma tankar om händelseförloppet som du själv.
Äntligen kanske vi får veta var någonstans längs fyndvägen de vittnen som 19.00-19.15 såg NB befann sig.
2016-01-03, 01:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Här är en tidslinje från den 14 december:
https://www.flashback.org/sp55710327
Den var längre den jag erinrar mig, men sen ska det nog vara c:a tider i en sån lista om det inte är nåt alldeles signifikant som får vittnet att minnas mer exakt och är relevant (klockan, sms, telefonsamtal, tv-program vs restid hem eller dyl) eller står specat i FUP. Men det är en bra idé, det finns väl ingen uppdaterad (?).
2016-01-03, 01:20
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Den var längre den jag erinrar mig, men sen ska det nog vara c:a tider i en sån lista om det inte är nåt alldeles signifikant som får vittnet att minnas mer exakt och är relevant (klockan, sms, telefonsamtal, tv-program vs restid hem eller dyl) eller står specat i FUP. Men det är en bra idé, det finns väl ingen uppdaterad (?).

Middagsbjudning?
2016-01-03, 01:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Middagsbjudning?
Ja, om vittnet är försenat och kollat på klockan - som Adriana beskrev.
2016-01-03, 01:24
Bannlyst
Citat:
Tack för länken ska kolla den.

Lite info:

Ja, jag funderar också på om han var ute och fixade med detta på fm eftersom han sågs vid Gum och sen komma från Martorphållet. Ljuga tycks han göra hur som haver om att han sov till kl 14.
Han är skum och inte lite fräck heller i risktagandet. Har en känsla av att detta är väldigt planerat och att vissa resrutter har ett syfte. Sen syr han ihop säcken med en väldig hastighet när det väl är dags.
Reviews

Mer än troligt att han utförde sitt hastverk redan då, han ville snarast få det bortgjort. För att kunna koncentrera sig på sin plan under em.

Diskussionen om hittad avföring i ladan: stressen kan antas ha ökat under dagens lopp varför den redan krångliga magen kan ha försämrats timmar innan överfallet. Förberedelsen skedde i lada med anslutande delar och den ökade anspänningen han kan ha resulterat i att han satt sig ner där under em.

Men läs länken:

Blåmarkerad bilväg: möjlig väg som gm (gärningsmannen/-männen) kan ha transporterat LH från ladan L till arbetsboden vid Martorps gård M.
Han ville ju inte åka förbi sin bostad.

Vittnesiakttagelsen kan mycket väl stämma. Vad man bör ha i åtanke är att NB "monterar fönsterbleck åt G*stav" denna kväll. Han åker hem ett par vändor för att hämta de rätta verktygen i syfte att utföra sitt hantverk (den verkliga anledningen är förstås för att skaffa sig alibi). Jobbet gjorde han mest troligt på f.m i själva verket då han sågs av tre st vittnen, varav en granne till G*stav. Själv uppger han att han låg hemma och sov (inget alibi).

Utgår vi ifrån NB´s tankebanor denna kväll så förefaller det inte helt osannolikt att han kan ha svängt vänster mot bostaden innan han drar vidare mot Martorp.
Har han monterat fönsterbleck åt G*stav blir vänstersvängen också den naturliga vägen tillbaka, mot bostaden. Åter ett sätt att skapa sig ett falskt alibi.

Övriga två föremål kan ha missats och slängts ut under veckan.
2016-01-03, 01:26
Medlem
Mooskys avatar
FUP
Thomas tror att klockan var någongång mellan 19.30-20.00, inte efter 20.00.
uppskattningsvis så resonerar han sig fram till att klockan snarare var 19.30 än
närmare 20.00 när bilen passerade dem på vägen.

Thomas får nu frågan om han kan specifiera den tidigare nämnda tidpunkten 19.30--20.00.
Efter visst överläggande med sin flickvän Annika som hör samtalet kommer Thomas efter en
stund fram till att det är mer korrekt att det var mellan kl 19.30--19.45 som fordonet
passerade dem i hög fart den aktuella söndagskvällen.

Vid tillfället mellan kl 19.30--19.45 så hejade en av de Litauiska killarna genom hans öppna
fönsterruta med sin vänstra hand som han hade utanför bilfönstret då han hejade på Thomas
och hans flickvän

Tingsrätten
Rent tidsmässigt kan man konstatera att det är fullt möjligt att begå ett brott på Blomberg efter kl 18.30, lämna platsen vid 19-tiden, sladda ut från grusvägen mot väg 2720 kl 19.10 samt passera samma väg tillbaka efter kl 19.30. Graverande för Nerijus Bilevicius är att bilen som vittnena iakttagit kl 19.00-19.10 var utlandsregistrerad och kom från en liten grusväg som inte torde trafikeras av särskilt många icke boende i området samt den omständigheten att Annika med bestämdhet uppgett att den bil som kom från Martorpshållet i hög fart var de litauiska brödernas bil samt att det med största sannolikhet var den äldre brodern som körde. Samtliga omständigheter tyder således på att Nerijus Belivicius inte varit hemma i sin bostad hela tiden mellan kl 18.00 och kl 20.00 utan tvärtom att det varit han som kört sin bil fram och tillbaka till Martorp runt 19.00 till 19.30 -tiden.

Nerijus Bilevicius har inte något alibi för tiden mellan kl 18.00 till kl 20.00 den 7
juni 2015.

Alltså dom här vittnena är inte säkra på tiderna, och han var inte hemma 19.30. Därför kan tidslinjerna i det här ämnet inte göras med säkerhet eller precision.
Senast redigerad av Moosky 2016-01-03 kl. 01:29.
2016-01-03, 01:27
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ja, om vittnet är försenat och kollat på klockan - som Adriana beskrev.

Inte om man väntar på gäster?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in