Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-14, 00:32
  #112549
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du verkar ju ha koll. Hur lång tid efter detta var hon vid byssjan? Vem klädde av offret sina kläder?

Lena Ström anlände vid byssan/Martorp kl 04:40 den 13 Juni, 2015.

Det finns ingen tillgänglig uppgift om vem exakt som klädde av offret sina kläder, inte heller vilken tid.
2016-01-14, 00:43
  #112550
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stefanstrm
Men hur mycket kraft krävs det igentligen att trycka in kroppen i skåpet?
Knäna var ju böjda inget spår ändå?

Där och då hade han mest troligt handskar. Knäna var inte bara böjda, dom var böjda åt FEL HÅLL annars hade han inte kunnat knölat in henne i bottendelen av det lilla skåpet.

Faktiskt det sista skåp som undersöktes, för ingen kunde ens föreställa sig att någon kunde rymmas där.
2016-01-14, 00:43
  #112551
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Det otäckaste enligt mig är när Rönnbäck säger :

Flickan kan mycket väl ha levt några dagar


Detta leder till mer sorg och tankar hos familjen om hur Lisa hade det innan hon dog. Hur länge plågades hon?

Onödigt av advokaten.

Hoppas kärringen blir utsparkad ur advokatsamfundet.
Hennes skitsnack är ju lika illa som de värsta alternativförespråkarnas dynga här i tråden.
2016-01-14, 00:49
  #112552
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
När krimteknikerna började samla in material, när det var trolig brottsplats, visste man inget om hur LH avlidit eller vetskap om NBs existens.

Man bara samlade in slumpmässigt vad man trodde kunde vara intressant för analys. Det skickades til NFC.

Resultat

Jackpot NB.

Mitt fetande.

Det där stemmer ju inte:

NB grips kl ca 20:20 den 12 Juni,2015.
Lisa hittas, ca 50 minuter senare, kl 21:10 i byssan på Martorp den 12 Juni, 2015
2016-01-14, 00:50
  #112553
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Men det skulle vara en väldigt tungt bevis och binda NB till kroppen.
Det är förstås sant. Fast man kan inte få allt; de har fått tillräckligt med jackpots i form av DNA-träffar tillsammans med brist på alibi, vittnesmål från anhöriga, flertaliga vittnesuppgifter under dagen och kvällen samt värdefull stödbevisning.

Att NB nekar är av underordnad betydelse. Många gärningsmän nekar till sina brott.
2016-01-14, 00:50
  #112554
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Lena Ström anlände vid byssan/Martorp kl 04:40 den 13 Juni, 2015.

Det finns ingen tillgänglig uppgift om vem exakt som klädde av offret sina kläder, inte heller vilken tid.

Det vanligaste är att de stoppas i en säck och körs till rättsmedecin och då i det skick de hittas.
2016-01-14, 00:53
  #112555
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Det vanligaste är att de stoppas i en säck och körs till rättsmedecin och då i det skick de hittas.
Lisa kläddes av på fyndplatsen, inte ens snaran var kvar på obduktionsbordet.
2016-01-14, 00:53
  #112556
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av citrusdoft
Hoppas kärringen blir utsparkad ur advokatsamfundet.
Hennes skitsnack är ju lika illa som de värsta alternativförespråkarnas dynga här i tråden.

Mycker känner man sannerligen igen ... IR visar verkligen dåligt omdöme på många plan.

Skuldförskjutningarna mot familjen och dottern Lisa är så låågt. Förskräckligt rent ut sagt.
2016-01-14, 00:57
  #112557
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Intressant. Det går antagligen att ganska väl ringa in vad de gjorde först och göra ett begränsat ingrepp i väggen. Om det nu är polisiärt intressant. Men, om jag ägde detta hus och fick veta om spekulationerna om plasten i väggen skulle jag begära att få den öppnad, för att jag skulle slippa gå och grubblande snegla på denna förbannade vägg resten av livet. Jag skulle hävda att jag är ett brottsoffer i den meningen och begära att staten skulle bekosta åtgärden.
Jag funderade på om dom omväxlande var till huset och ladan? På lördag jobbar de i ladan, men varför skulle de dit just denna må morgon/fm?
Bennhage delar ut jobben men han verkar mest prata om sökveckan, att de är där resten av veckan är ju av förklarliga skäl (ladan spärrad).
2016-01-14, 00:58
  #112558
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Mitt fetande.

Det där stemmer ju inte:

NB grips kl ca 20:20 den 12 Juni,2015.
Lisa hittas, ca 50 minuter senare, kl 21:10 i byssan på Martorp den 12 Juni, 2015


Och?
2016-01-14, 00:58
  #112559
Medlem
Grandiosos avatar
SKÖVDE. Det goda är starkare än det onda.

Det ser ut så i sal 5 när mordet på Lisa Holm tas upp i hovrätten.
Trots det fasansfulla som dagen handlar om.


Citat:
Lisa Holms pappa sitter bredvid sin fru och äldsta dotter. Hans ansikte tycks ibland uttrycka ilska, ibland bottenlös sorg. En gång skrattar han mot sin dotter åt något bara de begriper. Han är en person som trots det fasansfulla som hänt, har något kvar.

Nerijus Bilevicius har ingenting.

Hans fru vägrar komma till Sverige för att vittna till sin mans fördel. Bilevicius har en dotter sen tidigare som han inte träffat på åratal. Han har enligt tingsrätten "beskrivits som skötsam och duktig i sitt arbete. Ingen av de hörda har emellertid umgåtts närmare med Nerijus Bilevicius utan beskrivit honom som tillbakadragen".

Den 7 juni förra året hade denne man enligt tingsrättens dom hela makten över en flicka "endast 17 år gammal och fysiskt underlägsen" där "avsikten måste hela tiden ha varit att döda sitt offer". Han visade enligt rätten stor hänsynslöshet och dömdes till lagens strängaste straff och livstids utvisning.

Nu är hans makt borta. Försvarsadvokat Inger Rönnbäck försöker i timmar fruktlöst så tvivel kring den mängd bevis som räckte till en fällande dom i tingsrätten.

Det blir ingenting av det.

Efteråt samlas poliserna som hade hand om utredningen och målsägarbiträdet kring Lisa Holms familj i en lättad och varm stämning. Är det goda starkare än det onda? Det ser ut så, trots det fasansfulla brott som dagen har handlat om.

http://www.expressen.se/kronikorer/b...e-an-det-onda/

Den kvinnliga krönikören ifråga är lika läsvärd som alltid.
En mycket empatisk och kunnig röst gör sig hörd. Mänsklighet, värme, insikt, förnuft.
2016-01-14, 00:59
  #112560
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Lisa kläddes av på fyndplatsen, inte ens snaran var kvar på obduktionsbordet.
Det är i så fall ovanligt men eftersom du tycks ha varit med är det säkert så.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in