2016-01-21, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
...ber om ursäkt jag var lite snabb att skicka iväg....

Men den viktiga frågan som NB måste kunna svara på är då vem misstänker han är ute efter honom och varför?

Och varför är han bara lite hämndlysten? Varför inte tillfoga NB permanenta kroppsliga men? Planteringstalangerna vittnar om KGB-träning eller motsvarande. Kan också vara Mossad eller CIA.
2016-01-21, 09:30
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Det är väl klart att om du räknar bort det viktigaste beviset i vilken rättegång som helst så finns en lucka i gärningsbeskrivningen. Ta bort vapnet i ett rånmord, ta bort kniven i ett knivmord.

Nja. Liknelsen haltar avsevärt. Vad jag menar är just att det viktigaste beviset är så viktigt att allt faller så är utredningen inte speciellt bra. Alternativt så kan man ju tänka sig att mordet är så välplanerat och väl genomfört att bevis saknas, men då borde ju vapnet/kniven inte heller finnas.

Om vapnet/kniven är det enda som finns med DNA på sig men inget trovärdigt förlopp om hur mordet gick till där annan stödbevisning och flertalet starka vittnesutsagor inte speciellt starkt. Oavsett vad LGWP tycker så är även ett motiv, eller orak, till varför mordet skett även bra för att styrka förloppet. Kan du med all tydlighet styrka detta så faller inte allt om inte vapnet/kniven finns.

Som några "tvivlare" uttryckt det så är det just helheten i detta fall som inte känns rätt. Bitarna passar inte riktigt ihop.

Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
DNA i detta fall finns på så många ställen och de olika delarna är hanterade av så många olika personer att det vore en gigantisk komplott om det var planterat.

Finns den? Jag har själv inte satt mig in i detta. Har du någon källa där jag kan studera var, när och vilka som hanterat de olika bevismaterialen som givit DNA träffar? Även var, när och vem/vilka som hanterat/studerat/testat de som inte givit resultat. Det finns väl någon hypotes som säger att alla DNA-träffar hittats på material som hanterats i Skövde men inga DNA-träffar hittats i det material som sänts till Gbg?

Jag tror inte på planteringsstpåret men har inte heller stängt dörren för det helt då det fortfarande finns så många frågetecken kring så många saker.

Edit: missade ett viktigt "inte" i resonemanget ovan.
Senast redigerad av Ruggedo 2016-01-21 kl. 09:54.
2016-01-21, 09:33
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
För övrigt vill jag gärna fortsätta föregående diskussion om tillfällig dumpning på Martorp. Se sammanställning av svar i spoilern dvs versus dina ursprungliga argument som jag kontrar emot.

Nu tror jag ju själv att NB är oskyldig, men om man har din utgångspunkt i skuldfrågan så ser jag inget direkt orimligt i ditt resonemang kring hans beteende under dagarna efter mordet, även om det är värt att ha i åtanke att en person som är rädd för att bli misstänkt för ett brott ofta uppträder likt en skyldig vare sig han är det eller inte. Det som talar emot att han haft planer på att återvända till byssjan och flytta kroppen vidare är att han ska ha varit mån om att ha med sig brodern som sällskap varje gång han åkte någonstans efter att försvinnandet blivit känt.

Men jag förstår som sagt hur du tänker. Däremot kan jag inte se vad NB skulle ha haft för skumt i görningen på fredagen när han mötte Missing People. Vad menar du att hans egentliga syfte på Martorp var? Han kan ju inte gärna ha tänkt flytta kroppen tillsammans med AB. Även ensam är det väldigt svårt att föreställa sig att han tänkt baxa ut det nu garanterat ruttnande och luktande liket ur skåpet, bära ut det ur byssjan i fullt dagsljus och lasta över det i sin bil, för att sedan åka iväg och begrava det någonstans där ingen kunde antas leta. Det finns för övrigt inga uppgifter om att han haft med sig en spade vilket hade varit logiskt om han planerat att slutgiltigt göra sig av med kroppen. Och att bara pilla in jackan och hjälmen i rishögen hade inte gjort mycket till eller från om det inte gick att göra något åt kroppen.

