2016-01-03, 23:12
Medlem
Tror inte heller dom vittnena har nån påverkan på domen..Har det gått vidare till Hovrätten är det i bästa fall som domen kan mildras,men att en livstidsdömd skulle ändras till ett frikännande det händer kanske 1 gånger på 100..Så NB är rätt körd. .
2016-01-03, 23:28
Medlem
Ni som varit aktiva här under en längre tid: har någon här skapat en tidslinje med klockslag utifrån FUP, som sammanställer alla tider då alla vittnen sett något? Eller finns det bara tidslinjer som illustrerar potentiella händelseförlopp baserade på ett urval tiderna? Jag tänker att det vore skönt att lägga en grund med alla klockslag först, och därefter se vilka händelseförlopp som är rimliga/troliga nu när det är så många teorier i luften!
2016-01-03, 23:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
18:40 noteras ingen bil av PJ (pizza-Janne).
18:52 noteras bil av GJ
18:56 noteras ingen bil av HJ
Du får naturligtvis tycka vad du vill men denna tidsrymd är väldigt kort. Lägg där till att vittne (MJ) sett Lisa vid mopeden någon gång mellan 18:30 - 18:40.
För det första: Cirkatider gällande vittnen.
Sen är det 18.37 som han med pizzan passerat ladan. Det är mer korrekt tidsangivelse utifrån ett kvitto.

Personligen tror jag han förberett allt med tanke på turerna till ladan innan. Som sexualsadist är det en planering via fantasin i sig, när hon dött är hon ointressant.

Jag har dock bakat in Pizza-Janne för din skull likt en Calzone.

18.26 sker fickringningen. Det funderas om detta är snack mellan tjejerna.
Lisa kan ha stått och hållit på med mobilen, svagt batteri kan indikera på detta. Julia uppgav hon dröjde kvar vid mopeden för att ta ett liknande exempel: "Julia tog lång tid på sig innan hon åkte iväg."
Citat:
18.31 betalas pizzan
18.37 säger han att han passerat ladan. Ingen bil nämns. NB kan cirkulera, NB kan vara på baksidan.

UTANFÖR LADAN inkl strax innanför - 5 minuter
# C:a 18.38: Bilen är på framsidan. Lisa vinkas dit.
# C:a 18.38-18.43: Slits in i ladan, hon försöker slita sig loss, tappar handske och örhänge.

STALLDELEN - 3 minuter
#C:a 18.43-18.46:Han kan ha haft kniv mot strupen och hon går själv genom stalldelen på uppmaning och hot. Att han har kniv tar jag för givet eftersom han ska skära ner henne sen.

Jag tror tillslaget går oerhört fort, att det är aggressivt/forcerat. Han tänker inte missa målet som dan innan.

MJÖLKRUMMET - c:a 15 minuter
C:a 18.46-19.00:
# Han tvingar in henne i mjölkrummet och stryper henne troligen medvetslös med snaran runt halsen direkt (tar nån minut i anspråk,medvetslös inom 20 sek)
# Han kan ha arrangerat snöre innan, hänger upp henne, tejpar. Drar ner kläderna.
# Efteråt är han helt ointresserad och ska snabbt därifrån. Skär ner henne, rafsar ihop sakerna.

[i]Här vill jag återigen fråga: Varför krävs mer tid än angiven om han inte ska genomföra ett samlag förutom att runka eller kanske ejakulera i byxorna?

Runt kl 19 sker vittnesiakttagelser. Märk väl att vittnestiderna inte är helt fastställda.
# GJ ser bilen framför ladan, möter sen sin bror i allén som han talar med några minuter.
Ungefär 5 min efter GJ passerat finns ingen bil då HJ åker förbi.

EFTERFÖRLOPP LADAN - 5 minuter
C:a 19-19.05
# Han hämtar bilen och kör till baksidan. Han bär ut henne i bilen, plast ligger troligen utlagt bak på golvet i bilen, han kan även vira in henne i slaktrummet.

FYNDVÄGEN - 5 minuter
C:a 19.05-19.10
# förstör mobilen, kastar ut tillhörigheter.

Totala restiden Café-fyndvägen-Martorp är 5 min.
C:a 19-19.15 ses han komma i hög hastighet ut på länsvägen mot Martorp av två vittnen.

Jag tror inte ens han behöver 10 min efteråt, så han hinner även skita ..

MARTORP - 15 minuter
C:a 19.10-19.25
# Lyfter in Lisa i boden, arrangerar kläder. Kastar jacka, hjälm och hörlurar.

C:a 19.30 ses han komma i hög hastighet från Martorphållet av två vittnen nära bostaden.