Om NB var skyldig måste han ha insett att läget var kört, och det enda vettiga för honom att göra då hade varit att bege sig till Ryssland, där svenska rättvisan inte kommer åt honom, vilket han själv berättat att han kunnat göra eftersom han har släkt som är bosatt där. Emellertid finns det inte heller här någonting som pekar mot att han förberett en sådan flykt.

Sen kan vi gå tillbaka till mordkvällen igen. Vad menar du skulle ha hindrat mördaren från att gömma jackan och hjälmen på ett bättre sätt från första början? Ingen har ju sett honom så han kan inte ha blivit avbruten. På bara 20-30 sekunder skulle det säkert ha gått att få in sakerna i rishögen så att de inte syntes för förbipasserande. Tycker du verkligen själv att det ser ut som att någon har försökt gömma dem?
2016-01-21, 09:40
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Hantering av kroppen efter dådet skedde i affekt och för den nervige nb föreföll det bäst för stunden att trycka in kroppen i skåpet för att det var den enda plats i boden där kroppen kunde vara någorlunda svår att upptäcka.
Att överhuvudtaget gömma den i boden beror på att nb är allt annat än en lustmördare av lammen tystnar-snitt utan han kände ångest av att ha låtit det gå långt som det gick. Han hamnade i en återvändsgränd både bildligen och bokstavligen och boden framstod som en tillräckligt bra lösning på ett akut problem.

Varför inte bara lämna kroppen i ladan i så fall? Ingen hade sett honom där den aktuella dagen och den var öppen för vem som helst att gå in i. Istället menar du att den nervige NB ska ha gett sig ut på ett extremt riskfyllt företag där han riskerar bli sedd, lämna ödesdigra spår i sin bil och dessutom utöka tiden för vilken han saknar alibi. Han vinner inte någon som helst fördel genom att förflytta kroppen på det sätt som han antas ha gjort och det är svårt att se vad som skulle ha motiverat honom till ett sådant beslut.

Nej, jag tror att den som placerade LH i byssjan var någon som kände sig bekväm med att röra sig i det området och var relativt säker på att inte bli upptäckt där. Man bör utgå från att en rationell mördare tar så små risker som möjligt.
2016-01-21, 09:47
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Varför inte bara lämna kroppen i ladan i så fall? Ingen hade sett honom där den aktuella dagen och den var öppen för vem som helst att gå in i. Istället menar du att den nervige NB ska ha gett sig ut på ett extremt riskfyllt företag där han riskerar bli sedd, lämna ödesdigra spår i sin bil och dessutom utöka tiden för vilken han saknar alibi. Han vinner inte någon som helst fördel genom att förflytta kroppen på det sätt som han antas ha gjort och det är svårt att se vad som skulle ha motiverat honom till ett sådant beslut.

Nej, jag tror att den som placerade LH i byssjan var någon som kände sig bekväm med att röra sig i det området och var relativt säker på att inte bli upptäckt där. Man bör utgå från att en rationell mördare tar så små risker som möjligt.

Jag håller med i det mesta som du säger, men NB har fortfarande blodbesudlingarna emot sig, det är det mest komprometterande av alla bevis, hur kan detta förklaras?

Övrig bevisning är svag tycker jag, den är endast intressant i förhållande till blodet, utan blodet hade man inte haft något på NB. Jag kan inte se hur blodet ska kunna förklaras bort med mindre än att någon annan än NB omedvetet har överfört det till offrets kläder.
2016-01-21, 09:52
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det resoneras i nivå med ett krattskaft eftersom Åk givetvis väcker åtal via att NB avsatt DNA (förutom vittnen etc). Det kan inte resoneras bort i sammanhanget då det de facto knyter NB till mordet.

Hur var det? Hette det "faktaresistent"?

Du verkar oförmögen att ta in kritiken. Det handlar inte om att man skall ta bort DNA, det handlar om att OM den inte hadde funnits där så hade utredningen inte varit värd vatten. Är det så svårt att förstå? Ett hypotetiskt resonemang.