# C:a 19.30 NB tar troligen ett bloss. IB uppger att hon upptäcker hon ute på trappan då han kommit hem.
# 19.35 Skype med morsan.
Senast redigerad av develi 2016-01-03 kl. 23:50.
2016-01-03, 23:50
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
För det första: Cirkatider gällande vittnen.
Sen är det 18.37 som han med pizzan passerat ladan. Det är mer korrekt tidsangivelse utifrån ett kvitto.

Personligen tror jag han förberett allt med tanke på turerna till ladan innan. Som sexualsadist är det en planering via fantasin i sig, när hon dött är hon ointressant.

Jag har dock bakat in Pizza-Janne för din skull likt en Calzone.

18.26 sker fickringningen. Det funderas om detta är snack mellan tjejerna.
Lisa kan ha stått och hållit på med mobilen, svagt batteri kan indikera på detta. Julia uppgav hon dröjde kvar vid mopeden för att ta ett liknande exempel: "Julia tog lång tid på sig innan hon åkte iväg."
Lyssna på Lowa i TR. När hon och Rebecka höll på att låsa rundade Lisa hörnet. Sedan åkte de kl 18:10-18:15. Fickringningen skedde efter låsningen.
2016-01-03, 23:53
Medlem
Håller med Develi och din tidslinje och utförande verkar mycket troligt. .
Precis så jag oxå tror det gick till..
2016-01-03, 23:54
Moderator
OYs avatar
Om NB avsatte blod på mordplatsen, på offrets kläder samt på snöret, borde det inte också hittas hans blod i den bil som han påstås ha använt vid transporten av offret? Har man ens letat med Bluestar eller liknande i Sharanen?
2016-01-03, 23:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Lyssna på Lowa i TR. När hon och Rebecka höll på att låsa rundade Lisa hörnet. Sedan åkte de kl 18:10-18:15. Fickringningen skedde efter låsningen.
Jag vet. Men jag vet likaväl att alla vittnesuppgifter är cirkatider och det du skriver påverkar inte resten. Det är utifrån förhör uppgiften om fickringningen skrevs och främst är det pizzagubben jag skrev in. Ingen vet vem hon pratat med, kan lika gärna vara nån turist som passerat.

... Det är dock inte en alternativ gärningsman utifrån den tekniska bevisningen sett.
2016-01-03, 23:58
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om NB avsatte blod på mordplatsen, på offrets kläder samt på snöret, borde det inte också hittas hans blod i den bil som han påstås ha använt vid transporten av offret? Har man ens letat med Bluestar eller liknande i Sharanen?

Vad fan skulle det ge i bevis tycker du?
2016-01-03, 23:58
Medlem
OY

NB S Bil beslagtogs inte förän flera dagar efter brottet så han har haft tid att städa ur ev blod och DNA bevis...
2016-01-04, 00:00
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag vet. Men jag vet likaväl att alla vittnesuppgifter är cirkatider och det du skriver påverkar inte resten. Det är utifrån förhör uppgiften om fickringningen skrevs och främst är det pizzagubben jag skrev in. Ingen vet vem hon pratat med, kan lika gärna vara nån turist som passerat.

... Det är dock inte en alternativ gärningsman utifrån den tekniska bevisningen sett.
Fel av mig, det var Rebecka som vittnade i TR. Hennes uppgifter är inte cirkatider. Lowa hade en buss att passa i Skara. Om de åkte efter 18:26 hade hon missat bussen, och Rebecka hade vetat att de åkte senare.
2016-01-04, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelle9876
Bilen är borta på 4 minuter.

A)Mycket högt tempo rent allmänt?
I ladan jämförelsevis ganska få relevanta heta spår efter GM?
Från ladan in på fyndvägen. Högprio där:bli av med mobil etc. Sen i T-korsning till Blomberg. Prio då: bli sedd för "alibi". Dessutom ger sken av att komma från Gum.
Sen snabbt iväg till FP. Där ymnigt med DNA. Pga tänkt bara som högst tillfällig "mellanlagring". Varför bla bensindunk där? Sen ilsnabbt åter Blomberg = fottsatt alibibygge.

B) Ang spekulationer om alternativ GM(AGM): Att ens transportera bort BO från ladan verkar ju isf dumt? Då blir ju NB inte "ditsatt"? Om all "plantering/kontaminering" redan är klar?

C) PS dock ett osäkerhetsmoment? Jag kan ej läsa FUP men vad är det för två andra litauer
som för 2,5 år sen skulle hotat NB? Hade de tillgång till Martorp? Vad handlar den historien om?
2016-01-04, 00:01
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Vad fan skulle det ge i bevis tycker du?

Vad fan undrar du för?

Har jag påstått att det skulle bevisa något?

Jag ställer en fråga, vilken nytta jag har av svaret kan jag ju behålla för mig själv ett tag. Kan du föreställa dig att andra inte måste tänka likadant som du?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in