Man kan ha ståndpunkten att det är "irrelevant" nu för den finns ju där. Själv bygger mina argument och mina iaktagelser på att det var en väldans tur att den fanns där för det hade vid den tidpunkt de borde ha fått reda på det så hade de redan målat in sig i ett hörn och satsatt allt på en MGM. Stödbevisen till dessa DNA är svaga. Det känns mer som att utredarna betett sig som dig. Inte alls sett allt ur alla synvinklar utan haft detta tunnelseende. Åter igen så kan man ju tycka att det är bra för det verkar ju som de fått fast rätt man. Jag tycker inte utredningen har varit bra men jag tycker självfallet att det är bra om rätt man döms. DNA pekar på det, inte så mycket annat.

Den samlade expertisen, dvs LGWP, var ju även han tveksam för MGM passade inte riktigt in i det vanliga scenariot. När han, som vi andra, efter att yppandeförbudet släppts, fick reda på att det kryllade av DNA från MGM så gjorde han en kovändning. Vad skulle han göra? Han håller ju redan på med en privatspanaraktivitet där han inte anser att svensk polis och dess utredare gjort ett bra jobb. Han mäktar nog inte med mera, det ser ju ut som han håller på att dö i varje Veckans Brott. Sorgligt nog så gör han nog Mankell sällskap inom en inte allt för avlägsen framtid. Vem skall då gå ut och skapa mediala citat om aktuella rättsfall?
2016-01-21, 10:11
Bannlyst
Från polisförhöret med B.Bertilsson:

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6350083
2016-01-21, 10:19
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag håller med i det mesta som du säger, men NB har fortfarande blodbesudlingarna emot sig, det är det mest komprometterande av alla bevis, hur kan detta förklaras?

Övrig bevisning är svag tycker jag, den är endast intressant i förhållande till blodet, utan blodet hade man inte haft något på NB. Jag kan inte se hur blodet ska kunna förklaras bort med mindre än att någon annan än NB omedvetet har överfört det till offrets kläder.
Även utan någonsomhelst teknisk bevisning så hade detta fallet varit "polisiärt uppklarat". Det som är något förvånande är att MGM nekar till att ha en roll i händelseförloppet överhuvudtaget. Jag lutar åt att MGM är lika korkad som Ulf Olsson som också blånekade in i döden trots bra bevisning. Hade däremot MGM kommit fram med en alternativ teori så hade det ju iaf kunnat finnas kanske 10% chans att undkomma mord. Det är ganska lätt när alla bevis ligger på bordet att lägga fram en alternativ teori där MGM framstår som oskyldig som ett lamm. Typ en början, "Jag var ute och körde med rutan nere och plötsligt så hör jag skrik från ladan vid kafeet. När jag kör dit så är där en okänd man som mördar BO. Jag försökte rädda henne men ...". Men när MGM sitter och blånekar så kommer det ju att gå samma väg som UO givetvis.
2016-01-21, 10:25
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Även utan någonsomhelst teknisk bevisning så hade detta fallet varit "polisiärt uppklarat". Det som är något förvånande är att MGM nekar till att ha en roll i händelseförloppet överhuvudtaget. Jag lutar åt att MGM är lika korkad som Ulf Olsson som också blånekade in i döden trots bra bevisning. Hade däremot MGM kommit fram med en alternativ teori så hade det ju iaf kunnat finnas kanske 10% chans att undkomma mord. Det är ganska lätt när alla bevis ligger på bordet att lägga fram en alternativ teori där MGM framstår som oskyldig som ett lamm. Typ en början, "Jag var ute och körde med rutan nere och plötsligt så hör jag skrik från ladan vid kafeet. När jag kör dit så är där en okänd man som mördar BO. Jag försökte rädda henne men ...". Men när MGM sitter och blånekar så kommer det ju att gå samma väg som UO givetvis.

Nja, jag vet inte hur utgången blir, jag tror, men är inte säker. Det kan ju finnas en förklaring som vi ännu inte känner till. Om NB är oskyldig så förklarar det att han inte har någon förklaring.

Jag tror att domstolen fastslår tingsrättens dom, IR måste lägga fram något riktigt bra för att skapa ett rimligt tvivel, som jag ser det är det nästintill en omöjlighet.
2016-01-21, 10:27
Medlem
Annvonplatens avatar
När man tydligt ser att viktiga pusselbitar i den här utredningen inte passar in på NB som gärningsman, ja då saknar man ju all vett och reson om man inte reagerar. Polisens alternativ teoretiker på detta forum ifrågasätter hur det överhuvudtaget anstår någon att ifrågasätta NB:s skuld, föraktar och hånar med spott och spe, kommer med nedlåtande kommentarer och pekar finger och skriver ha ha se där alternativteoretiker ha ha NB är den skyldige- se till helheten. Och så dyker vittnet förre polisen Billy B upp, som berättar om iakttagelse som vem som helst begriper är en viktig iakttagelse. Vittnesmål polisen borde gått till botten med och klarat ut i förundersökningen. Men det har inte gjorts. Uppgiften passar nämligen inte in på NB som enligt polisens alternativ teoretiker med gediget professionellt polisarbete har lyckats fånga. Åklagaren i utredningen tvingas då under rättegång kalla in extra vittnen för att försöka motbevisa att det nya vittnets uppgifter inte stämmer. Under rättegång? Men det här borde naturligtvis klarats ut under förundersökningen. Det är ju där utredningen brustit. Billy B har inte ens blivit kallad till förhör där man försökt klarat ut de alternativ som är möjliga. tex. Billy B kan ha tagit fel på tid, men är det senare eller tidigare han passerat caféet? Efterlyst personen med den svarta suven etc.
Men sanningen är den att eftersom denna pusselbit inte har passat in med NB, då har polisens förundersökare helt frankt sopat uppgiften under mattan och det är på det viset denna utredning har bedrivits från första början och blundat för det som talar emot NB som gärningsman.
2016-01-21, 10:29
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Så då menar du att det är webläsaren Chrome´s "fel" att NB kollat på livecam, våldsporr, gillat Facebook-sida med tejpade tonårsflickor etc? Inte ens den lilla "förseelsen" kan NB få vara skyldig till, eller? I vissas ögon är NB den oskuldsfullaste 35-åring vi någonsin sett, ja snudd på att han inte ens har några mänskliga behov eller personlighet alls.

Förstår du inte inlägget eller spelar du bara dum?

Att titta på porr är inte brotsligt i Sverige. Det finns inga bevis för att NB tittat på våldsporr. Om han nu skulle ha gjort det så är det inget brott. De sex bilder som finns i FUP är lika bilder som fm finns på de flesta fria porrsajter som finns på nätet. Det finns inga bilder på hägningar. Att bilder laddas ner till din dator utan att du behöver titta på dem är så tekniken fungerar. Att titta på live cams är heller inte förbjudet. Det används dagligen över hela jorden till både arbete och nöje. Tycker du det borde vara förbjudet med live cam?

Bilderna med den tejpade flickan är en andrahandsuppgift från den mer än undelige skribenten GoogleSEO som blev bannad och försvann. Han var den som hävdade detta och hamnade i FUPen. Han visste något om tejp innan någon annan än de i utredningen visste det. Hur kommer det sig? Varför läggs så stort fokus på andrahandsuppgifter som inte kan stödjas eller har FB kontaktats och uppgifter lämnats ut som stödjer detta?

Varför uttala sig om man inte förstår? Varför vara så binär att bara för att man klart kan se att det finns bevis som pekar på att NB gillar våldsporr så måste man tycka han är en trevlig och oskuldsfull kille? Det är inte brottsligt att inte vara oskuldsfull. Oskuld verkar vara något av ett tema hos dig.

Skicka nu ett svar där du förklarar att det finns 10 DNA. Det vet jag. Jag vänder mig mot att du och andra försöker hävda saker som det inte finns stöd för som om de vore fakta.
2016-01-21, 10:32
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
Från polisförhöret med B.Bertilsson:

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6350083

Det mest intressanta i BB:s berättelse är ju inte SUV:en tycker jag, ingen mer som undrar vems mopeden med hjälmen på styret var, den sågs vid entrén?

Julia hade en röd hjälm har jag för mig. Om det är henne moped, stämmer någorlunda med tiden för BB:s iakttagelse så har hon inte berättat hela sanningen. Varför ställde hon mopeden vid entrén efter att ha hämtat den på baksidan, gick hon in igen?

Om hon gick in, då kan en svart SUV ha kört in bakom caféet utan att någon såg den.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in